reacties
Geen enkel paard is volgroeid vóór het zesde jaar. De groeischijven in de rug zijn dan nog niet gesloten.
Wat ZZ rijden en trainen voor schade aan zal richten kan iedereen wel invullen.
Niet zo raar dat 'sportpaarden' snel versleten zijn en 20 heel oud gevonden wordt, terwijl de paarden van de spaanse rijschool nog in gebruik zijn op hun 30e!! Zij rijden dan ook de paarden pas vanaf 10 jaar in de ring...
Ben het helemaal met A. NL. eens. Vaak word er naar de voorbenen gekeken. Als die goed de lucht in gaan, gaan de punten ook omhoog. Als je tegenwoordig met een correct paard komt wat niet spectaculair loopt, maar de oefeningen correct doet, word het zo'n zesjes protocol. Mag je blij zijn met een winstpunt. Inderdaad zouden de jury leden niet naar de naam moeten kijken, maar gewoon jureren wat je in de baan hebt. Of het nu Anky of Pietje is, mag geen verschil maken. Maar ja, als je dan wel bij Anky lest, tja probleempje!!!!!!!!!!! Zo gaat het wel in het dressuurwereldje. Zie ik hier in Groningen ook gebeuren.
K, Groningen | 13-12-2011 | 20:42:04
Ik als basis jurylid zie dit eigenlijk in alle klasse gebeuren.
Vanaf de M lijkt het nivo alleen maar naar beneden te gaan.
Ik ben soms blij al ik B en L mag jureren.
Oww wat kan ik me hier bij aansluiten. Jammer want ik vind dat hier eigenlijk niets aan ons ( ruiters en juryleden en trainers ) word gevraagd wat wij er allemaal van vinden dat de ZZ-licht naar de basis is gegaan. Ik heb wel een mail gestuurd naar de bond hierover en heb toen ook gezegd dat ze hiermee het probleem gaan verplaatsen net als toen de Z2 met meer wissels, want wat heeft dat als gevolg gehad....dat iedereen als een dolle naar de ZZ-licht ging omdat de proeven makkelijker waren.
Nee ook nu weer wisten ze het wel, en hier gaan we weer want dat blijkt nu al.
Wat die paarden van 6 betreft, ja er loopt momenteel ook een goedgekeurde hengst al ZZ-zwaar van 6 jaar, geweldig hoor begrijp me niet verkeerd maar hoe lang blijft deze heel !!
Als ik dan even het stukje van Edward terug haal over die hengsten die in een sneltrein zitten, omdat ze va dat ze goedgekeurd worden aan de bak moeten vraag ik me echt af hoe zo'n jong paard dit allemaal kan. Maar het klopt wel het ene paard is het andere niet toch vind iedereen het geweldig en dat kan ik niet begrijpen, want tenslotte groeit een paard tot z'n 6 a 7 jaar .
Wat ik jammer vind idd is dat de mensen al snel gaan vragen wanneer je promoveert, ik wil zelf heel graag een keer lichte tour rijden, momenteel kom ik uit in de ZZ-zwaar maar ik vind het ook leuk om bovenin te rijden dus mijn tijd komt wel, hij is door omstandigheden al 12 en pas va zijn 6e in de sport met mijn zwangerschappen tussendoor dus nu pas ZZ-zwaar, maar so what als ie gezond blijft kan ie echt tot z'n 18e door en geniet ik van mijn sport. Maargoed als je voor de handel rijd zijn ze dan te oud !! dus snap ik wel dat ze dat eerder moeten kunnen, maar 6 is wel wat overdreven !
C, Haaren | 12-12-2011 | 21:24:52
Juryleden zouden zelf ook hieraan kunnen bijdragen door de jonge paarden die niet aan het ZZ-licht of hoger toe zijn geen winst te geven.
Vaak genoeg zie ik jonge (getalenteerde) paarden met een bekende ruiter op hun rug die zonder gedragenheid lopen en pirouettes en wissels nog niet beheersen, maar toch winst krijgen. Als je een bekende naam hebt schijn je (bijna) altijd winst te rijden, ookal heb je een jong paard dat er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Alsof juryleden dan denken van "die komt er toch wel met die en die ruiter". Maar volgens mij gaat het om een beoordeling op dat moment en niet om een toekomstverwachting.
Zolang dat soort ruiters punten krijgen, stimuleer je juist dat ze met jonge paarden die er niet aan toe zijn toch in het ZZ-Licht of hoger starten. Ze krijgen de punten toch wel! Onbegijpelijk..
