Ga naar hoofdinhoud

Grote beurt voor de trailer

Net als auto’s zijn trailers aan slijtage onderhevig. Terwijl we het normaal vinden om de auto wekelijks te boenen en een paar keer per jaar naar de garage te brengen, blijft de moddervangende trailer staan. Maar een lange levensduur en veilig rijden begint toch echt bij goed onderhoud.

In Nederland is het niet verplicht om de trailer periodiek te laten keuren. Toch is het niet onverstandig om de trailer jaarlijks een professionele onderhoudsbeurt te geven. De garage controleert onder meer de koppeling, het chassis en de kwaliteit van de banden, veren en schokdempers.

De jaarlijkse check door de garage kun je goedkoper maken door zelf het hele jaar goed voor je trailer te zorgen. Daarbij zijn de volgende punten van belang:

Verlichting

Een jaarlijkse onderhoudsbeurt is misschien niet verplicht, je moet wat verlichting betreft wel degelijk aan een aantal eisen voldoen. Controleer of alle lampen werken en vervang kapotte reflectoren. Aandachtspuntje is ook de stand van de autokoplampen. Het gewicht van de trailer kan de auto wat achterovertrekken waardoor de lampen omhoog schijnen, dit kan hinderlijk zijn voor tegenliggers.

Banden

Controleer de banden op voldoende profiel, druk en scheuren. Hoeveel profiel de banden horen te hebben en wat de bandendruk moet zijn staat meestal in het bijgeleverde boekje. Banden die niet op druk zijn slijten snel en bovendien verbruikt de auto dan meer brandstof. Vervang banden onmiddellijk als ze te veel beschadigd zijn.

Remmen

Vervang de losbreekkabel onmiddellijk als deze stuk is en zorg dat deze altijd aangekoppeld is. Het is het laatste redmiddel als de trailer losschiet van de trekhaak. Let ook op de kwaliteit van de rem. Als je de handrem verder dan normaal omhoog kunt trekken wordt het tijd om langs de garage te gaan. Die kan dan ook meteen de wielremmen controleren, deze slijten na verloop van tijd waardoor de remweg langer wordt.

Binnen- en buitenzijde

Zowel de binnen- als de buitenkant van de trailer kan regelmatig een schoonmaakbeurt gebruiken. Mest en urine tasten de bodem aan waardoor er rot ontstaat. Het laatste wat je wilt is dat je paard door de bodem heen zakt, maar je zult zeker niet de eerste zijn die het overkomt. Als er op de bodem een rubberen mat ligt, is het belangrijk om deze er vaak uit te halen en de bodem goed te boenen en te laten drogen. Zorg er liever voor dat de rubberen bodem goed afgekit is en repareer de kitrand zodra die beschadigt raakt. Ook het schoonmaken van de buitenkant van de trailer is belangrijk, zeker in de winter. Pekel heeft een verwoestende werking op het trailermateriaal, maar ook modder is niet bevorderlijk.

>> Naar dossier Stal & Erf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.