11-07-29 ‘Regiokampioenschap had nooit door mogen gaan’

door Laurien van der Meer
Laurien van der MeerDe regiokampioenschappen van Noord-Holland, afgelopen weekend in Hoofddorp, gingen gewoon door, ondanks de zware regenval en bijgevolg de vreselijk slechte bodemkwaliteit. De dressuur werd namelijk verreden op een grasbodem. Nou ja, grasbodem… Laten we het een modderbad noemen, dat dekt de lading beter. Het gevolg: glibberende hoeven, rondspattende modder, paarden die tot over kun kogels door de graszoden zakten en in zompige modder terechtkwamen, zoekend naar grip, maar dat was ver te zoeken.

In de ringen lagen twee hoefslagen, omdat de banen tussendoor een meter of vijf opgeschoven waren om een verse hoefslag te creëren. Op zich goed bedoeld, maar dit resulteerde in noodsprongen van paarden die ineens een moddergeul tegenkwamen en besloten dat springen slimmer was dan verdrinken. Ik heb veel paarden wanhopig uit hun ogen zien kijken, zich afvragend wat baaslief nu toch verwachtte. Tegen het einde van de rubriek, toen de banen op hun slechtst waren, besloten meerdere ruiters voortijdig af te groeten.

En ongelooflijk maar waar: niemand greep in. Niemand had blijkbaar de tegenwoordigheid van geest om te zeggen: ‘Dit is belachelijk, waar zijn we mee bezig. Nú stoppen’. Want zeg nu zelf, op een dergelijke manier kun je toch geen volwaardig kampioenschap verrijden? Het is met het oog op beenblessures een enorm risico, wat je absoluut niet mag nemen. Voor de ruiters bestaat het risico dat het paard onderuit glijdt en bovenop zijn berijder belandt. Daarbij krijg je kwalitatief zeer slechte sportprestaties, omdat voluit rijden onmogelijk is.

De ruiters zijn slechts bezig met hun paarden op de been te houden, in plaats van met technisch correct en expressief rijden. Hoe moet een jury daarvoor een correcte beoordeling geven? Hoe moet duidelijk worden wie Noord-Holland mag vertegenwoordigen op de Hippiade? Dat is onmogelijk te beoordelen als de ruiters niet de mogelijkheid krijgen zich van hun beste kant te laten zien, omdat iedereen voorzichtige proefjes aan het rijden is, besluit af te groeten of helemaal niet aan de start komt.

Verantwoordelijkheid
Wie had hier in moeten grijpen? De organisatie gooide het op de KNHS-vertegenwoordiger. Die had de banen goedgekeurd en gezegd dat de wedstrijd doorgang mocht vinden. Ik vraag mij af waar de KNHS-vertegenwoordiger in kwestie zijn wijsheid vandaan haalt. Ook maakte de organisatie zich nogal druk om de vrijwilligers, deze konden niet op een andere datum. Met andere woorden: de deelnemers moeten maar onverantwoorde risico’s lopen, omdat de vrijwilligers andere plannen hebben? Wie is er dan voor wie? Vraag dan elke ruiter om één vrijwilliger aan te dragen voor de nieuwe datum van het kampioenschap en beloof als tegenprestatie een volwaardig kampioenschap. Opgelost!

De jury’s daarentegen hadden ook verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij bleven in hun hokjes gadeslaan wat zich voor hun ogen voltrok. Sta op, stap uit dat hok en zeg dat u niet op een dergelijke manier een kampioenschap wilt en kunt jureren. Alstublieft, durf autoriteit te tonen.

En dan de ruiters, hen treft nog de meeste blaam. Zij zijn eindverantwoordelijk voor hun paard. Zij zouden zo verstandig moeten zijn hun paard niet aan dergelijke risico’s bloot te stellen en bovendien moeten weigeren onder dergelijke omstandigheden een kampioenschap uit te vechten. Hoewel sommige ruiters dit misschien als de gelegenheid zagen om ook eens kans te maken hoog te eindigen. De meeste ruiters zadelden gewoon op, de wedstrijd ging toch door? Dan moet je toch starten? Denk na, je hoeft niet te starten. Je kunt je terugtrekken, omdat je zuinig bent op je paard en op jezelf. En omdat je vindt dat je recht hebt op een eerlijk en veilig kampioenschap.