Daarnaast hebben die jonge paarden (met ruiters met naam) vaak spectaculaire gangen. Veel juryleden verwarren spectaculair lopen met gedragenheid ben ik achter gekomen. Laatst had ik een gesprek met zo'n jurylid, omdat een spectaculair bewegend paard eerste was geworden, terwijl hij de gehele proef achter de loodlijn, duikend, zonder gedragenheid en lengtebuiging liep. De jury was van mening dat het zo'n gaaf paard was en dat de rest nog wel kwam..Het lijkt soms meer een bestgaande rijpaard competitie dan een dressuurwedstrijd!
Paarden die totaal geen travers lopen, maar gewoon de hoefslag volgen en dan toch nog bovenaan met winst rijden, omdat de ruiter naam heeft.
Ik denk dat de juryleden kunnen juryleden ook het niveau kunnen verhogen door niet naar bekende namen/stallen en spectaculariteit te kijken, maar gewoon te doen wat ze moeten doen: beoordelen of de gevraagde onderdelen technisch correct en goed worden uitgevoerd.
Ik ben het ermee eens dat er ruiters zijn die wat kritischer naar zichzelf moeten kijken en niet te vroeg moeten overstappen. Daarentegen zijn er ook zat ruiters die hun paarden wel keurig voor elkaar hebben, maar dan krommentenend moeten toezien dat zo'n ruiter met een bekende naam met een jong (spectaculair) paard die niet eens een pirouette of goede wissel springt steeds weer boven hen eindigt..
Door goede en vooral eerlijke jurering zal het niveau in ieder geval ook verbeteren!
A, NL | 12-12-2011 | 16:17:15
Wat is het dan apart dat juist de meer proffessionele ruiters zijn die dan te jong starten....
Niet de mensen die minder ervaring hebben en door verkeerde inschatting of overmoedigheid starten, nee...
De ruiter die al meerdere paarden op hoger niveau heeft lopen, waar ik dan voor het gemak vanuit ga dat hij/zij ze ook geschoold heeft, laat dan het te jonge onervaren paard in een te zware proef lopen????
Belangrijk bij de eerste ervaringen van een proef rijden vind ik altijd dat juist het paard het werk goed aan kan zodat het paard trots en voldaan de ring uit kan komen. Dat stimuleert weer dat ie de volgende keer net zo of beter z'n best doet.
Maar dat klinkt vast te particulier-achtig :-((
B, NL | 12-12-2011 | 12:52:06
Goed artikel van mevr. Oldenburger. Vind het jammer dat je niet meer mag promoveren naar de ZZ licht en bij 4 winstpunten de keuze mag maken van blijven of toch terug naar de Z2. Zoals mevr. Oldenburger zegt is er ook onwetendheid bij ruiters die de overstap maken naar de ZZ licht. Als je al een langere periode in de Z2 rijdt, krijg je steeds vaker de vraag "wanneer ga jij over". Vond de oude regeling heel goed want dan proef je aan de subtop en is er ook nog een weg terug als blijkt dat jij of je paard er niet klaar voor zijn. Ik denk dat er nu veel meer combinaties over gaan naar de ZZ licht nu het bij de basissport is gekomen en maar 1 jurylid jureerd. Krijgen we straks weer het zelfde probleem bij de ZZ Zwaar
K, Groningen | 12-12-2011 | 00:26:09
Wie boeit het wat of een paard het aan kan? Vol trots hoor ik ruiters vertellen dat hij toch zo talent vol is en zich anders verveelt, hij vindt het leuk, gaat door het vuur voor je etc etc. Mooi toch, als net JIJ zo'n goed en willig paardje hebt wat alles voor je doet, zelfs dingen die ongezond voor hem zijn, maar wat hij zelf niet weet. Des te jonger ze presteren des te meer geld zijn ze waard, als eigenaar van zo'n paard tel je pas echt mee in de grote paardenwereld. "wat..begin jij je paard pas met 6 in te rijden...hahahaha!"
We spreken elkaar over 10 jaar, als jij aan je derde paard bent begonnen en die van mij pas aan de start zit van zijn "carrière".
Ego's gewoon eens aan de kant gooien, evenals het geld.
Ik kan alleen maar roepen hoe zielig ik die paarden vind als me weer eens vol trots zoiets gezegd wordt. nee, daar maak je geen vrienden mee...
petra, Brunssum | 11-12-2011 | 23:51:38
Met 3 jaar begint men zadelmak te maken, hoewel ik denk dat 4 jaar veel beter zou zijn. Met 6 jaar lopen ze zz zwaar. Zullen deze paarden met 15 jaar ook nog wedstrijden lopen!!!
