10-01-29 Gribaldi en Partout geen KWPN!

Op de WBFSH-wereldranglijst dressuur wordt op de individuele lijst de derde plaats zeer verdienstelijk ingenomen door Moorland’s Totilas (Gribaldi x Glendale) onder Edward Gal, de achtste plaats door IPS Painted Black (Gribaldi x Ferro) met Anky van Grunsven en de tiende plaats door Exquis Nadine (Partout x Roemer) van Hans Peter Minderhoud. Drie bijzonder getalenteerde paarden die het afgelopen jaar enorm opvallende prestaties hebben geleverd. Totilas die tot driemaal toe het wereldrecord in de kür op muziek verbrak en Europees kampioen werd, Painted Black die derde werd in de finale van de wereldbeker dressuur in Las Vegas en Nadine die vierde werd in de wereldbeker dressuur en in 2008 vijfde op de Olympische Spelen.

Totilas, Painted Black en Nadine zijn stuk voor stuk paarden die ons versteld doen staan met hun kwaliteiten. Wat bij Totilas en Painted Black opvalt is de enorme losheid, de expressiviteit en de prachtige piaffe/passagetour. Bij Nadine is het de losheid, de lichtvoetigheid en de schwung.
Voor het vaderschap van Totilas en Painted Black tekent de zwarte Trakehnerhengst Gribaldi (Kostolany x Ibikus), die werd gefokt door Marika Werner en opgroeide op het bedrijf van Otto Langels, Trakehner Gestüt Hämelschenburg. Gribaldi werd op 2,5-jarige leeftijd Siegerhengst van de Trakehner Hengstmarkt in Neumünster. Daar werd hij ontdekt en gekocht door Joop van Uytert, die de hengst meenam naar Nederland. Gribaldi werd gefokt uit de elitemerrie Gondola II, een merrie die is voortgekomen uit een fantastische merrielijn, die doordacht werd gecombineerd met de juiste hengsten. Gribaldi’s eigenschappen zijn de enorme losheid en zijn talent voor piaffe en passage. Eigenschappen die de hengst vrijwel zonder uitzondering doorgeeft.

Voor het vaderschap van Nadine tekent de donkerbruine Trakehnerhengst Partout (Arogno x Donauwind). De moeder van Partout komt uit een zeer interessante merrielijn, waaruit ook het olympiadepaard Peron voortkomt. Op 2,5-jarige leeftijd verschijnt Partout op de Trakehner Hengstmarkt in Neumünster, waar hij wordt goedgekeurd voor de dekdienst. Daar wordt Partout ontdekt door Anky van Grunsven, die van een groep Trakehnerliefhebbers (het Trakehner Contact Nederland) een Trakehnerhengst mag uitkiezen. De groep wil het ras promoten en doet dat door Van Grunsven een hengst naar keuze te laten uitzoeken. Partout beschikt over een grote dosis elasticiteit, buigzaamheid in de gewrichten en het vermogen tot schakelen. Eigenschappen die hij stuk voor stuk doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Het verdere verhaal van beide hengsten is bekend: Gribaldi liep succesvol Grand Prix onder Edward Gal en Partout behaalde talloze internationale overwinningen met Anky van Grunsven.
De eigenschappen die Gribaldi en Partout tekenen, zijn typische eigenschappen van het Trakehner ras. Ze komen beide voort uit de Trakehner fokkerij en daar ligt hun aard. De eigenschappen geven ze zonder twijfel door aan hun nakomelingen. Dat is terug te zien aan de kwaliteit van de wereldpaarden Totilas, Painted Black en Nadine.

Daarom stoort het me iedere keer weer als men op tv en in tijdschriften roept en schrijft dat “Totilas, Painted Black en Nadine producten zijn van de Nederlandse fokkerij” en “Vader van fenomeen Totilas is de KWPN-hengst Gribaldi”. Het doet me haast pijn.

Deze drie paarden zijn zo goed omdat ze kwaliteiten hebben meegekregen die juist voortkomen uit de Trakehnerfokkerij. Waarom krijgt dat geen waardering en noemt iedereen deze paarden Nederlands? Die uitzonderlijke kwaliteiten hebben ze even goed te danken aan de Trakehner. Prijs dat dan ook!
Gribaldi is een 100% Trakehnerhengst, geboren met het levensnummer DE 09 07016 93. Hij kreeg bij het KWPN een ander levensnummer (93.14542), hij is ten onrechte omgedoopt tot een KWPN-hengst. De punten die Gribaldi bij elkaar liep in de dressuursport gingen helaas naar het KWPN en niet naar zijn eigen stamboek.

ZZ-lichtamazone Savannah Pieters (18) uit Borger runt met haar ouders en zus de vijfsterrenpension- en dressuurstal Beekdal en Trakehnerfokkerij.