Vraag je eens af of Anky of Edward onder dergelijke omstandigheden hun paard überhaupt van de vrachtwagen hadden gehaald. Zij hadden direct rechtsomkeert gemaakt. Waarom jullie niet? Zijn jullie minderwaardig? Een massaal terugtrekken van ruiters had zeker verplaatsing van het kampioenschap opgeleverd en dat was veel beter geweest.

Serieus nemen
Wanneer wordt onze sport nu eens serieus genomen? Ik doel op de breedtesport, want in de topsport zou dit niet gebeuren, topruiters/professionals zouden zoiets absoluut niet accepteren. Wanneer gaan wij beseffen dat prestatie vraagt om professionaliteit en kwaliteit? Hoe kunnen we ruiters en organisatie meer bewust maken van bepaalde risico’s? Hoe verantwoorden we zoiets naar de buitenwereld in een tijd waarin discussies over dierenwelzijn hoog oplaaien? Hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen?

Onnodig wellicht om hier te vermelden dat ondergetekende, deelnemer in de Z2 en goede kanshebber op de kampioenstitel of toch minimaal op afvaardiging naar de Hippiade, haar paard heeft teruggetrokken uit deze absurde wedstrijd. Dan maar geen Hippiade. Ik heb met mijn paard grotere plannen dan dit kampioenschap. Mijn doel is de Grand Prix, maar dan moet ik wel mijn paard heel houden.

Laurien van der Meer is dressuuramazone en instructrice. Haar stal VDM Dressage is gevestigd in de Randstad.
Deze opinie verscheen vrijdag 29 juli 2011 in De Paardenkrant


Reageer Reageer Stuur door Stuur door Afdrukken Afdrukken




reacties

Helemaal eens met Yvonne! De tijden veranderen en dergelijke kampioenschappen KUNNEN gewoon niet meer. En het is ook niet nodig, als er een plan B achter de hand zou zijn geweest.
Dat veel ruiters zich er wel aan gewaagd hebben, is geen enkel bewijs dat het veilig en verantwoord zou zijn. Eerder een bewijs van hoe ondoordacht ruiters met hun paarden kunnen omgaan. Dat had ik ook nog kunnen doen 10 jaar geleden, maar inmiddels door schade en schande wijs geworden!
Laurien van der Meer, Kortenhoef | 05-08-2011 | 21:28:16

Voor diegene die de foto's bekijken,kijk vooral naar de foto waar opruimen onderstaat.Zo zag mijn ring,die ik mede jureerde er heel de middag uit!Snap best dat het in de ochtend nog aardig leek,maar de bodem was verzadigd van al het water van de afgelopen periode,de natste julimaand ooit,en op buienrader was al dagenlang te zien wat een slecht weer er op komst was..Lijkt mij logisch dat de bodem dit geen twee dagen starten volhoud,het werd per combinatie steeds moeilijker en ben werkelijk blij dat er in onze ring niemand onderuit gegaan is!Als een bodem niet verzadigd is met water kan het heel wat hebben,in dit geval was het te verwachten dat het problemen zou gaan geven! Bij een gewone wedstrijd zeg je makkelijker af maar ja,een regiokampioenschap,je bent niet voor niets geselecteerd.Ik begrijp Laurien heel goed,zij wil graag een eerlijk en veilig te rijden kampioenschap,waar een ieder het maxmale kunnen van dat moment kan tonen,van ruiter en paard en niet een moeizame,hoe blijf ik overeind proef..Ik denk niet dat het iemand zn schuld is,iedereen deed zijn uiterste best,maar tijden veranderen ,een regiokampioenschap ,daar is een goede bodem ,wat mij betreft een voorwaarde!!
Yvonne, Moordrecht | 03-08-2011 | 18:47:09

http://www.paardensportnoordholland.nl/fotosregio2011paarden.html

Voor de mensen die er niet bij waren en toch een eigen mening willen vormen over de rijbakken: hier een link naar de foto's van zondag.
Corinne, Hoofddorp | 03-08-2011 | 16:11:26

@Corinne, jij beschrijft exact hoe ik, en met mij vele anderen, hier insta. Graag wil ik hier onderstaande aan toevoegen.

Als moeder van de winnares van de Z2 paarden dressuur voel ik mij natuurlijk aangesproken door de "kritiek" van Laurien.

Ook mijn dochter heeft de afweging gemaakt om niet te starten maar heeft uiteindelijk (zij startte als een van de laatste combinaties) mede op basis van wat jij schrijft "17 combinaties hebben WEL gestart en 5 NIET" besloten om wel te starten en daarbij het welzijn van haar paard niet uit het oog verloren.
Overigens had in ieder geval een combinatie, toen de weersvoorspelling nog een droge zondagmiddag voorspelde, zich zaterdag al afgemeld.
Natuurlijk was de baan niet zoals iedereen dat graag wel had gezien maar ook dat hoort bij paardensport.