Paarden groeien tot 6 a 7 jaar en is het maar de vraag of ze deze zware trainingen aan kunnen. Is het niet zo dat vooral de zeer talentvolle paarden snel moeten presteren en moeten flitsen op grote concouren want dan zijn ze in beeld en brengen bij verkoop het nodige geld in het laatje.
Tegenwoordig vind men het toch normaal dat jonge paarden 5 keer per week worden gereden,1 dag gelongeerd en 1 dag vrij(lekker in de paddock) en elke dag even in de stapmolen. Een 6 jarige hoort niet in de subtop te lopen.
K, Groningen | 11-12-2011 | 23:22:47
Wat ik heel jammer vind is dat de ruiters geen rekening houden met hun paarden. Daardoor zullen ze in de periode dat ze willen vlammen merken en ondervinden dat hun paard daar gevolgen van heeft. Blessures tegenwerking niet optimaal presteren door blokkades. Laat een paard zich eerst goed uitontwikkelen en ga dan pas op hoger niveau aan de slag. Alles wat je op te vroege leeftijd doet gaat in de periode dat je zou kunnen presteren tegen je werken. Hoeveel paarden hebben niet op 6 of 7 jaar peesblessures of andere kwalen waardoor ze ineens niet meer presteren zoals men gewend was. Wees zuinig op je paard en bouw eerst voldoende op voordat je het gaat gebruiken.
louis bakker, strijensas | 11-12-2011 | 21:16:08
Volgens mij kan het nooit zo zijn dat een 6 jarige ZZ Z rijdt. Dat zou betekenen dat het binnen het jaar Z - ZZ licht heeft doorlopen. Dat zou ook betekenen dat het paard wat in de groei is volop getraind wordt op zware oefeningen. Ook al zou het paard talent hebben, de proef aan elkaar rijden vergt veel trainingsuren. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn paard zo snel in deze hoge klasse kan starten, is dat wel zo dan wordt het paard overmatig belast. Hoe oud werden dressuur paarden gemiddeld ook al weer!!!!!!!!!!!
Mandy, Kerkrade | 09-12-2011 | 10:09:10
Door Arabesk om 27-12-2011 17:53:08
Geen enkel paard is volgroeid vóór het zesde jaar. De groeischijven in de rug zijn dan nog niet gesloten.
Wat ZZ rijden en trainen voor schade aan zal richten kan iedereen wel invullen.
Niet zo raar dat 'sportpaarden' snel versleten zijn en 20 heel oud gevonden wordt, terwijl de paarden van de spaanse rijschool nog in gebruik zijn op hun 30e!! Zij rijden dan ook de paarden pas vanaf 10 jaar in de ring...
Door gebruiker om 13-12-2011 20:42:04
Ben het helemaal met A. NL. eens. Vaak word er naar de voorbenen gekeken. Als die goed de lucht in gaan, gaan de punten ook omhoog. Als je tegenwoordig met een correct paard komt wat niet spectaculair loopt, maar de oefeningen correct doet, word het zo'n zesjes protocol. Mag je blij zijn met een winstpunt. Inderdaad zouden de jury leden niet naar de naam moeten kijken, maar gewoon jureren wat je in de baan hebt. Of het nu Anky of Pietje is, mag geen verschil maken. Maar ja, als je dan wel bij Anky lest, tja probleempje!!!!!!!!!!! Zo gaat het wel in het dressuurwereldje. Zie ik hier in Groningen ook gebeuren.
Door ienkeet om 13-12-2011 08:20:54
Ik als basis jurylid zie dit eigenlijk in alle klasse gebeuren.
Vanaf de M lijkt het nivo alleen maar naar beneden te gaan.
Ik ben soms blij al ik B en L mag jureren.
Door gebruiker om 12-12-2011 21:24:52
Oww wat kan ik me hier bij aansluiten. Jammer want ik vind dat hier eigenlijk niets aan ons ( ruiters en juryleden en trainers ) word gevraagd wat wij er allemaal van vinden dat de ZZ-licht naar de basis is gegaan. Ik heb wel een mail gestuurd naar de bond hierover en heb toen ook gezegd dat ze hiermee het probleem gaan verplaatsen net als toen de Z2 met meer wissels, want wat heeft dat als gevolg gehad....dat iedereen als een dolle naar de ZZ-licht ging omdat de proeven makkelijker waren.
Nee ook nu weer wisten ze het wel, en hier gaan we weer want dat blijkt nu al.