Deze opinie verscheen 29 januari in De Paardenkrant


Reageer Reageer Stuur door Stuur door Afdrukken Afdrukken




reacties

Dit klopt helemaal, onderstaand bericht.
Elizabeth Rotting, Hilversum | 05-02-2010 | 11:54:05

Mevrouw Bruysten heeft een vooroordeel over Trakehners. Dit heeft meer met het verleden van deze mevrouw te maken dan met de Trakehners.
Mevrouw was jaren lang de verslaggeefster van TCN en bezit zelf een halfbloed Trakehner uit een merrie uit een stam die niet vrij was van gezondheidsproblemen. En legt de gezondheid ook hier weer even op de verkeerde plek.
De hengst Zeres was een product van deze mevrouw en insiders weten hoe het met deze hengst is vergaan.
Mevrouw Bruysten dient eens een toon lager te spelen, i.p.v. ongefundeerde smaad naar het Trakehner Verband te smijten.
Er zal nu wel weer een klacht naar uw redactie komen maar hoop dat u deze niet honoreert het is de waarheid.
Sennef, Boven Smilde | 04-02-2010 | 16:52:04

Geachte heer Aarts,

Ja hoor, ook de combinatie Gribaldi of Partout met een zuivere Trakehner merrie geeft boven gemiddelde paarden. Er zijn er al, die niet onderdoen voor Totilas ( en met een goed achterbeen gebruik) Ze zijn echter nog net iets te jong om dit te kunnen bewijzen.
Elizabeth Rotting, Hilversum | 03-02-2010 | 21:22:23

Hoeveel KWPN-ers blijven er over wanneer de paarden die Trakehnerbloed voeren weg worden gedacht? De Holsteiner hengst Amor (kleinzoon van een Trakehner) en de Trakehnerhengsten Gribaldi, Partout, Michelangelo, Balzflug, Biotop, Bismarck, Chronos, Doruto, Jagermeester en Marco Polo zijn terug te vinden in vrijwel pedigree van vrijwel ieder paard. Zo voert dus ook bijvoorbeeld Jazz een klein scheutje Trakehnerbloed.

Zo is een leuk feit dat je in de moederlijn van de KWPN goedgekeurde hengst Tango geen enkele KWPN hengst of KWPN merrie tegenkomt. Hoe kan de moeder van Tango dan ooit een KWPN merrie genoemd worden? Tango komt uit een Trakehner merrielijn.

Het KWPN profiteert van de beste paarden van andere stamboeken. En dat is ook helemaal niet erg, maar geef dan toe dat er gebruik wordt gemaakt van ander bloed.
Savannah, Borger | 03-02-2010 | 12:05:26

Ik ben het er helemaal niet mee eens, bijna Al deze toppaarden zijn kwpn moeders gekomen. Het is juist de combinatie tussen deze hengsten en de goede moederlijnen van het kwpn. Je moet niet alleen de hengst roemen, want zonder een goede moeder krijg je ook nooit zo'n goed paard. Anders waren alle Gribaldi's wel zo als Tortilas. Want gemiddeld gezien zijn er veel minder zeer goede dressuur paarden uit Trakehnerstammen dan uit Kwpn stammen
LS, Gaanderen | 03-02-2010 | 10:31:59

Het KWPN zal me dit niet in dank afnemen, maar ik wil toch ook even wijzen op de pedigrees die zijn te raadplegen op www.paardenfokken.nl  (ook bekend als HorseTelex.nl) onder de knop Database. Daar wordt bij ieder paard, in ieder geval van de goedgekeurde hengsten, wèl het oorspronkelijke stamboek en levensnummer weergegeven.


Gribaldi: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=937


Partout: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2316


Ik ben het volledig met Savannah Pieters eens. Dit speelt trouwens niet alleen bij het KWPN, maar ook bij andere stamboeken. Om maar een ander Nederlands voorbeeld te noemen: er lopen heel wat 'Groninger paarden' rond die in werkelijkheid uit Duitsland of Polen geïmporteerde zwaarwarmbloeds zijn, of nakomelingen daarvan uit -vaak- Gelderse merries. Daarom is het altijd goed om even op www.paardenfokken.nl  of het engelstalige www.allbreedpedigree.com  te kijken wat de precieze afstamming van een paard is, voordat je het koopt, niet alleen als je ermee wilt fokken, maar ook om te kunnen zien welke (erfelijke) eigenschappen je ervan kunt verwachten, zoals bijvoorbeeld het karakter.

Karin, Den Haag | 02-02-2010 | 13:44:32

Vergeet niet de stam van Totilas en van Painted Black.
In de stam van Totilas zit Marco Polo, juist een Trakehner.
In de stam van painted Black zit Kristal, een Arabier.