Een ieder heeft de beslissing genomen die hem/haar het beste leek. Laten we elkaar daar om respecteren en niet alleen maar op afbranden.

Natuurlijk zijn er altijd kritiek punten op zo'n dag te vinden. Laten we dat verbeterpunten noemen dat klinkt veel sympathieker en doet geen onrecht aan de organiserende vereniging zoals dat nu wel overkomt!

!!Wat ben ik blij dat het de gehele dag geregend heeft en niet alleen in de ochtend zoals de weersvoorspelling aangaf.
Wat een discussie had je dan gehad!!
Ik denk dat de Poll dan door de 1000 reactie heenging.
Myra Quint, Amsterdam | 03-08-2011 | 15:46:11

Ik denk niet dat jouw reactie recht doet aan de geweldige sport die ik zaterdag en zondag in het Haarlemmermeerse Bos heb gezien.
Want er waren namelijk ook nog regiokampioenschappen op zaterdag voor de pony's. Gelukkig draait de basissport niet alleen om de Z2 paardenrubriek.

Ik heb heel wat meer argumenten en overwegingen gehoord zondag, dan alleen het door jou genoemde argument van het aantal beschikbare vrijwilligers (erg belangrijk argument overigens).

Zaterdag hebben de pony's gestreden om alle titels en na afloop lagen alle ringen er nog goed berijdbaar bij. Dat was ook zo op zondagochtend.
Zondagochtend was de weersvoorspelling dat het in de loop van de ochtend beter weer zou worden.

Zeg jij dan dat op basis van een weersvoorspelling regen een kampioenschap afgelast zou moeten worden?
Alle deelnemers voor het ochtendprogramma waren al onderweg vanuit Texel, etc. De banen waren s morgens goed te berijden.

In de loop van de dag werd het duidelijk dat het pas om 17.00 u droog zou worden. Moet je dan midden in het programma aflasten? Want naast B tot en met Z2 dressuur, waren er ook springrubrieken, 4- en 6- tallen, verenigingskampioenschappen. En ook zij denken een kans te maken op de Hippiade, of in ieder geval een poging te willen doen om de Hippiade te halen.

Dan zijn er veel overwegingen volgens mij:
Als je aflast, tellen dan de resultaten van de deelnemers die wel al geweest zijn, niet meer mee? Diegene die goed hebben gereden, zouden willen dat het wel meetelt, diegene die minder gereden hebben, zouden willen dat ze opnieuw mochten starten.

Wanneer haal je dan de wedstrijd in?
Veel mensen hebben hun vakantie na de regiokampioenschappen gepland. Deze mensen lopen dan hun kans mis op plaatsing voor de Hippiade.
Krijg je nog meer dan 100 vrijwilligers bijelkaar? Krijg je nog zoveel juryleden bijelkaar voor 8 ringen, ochtend en middag, dubbele bezetting?

Hoe je het ook beslist, volgens mij kan je nooit iedereen tevreden stellen.

De omstandigheden waren zwaar aan het eind van zondagmiddag. Niet alleen voor de deelnemers, maar voor iedereen die druk in de weer was in de stromende regen. Voor alle deelnemers waren de omstandigheden bijna gelijk.

Als ik naar de uitslagenlijst kijk, dan hebben in jouw rubriek 17 mensen besloten wel te starten en 5 mensen niet. 17 mensen hebben de omstandigheden anders beoordeeld. De tweede proef van de Z2 was overigens in de zandbak en niet op het gras. Daar lag ook water in de baan, maar glad was het zeker niet.

Ik denk dat je met jouw reactie geen recht doet aan alle deelnemers, officials en vrijwilligers, die wel de regen hebben getrotseerd.
Was het fijn weer? Nee, met zonnig weer is het allemaal veel leuker.
Corinne, Hoofddorp | 03-08-2011 | 13:51:14

Tekst;
Van de juryleden mocht niet eens met beenbescherming gereden worden......Ja hoor van deze jury wel!!!echter,de federatievertegenwoordiger beslist centraal in dit geval.Wat wij mochten toestaan,is de regenjas,werd vooraf aan ons gemeld.Dit soort uitspraken doen mij als jury zeer.Het zou fijn zijn als een ieder de regels zou kennen,in plaats van te oordelen.Het is zo vaak de schuld van de jury.....,ruiters kijk eerst naar jezelf!
yvonne, moordrecht | 02-08-2011 | 10:47:14