Wat die paarden van 6 betreft, ja er loopt momenteel ook een goedgekeurde hengst al ZZ-zwaar van 6 jaar, geweldig hoor begrijp me niet verkeerd maar hoe lang blijft deze heel !!
Als ik dan even het stukje van Edward terug haal over die hengsten die in een sneltrein zitten, omdat ze va dat ze goedgekeurd worden aan de bak moeten vraag ik me echt af hoe zo'n jong paard dit allemaal kan. Maar het klopt wel het ene paard is het andere niet toch vind iedereen het geweldig en dat kan ik niet begrijpen, want tenslotte groeit een paard tot z'n 6 a 7 jaar .
Wat ik jammer vind idd is dat de mensen al snel gaan vragen wanneer je promoveert, ik wil zelf heel graag een keer lichte tour rijden, momenteel kom ik uit in de ZZ-zwaar maar ik vind het ook leuk om bovenin te rijden dus mijn tijd komt wel, hij is door omstandigheden al 12 en pas va zijn 6e in de sport met mijn zwangerschappen tussendoor dus nu pas ZZ-zwaar, maar so what als ie gezond blijft kan ie echt tot z'n 18e door en geniet ik van mijn sport. Maargoed als je voor de handel rijd zijn ze dan te oud !! dus snap ik wel dat ze dat eerder moeten kunnen, maar 6 is wel wat overdreven !
Door gebruiker om 12-12-2011 16:17:15
Juryleden zouden zelf ook hieraan kunnen bijdragen door de jonge paarden die niet aan het ZZ-licht of hoger toe zijn geen winst te geven.
Vaak genoeg zie ik jonge (getalenteerde) paarden met een bekende ruiter op hun rug die zonder gedragenheid lopen en pirouettes en wissels nog niet beheersen, maar toch winst krijgen. Als je een bekende naam hebt schijn je (bijna) altijd winst te rijden, ookal heb je een jong paard dat er eigenlijk nog helemaal niet aan toe is. Alsof juryleden dan denken van "die komt er toch wel met die en die ruiter". Maar volgens mij gaat het om een beoordeling op dat moment en niet om een toekomstverwachting.
Zolang dat soort ruiters punten krijgen, stimuleer je juist dat ze met jonge paarden die er niet aan toe zijn toch in het ZZ-Licht of hoger starten. Ze krijgen de punten toch wel! Onbegijpelijk..
Daarnaast hebben die jonge paarden (met ruiters met naam) vaak spectaculaire gangen. Veel juryleden verwarren spectaculair lopen met gedragenheid ben ik achter gekomen. Laatst had ik een gesprek met zo'n jurylid, omdat een spectaculair bewegend paard eerste was geworden, terwijl hij de gehele proef achter de loodlijn, duikend, zonder gedragenheid en lengtebuiging liep. De jury was van mening dat het zo'n gaaf paard was en dat de rest nog wel kwam..Het lijkt soms meer een bestgaande rijpaard competitie dan een dressuurwedstrijd!
Paarden die totaal geen travers lopen, maar gewoon de hoefslag volgen en dan toch nog bovenaan met winst rijden, omdat de ruiter naam heeft.
Ik denk dat de juryleden kunnen juryleden ook het niveau kunnen verhogen door niet naar bekende namen/stallen en spectaculariteit te kijken, maar gewoon te doen wat ze moeten doen: beoordelen of de gevraagde onderdelen technisch correct en goed worden uitgevoerd.
Ik ben het ermee eens dat er ruiters zijn die wat kritischer naar zichzelf moeten kijken en niet te vroeg moeten overstappen. Daarentegen zijn er ook zat ruiters die hun paarden wel keurig voor elkaar hebben, maar dan krommentenend moeten toezien dat zo'n ruiter met een bekende naam met een jong (spectaculair) paard die niet eens een pirouette of goede wissel springt steeds weer boven hen eindigt..
Door goede en vooral eerlijke jurering zal het niveau in ieder geval ook verbeteren!
Door gebruiker om 12-12-2011 12:52:06
Wat is het dan apart dat juist de meer proffessionele ruiters zijn die dan te jong starten....
Niet de mensen die minder ervaring hebben en door verkeerde inschatting of overmoedigheid starten, nee...
De ruiter die al meerdere paarden op hoger niveau heeft lopen, waar ik dan voor het gemak vanuit ga dat hij/zij ze ook geschoold heeft, laat dan het te jonge onervaren paard in een te zware proef lopen????
