Ga naar hoofdinhoud

Verpakt hooi zwaar beschimmeld, wat nu?

hooien
Vraag: Afgelopen jaar heb ik een voorraad van twintig grote balen ingepakt hooi besteld bij een particulier. Nu blijkt bijna de helft daarvan behoorlijk beschimmeld te zijn. Ik heb het hooi buiten bewaard op een laag plastic, eroverheen had ik eveneens plastic gespannen. Dit zou volgens mij afdoende bescherming moeten bieden. De verkopende partij zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de schade, maar voor mij is dit een behoorlijk financiële strop. Kan ik hier iets aan doen?

Antwoord Schelstraete Advocaten

Of u nu koopt van een particulier of van een professionele partij, het gekochte goed dient aan de koopovereenkomst te voldoen. Indien u hooi heeft besteld bij een verkoper en dit hooi tegen een normale marktwaarde heeft gekocht, mag u er van uitgaan dat dit hooi in orde is. Dit blijkt nu niet het geval te zijn. De vraag is echter of dit hooi al beschimmeld was op het moment dat u het geleverd kreeg of dat de schimmel c.q. het schimmelproces na de levering is ontstaan.

Als het hooi al bij levering beschimmeld was, en daarmee dus niet voldeed aan de koopovereenkomst, kunt u van de verkoper vorderen om u alsnog correct hooi te leveren. Indien het niet mogelijk zou zijn om het hooi terug te nemen, dient hij u de betaalde aankoopsom terug te betalen, eventueel te vermeerderen met door u aantoonbaar geleden schade.

Het kan echter ook zo zijn dat er, om welke reden dan ook, gaten in het plastic zijn ontstaan waardoor het hooi is gaan schimmelen na de levering. Dit zou kunnen ontstaan bij het stapelen van de balen of door paarden die in het plastic hebben gebeten. In dat geval is het schimmelen niet direct te wijten aan de verkoper en maakt u weinig kans met een vordering richting de verkoper.

Het lijkt echter dat het door u gekochte hooi bij u afdoende is beschermd tegen invloeden van buitenaf en u mag dan ook verwachten dat het hooi, ook maanden na levering, nog in orde is. Om een vordering richting de verkoper in te kunnen stellen is het echter van belang om na te gaan wanneer u heeft ontdekt dat het hooi niet in orde was en of u dit met bekwame spoed heeft gemeld aan de verkoper. Nadat u heeft gemerkt dat het hooi niet in orde was, of had dienen te merken dat het hooi niet in orde was, dient u dat met bekwame spoed te melden aan de verkoper. U mag in ieder geval niet maanden wachten met klagen bij de verkoper, want daarmee verspeelt u uw vorderingsrecht.

Indien u dus aan kunt tonen dat het hooi al niet voldeed bij aankoop, met andere woorden dat het hooi niet door aan u te wijten omstandigheden na de levering is gaan schimmelen, zou u met succes een vordering op grond van wanprestatie jegens de verkoper kunnen instellen.

Klik hier voor alle artikelen van Schelstraete Advocaten.

2 reacties op “Verpakt hooi zwaar beschimmeld, wat nu?

  • jos wouters

    Ik denk dat dit probleem altijd speelt,afgelopen jaar op 6 verschillende plaatsen hooi in plastic gekocht,en bij iedere bestelling zat schimmel ,bij de een meer als bij de ander.Er word vlug door de verkoper geopperd ,dat hij er niks aan kan doen.Gezien de kosten voor het inpakken ,moeten we aannemen dat dit goed gebeurd,maar veelal is het aantal wikkelingen te weinig,maar het schimmel proces komt ook omgang door nog andere oorzaken.Maar dat dit probleem speelt is allang bekend,meestal wordt geopperd breng het maar terug ,krijg je een nieuwe,maar eenmaal geopend,bij grote balen ,schrik je van de hoeveelheid ,dus terug brengen is geen optie,maar de vieze zooi opruimen is wel een groter probleem.Misschien wel verstandig dat er wettelijk een regel komt ,waar verpakt hooi of voordroog aan moet voldoen,hebben wij als kopers ook rechten ,en kunnen we in elk geval geld terug krijgen bij een slechte partij.Maar hetzelfde geldt met stro, dat aan mekaar plakt en los te krijgen is.Het gaat alleen om snelle prokduktie en de afnemer zit vaak met de problemen,en daarna is niemand meer thuis,om problemen op te lossen.

  • Bert Valkema

    Het aantal wikkelingen is van doorslaggevende betekenis voor een goede houdbaarheid.
    Onvoldoende wikkelingen laten lucht door en geeft gegarandeerd schimmelproblemen.
    Als er geen beschadigingen en/of gaten zijn ontstaan, tijdens de periode bij u, als eigenaar, door ongedierte of anderzins dan is het van belang om alvorens juridische stappen te ondernemen zelf te controleren of er (on)voldoende wikkelingen zijn gemaakt om een lang houdbaar product te verkrijgen
    en te garanderen. Bij de folie fabrikant zijn deze gegevens opvraagbaar.
    Mocht er te weinig folie zijn gebruikt per pak of de positionering van de folielagen onjuist zijn
    verdeeld dan kunt u de verkoper hierop aanspreken en verantwoordelijk houden.
    De verkoper zal zich in verbinding stellen met het bedrijf welke verantwoordelijk is voor de folieverpakkingen van de balen hooi. Echter naar de gedupeerde toe, zal de verkoper in eerste instantie verantwoordelijk blijven voor hetgeen geleverd is.
    Bij aankoop van genoemde balen is het niet mogelijk om de pakken hooi op schimmel te controleren.
    Daarom zal vertrouwen in de verkoper en in een goed verpakt produkt altijd een rol spelen.
    Het hooi wat klaar is om geperst te worden zelf controleren op kwaliteit en er zeker van zijn dat
    de folieverpakking op de juiste manier gewikkeld wordt, geeft garantie.
    Mocht echter het schimmelprobleem,ondanks alle gedane voorzorgsmaatregelen om een kwaliteitsproduct te maken zich toch nog voordoen dan is het niet vanzelfsprekend de verkoper hiervoor alleen verantwoordelijk te stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.