Bij aankomst In Hoofddorp moest elders worden geparkeerd omdat de normale parkeergelegenheid onder water stond. Het terrein was nat, zeiknat of drijfnat...wat je ook zegt...je gaat nat! Alle banen moesten worden verlegd, dan gaat het nergens meer over. Ik heb ook geen enkele moeite met mensonwaardig (wij kiezen er nl. zelf voor) maar wel dieronwaardig (de paarden of ponies hebben geen keuze). Iedereen die wel eens met blessures te maken heeft gehad, weet hoe riskant het in Hoofdorp was. De organisatie is en blijft verantwoordelijk, of het nu vrijwilligers zijn of niet. Zij hebben na het besluit van alles gedaan om het in goede banen te leiden. Wij hebben vooraf nog gevraagd of er andere oplossingen waren. Nul op request. Van de juryleden mocht niet eens met beennescherming worden gestart!
Tot slot: de datum van de Regiokampionschappen was al niet goed gekozen, dit viel namelijk samen met Centrale Keuring NH van het KWPN. Veel sportliefhebbers fokken met paarden of ponies of hebben kinderen die in de sport rijden. Omdat er ruim zes weken zitten tussen de Regiokampioenschappen NH en de NK op de Hippiade, waren er wel degelijk andere mogelijkheden geweest. Het is geen kwestie van kunnen maar willen. Voor 2012: plan alvast de uitwijkmogelijkheden in geval van dergelijk slecht weer. Het weer is nl. het enige dat je niet zelf in de hand hebt, de rest wel!
John, Zwaag | 01-08-2011 | 22:45:10

paarden kunnen hier zelf geen beslissing in nemen dus moeten we zelf voor ons eigen paard doen !verbetering zou ook al zijn als je dressuur mag rijden met gewoon simpele peesbeschermers om!hiermee loopt een paard niet anders maar bied al veel bescherming tegen schiefel',die je al snel oploopt bij iets glibberige baan ,en als baan echt slecht is kun je het beste afgroeten...jammer dan geen kampioen..maar wel beter voor je paard..en daar wil je toch langer van genieten..toch
prd, mountains | 01-08-2011 | 21:33:00

Aan Tom:
Wat een topreactie! Als er meer mensen zoals jij in een organisatie zouden zitten, zouden er veel minder problemen zijn. Je oplossingen getuigen van flexibiliteit en creativiteit en dat is nodig op zulke momenten. En overduidelijk ben je niet bang een statement te maken. Wij begrijpen elkaar.
Laurien van der Meer, Kortenhoef | 01-08-2011 | 20:19:54

Aan Rita,
Dank voor je steun! Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen ik wil zo graag dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.
Laten we het dan maar niet zien als verdediging, maar als mezelf nader uitleggen/verklaren en de discussie open willen houden.
Laurien van der Meer, Kortenhoef | 01-08-2011 | 20:14:57

Aan Yvonne,
Heel fijn te horen dat er tussen de jury's onderling behoorlijk is gediscussierd en dat jullie van je hebben laten horen! Dat sterkt ons ruiters in onze mening. Dat op een kampioenschap de jury de baan niet af mag keuren vind ik erg jammer! Aan de andere kant begrijp ik dat het niet zo kan zijn dat de ene ring wel rijdt en de andere niet. Aan de andere kant, een jury moet dan dus verplicht iets blijven jureren waar hij of zij misschien helemaal niet achter staat. Moeilijk...
Laurien van der Meer, Kortenhoef | 01-08-2011 | 20:12:50

Vorig jaar is de hippiade verzet omdat het enorm geregend had, is in verschillende onderdelen geknipt het springen was in Kootwijk

Paarden zijn geen watjes, en veel paarden vinden baggeren door de modder best een keer prettig,
maar toch heeft het verrijden van zo,n wedstrijd geen nut, het zijn gewoon geen eerlijke omstandigheden, hoemeer er over de baan gaan, hoe slechter het wordt,
Een paar jaar geleden waren de omstandigheden in Ermelo ook zo gelabberd, het losrij terrein
was binnen een kwartier omgeploegd en elke baan had zijn zwakke plek, daar had de eerste ruiter voordeel bij en het werd steeds slechter
Of je paard het nou wel kan of niet, door de modder heen racen, het heeft helemaal geen nut
volgens mij is het voor een jury helemaal niet te beoordelen, het had dus gewoon afgelast moeten worden
paardensportliefhebber, achterhoek | 01-08-2011 | 18:51:41