Belangrijk bij de eerste ervaringen van een proef rijden vind ik altijd dat juist het paard het werk goed aan kan zodat het paard trots en voldaan de ring uit kan komen. Dat stimuleert weer dat ie de volgende keer net zo of beter z'n best doet.
Maar dat klinkt vast te particulier-achtig :-((
Door gebruiker om 12-12-2011 00:26:09
Goed artikel van mevr. Oldenburger. Vind het jammer dat je niet meer mag promoveren naar de ZZ licht en bij 4 winstpunten de keuze mag maken van blijven of toch terug naar de Z2. Zoals mevr. Oldenburger zegt is er ook onwetendheid bij ruiters die de overstap maken naar de ZZ licht. Als je al een langere periode in de Z2 rijdt, krijg je steeds vaker de vraag "wanneer ga jij over". Vond de oude regeling heel goed want dan proef je aan de subtop en is er ook nog een weg terug als blijkt dat jij of je paard er niet klaar voor zijn. Ik denk dat er nu veel meer combinaties over gaan naar de ZZ licht nu het bij de basissport is gekomen en maar 1 jurylid jureerd. Krijgen we straks weer het zelfde probleem bij de ZZ Zwaar
Door gebruiker om 11-12-2011 23:51:38
Wie boeit het wat of een paard het aan kan? Vol trots hoor ik ruiters vertellen dat hij toch zo talent vol is en zich anders verveelt, hij vindt het leuk, gaat door het vuur voor je etc etc. Mooi toch, als net JIJ zo'n goed en willig paardje hebt wat alles voor je doet, zelfs dingen die ongezond voor hem zijn, maar wat hij zelf niet weet. Des te jonger ze presteren des te meer geld zijn ze waard, als eigenaar van zo'n paard tel je pas echt mee in de grote paardenwereld. "wat..begin jij je paard pas met 6 in te rijden...hahahaha!"
We spreken elkaar over 10 jaar, als jij aan je derde paard bent begonnen en die van mij pas aan de start zit van zijn "carrière".
Ego's gewoon eens aan de kant gooien, evenals het geld.
Ik kan alleen maar roepen hoe zielig ik die paarden vind als me weer eens vol trots zoiets gezegd wordt. nee, daar maak je geen vrienden mee...
Door gebruiker om 11-12-2011 23:22:47
Met 3 jaar begint men zadelmak te maken, hoewel ik denk dat 4 jaar veel beter zou zijn. Met 6 jaar lopen ze zz zwaar. Zullen deze paarden met 15 jaar ook nog wedstrijden lopen!!!
Paarden groeien tot 6 a 7 jaar en is het maar de vraag of ze deze zware trainingen aan kunnen. Is het niet zo dat vooral de zeer talentvolle paarden snel moeten presteren en moeten flitsen op grote concouren want dan zijn ze in beeld en brengen bij verkoop het nodige geld in het laatje.
Tegenwoordig vind men het toch normaal dat jonge paarden 5 keer per week worden gereden,1 dag gelongeerd en 1 dag vrij(lekker in de paddock) en elke dag even in de stapmolen. Een 6 jarige hoort niet in de subtop te lopen.
Door gebruiker om 11-12-2011 21:16:08
Wat ik heel jammer vind is dat de ruiters geen rekening houden met hun paarden. Daardoor zullen ze in de periode dat ze willen vlammen merken en ondervinden dat hun paard daar gevolgen van heeft. Blessures tegenwerking niet optimaal presteren door blokkades. Laat een paard zich eerst goed uitontwikkelen en ga dan pas op hoger niveau aan de slag. Alles wat je op te vroege leeftijd doet gaat in de periode dat je zou kunnen presteren tegen je werken. Hoeveel paarden hebben niet op 6 of 7 jaar peesblessures of andere kwalen waardoor ze ineens niet meer presteren zoals men gewend was. Wees zuinig op je paard en bouw eerst voldoende op voordat je het gaat gebruiken.
Door gebruiker om 09-12-2011 10:09:10
Volgens mij kan het nooit zo zijn dat een 6 jarige ZZ Z rijdt. Dat zou betekenen dat het binnen het jaar Z - ZZ licht heeft doorlopen. Dat zou ook betekenen dat het paard wat in de groei is volop getraind wordt op zware oefeningen. Ook al zou het paard talent hebben, de proef aan elkaar rijden vergt veel trainingsuren. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn paard zo snel in deze hoge klasse kan starten, is dat wel zo dan wordt het paard overmatig belast. Hoe oud werden dressuur paarden gemiddeld ook al weer!!!!!!!!!!!