Beste ik,
Ik vraag me af of je werkelijk jureerd?Wij kunnen als jury een baan afkeuren als we op dat moment de verantwoording hebben.Indien,zoals in dit geval,de federatievertegenwoordiger aanwezig is,is het de verantwoording van de federatievertegenwoordiger en zul je als jury je taak moeten doen.Zou een bende worden als de een blijft de andere weggaat,zo werkt het niet conform de regels.En je stelt dat de ruiters moeten afgroeten??Dan hebben ze al losgereden op diezelfde bodem....Niet starten en je paard sparen en hopelijk inderdaad een plan B,zodat er in ieder geval op een veilige bodem wordt gereden.Taak voor de KNHS en de federatievertegenwoordiger van dat moment!
Yvonne, Moordrecht | 01-08-2011 | 17:21:34

Als de boswachter om 13.30u het bos waarin in het wordt gehouden al dicht wil gooien dan is het echt erg.
Elke andere wedstrijd was afgelast en ik vind dat Wij als juryleden een baan moeten durven afkeuren en de ruiters hadden massaal moeten afgroeten daar ligt naar mijn mening de verantwoording
Zaterdag waren de pony's al verreden en de banen waren verlegd dus diepe 2e hoefslagen ten gevolg.
Goed bewegende paarden konden niet uit de voeten zo slecht was het terrein
Het weer hebben we niet in de hand maar misschien een leerschool voor de toekomst.

Misschien moeten we regio springen en dressuur niet op 1 dag willen organiseren.

Ik noem als voorstel : 1 weekend B en L
1 weekend M en Z
1 weekend springen

Voordeel is dat je makkelijker kan uitwijken naar binnen of op zand rijden.
Als je nat regent is niet erg maar je paard daar moet je zuinig op zijn en zeker nu het dierwelzijn zo hoog op de agenda staat van allerlei Dierorganistaties.
Waar waren die? Lekker bij de kachel zeker om weer meer dingen te verzinnen
ik, nh | 01-08-2011 | 16:30:06

Tsjonge, wat wordt er heftig 'op de man' gespeeld... We zijn bezig met een sport met dieren! Niet op een voetbalveld...
Ik ben het meer eens met de mensen die vanuit het paard en de ruiter redeneren dan vanuit de vrijwilligers of vakantie...
Afmelden vanwege vakantie vind ik zwak. Hoeveel (meerdaagse) evenementen worden juist in de zomer georganiseerd, met voldoende kwalitatief goede deelname en vrijwilligers? Roosendaal, Hardenberg, Markelo, Voorthuizen, enz... het zijn er maar een paar. Natuurlijk is niet iedereen flexibel in het plannen van de vakantie, maar het is een afweging van belangen...

Onvoldoende vrijwilligers te mobiliseren? Ligt dat dan aan de ruiters/amazones? Of ligt het aan de grenzeloze ambitie om als organisatie te scoren? Ga eens na wat de vrijwilligers motiveert. Waarom zouden zij wel of niet op een ander moment kunnen? Hoe graag willen ze helpen?
En waarom wordt er bij het organiseren van zo'n belangrijk evenement niet een B-scenario achter de hand gehouden? Te slechte omstandigheden? Vooraf een tweede datum beschikbaar houden en die ook op de aankondigingen al aangeven! Desnoods verspreiden over een aantal avonden door de weeks. Of regelen dat de wedstrijd indoor doorgaat...
Heb je onvoldoende (gekwalificeerde) vrijwilligers, een kwalitatief onvoldoende bodem, niet de juiste accomodatie, enzovoorts... laat dan de organisatie van zo'n belangrijk evenement over aan een ander.
Organisaties zijn er voor de deelnemers en niet andersom!

Hoe leg je uit dat een paard zich geblesseerd heeft aan jouw bodem? "Het is een outdoorsport en zulke dingen kunnen gebeuren"? Of: "De vrijwilligers hebben er alles aan gedaan om het evenement voor de ruiters door te laten gaan! Tsja, dat er nu een toppaard minder is in Nederland is een ingecalculeerd risico"?

Volgend jaar NK Dressuur in Hoofddorp? Geen idee of dat op het zelfde terrein is... hoop dat het ergens anders is!

@Laurien: prima dat je deze discussie gestart bent!
Tom, Amersfoort | 01-08-2011 | 09:31:55


Pagina: 1 2 3
voordelig abonnement