Trakehner is 1/3 OX 1/3 XX en 1/3 pruisisch bloed
Zie hier het belang van OX het Arabisch bloed waar ( onbewust ?) op teruggefokt is.
willem koet, stompetoren | 01-02-2010 | 20:59:13

Het KWPN is een STAMBOEK. Géén paardenRAS.
Dus kunnen paarden zoals Totilas en Gribaldi ook een KWPN stamboek krijgen, en een levensnummer bij het KWPN.
Een KWPN-hengst dus. Ingeschreven bij het STAMBOEK! KWPN.
Joyce, doeterniettoe | 01-02-2010 | 19:55:05

We hebben het hier over enkele trakehners. Maar denk ook eens aan namen zoals Hickstead, Sandreo, Salinero, Ga zo maar door. Het KWPN bevestigd zijn naam op het paard, zodra het aan de top komt. Totilas en hickstead zijn daar een groot voorbeeld van. Op het moment dat ze hoog in de sport komen, krijgen ze zonder onderzoek een dekbrevet voor het KWPN!!! Dit terwijl hickstead eerder al afgewezen is! Vreemd voor een stamboek wat zware rontgenologische keuring eist in normale situatie's!
isabel, nederhorst den berg | 01-02-2010 | 15:12:14

Jullie hebben allemaal gelijk en ongelijk. Het zijn inderdaad prachtpaarden. MAAR hoe kan het KWPN net zoals het BWP, Selle Française en andere stamBOEKEN die geen RASSEN zijn, claimen dat deze paarden de prestaties te danken hebben aan hun stamboek.?????
LEER TOCH EENS HET VERSCHIL TUSSEN STAMBOEK EN PAARDENRAS.

Deze paarden kunnen NOOIT 50-50 KWPN of wat dan ook zijn. Alleen 50-50 Trakhener-Holsteiner (of welke RAScombinatie ook) kan. Nooit KWPN, BWP, SF, SS, SZ, enz.

Toch veel succes gewenst aan deze 3 prachtige paarden en hun ruiters.
Guy Leysen, Montjay | 01-02-2010 | 14:02:23

Ben het helemaal met je eens!
Het artikel spreekt voor zich.
Mijn verbazing was ook erg groot, toen tijdens
Jumping Amsterdam, na het rijden van de küren, Gribaldi werd geroemd als zijnde een KWPN hengst!! De omroepster zei woordelijk: fokprodukten van de KWPN hengst Gribaldi!
Weten ze nou niet beter, of houden ze zich van de domme. Natuurlijk zijn Totilas, Nadine en Painted black door hun moeders KWPN. Maar hun vaders zijn 100 procent Trakehner. Gribaldi en Partout zijn geen KWPN ers.
Dat is pronken met andermans veren!!!!
Elizabeth Rotting, Hilversum | 01-02-2010 | 11:31:15

Ik ben van mening dat deze drie paarden hun kwaliteiten te danken hebben aan beide ouders. Echter wordt er door het KWPN voorgedaan alsof deze paarden al hun kwaliteiten te danken hebben aan de KWPN fokkerij. Dat is onterecht, want ze hebben zoals in mijn artikel naar voren komt ook kwaliteiten die voortkomen uit de Trakehnerfokkerij. Deze paarden zijn 50-50.

N Bruijsten, ik ben zeer verheugd met uw reactie. In uw reactie schrijft u over de halve Trakehner. Precies wat Painted Black, Totilas en Nadine zijn. Uit de combinatie KWPN - Trakehner komen zeer interessante paarden voort. Beide rassen brengen kwaliteiten in die bijzonder goede sportpaarden voortbrengen.
Het is mij al opgevallen dat ook het KWPN betere paarden voortbrengt wanneer er Trakehner bloed in de eerste generaties voortkomt. Dit jaar was een uitzonderlijk jaar. Totilas (zoon van een Trakehnerhengst) werd Europees kampioen en brak tot drie maal toe het wereldrecord, Painted Black en Nadine (beide uit een Trakehner vader) leverden uitzonderlijke prestaties, Westpoint (kleinzoon van een Trakehnerhengst) werd Wereldkampioen, United (kleinzoon van een Trakehnerhengst) leverde de winnaar van de KWPN hengstenkeuring, de winnaar van de Nationale Merriekeuring en de winnaar van de Pavo Cup. De nummer twee op de NMK was een dochter van UB40 (kleinzoon van een Trakehnerhengst). De hengst Tango komt uit een Trakehner merrielijn.
Dit kan geen toeval zijn.

Painted Black, Totilas en Nadine komen uit een Trakehner vader en een KWPN moeder. De invloed van beide stamboeken is even groot, het is echter de stempel op het paspoort die hen 'KWPN' maakt. Men mag trots zijn op deze paarden, maar dan mag er ook met trots worden vermeld dat het om halve Trakehners gaat.

Wat betreft de internationale resultaten; dat de punten van zijn KWPN geregistreerde nakomelingen naar het KWPN gaan is voor mij geen probleem. De punten gaan naar de stempel in het paspoort, geen lieve moeder die daar iets aan doet. Dat de punten van Gribaldi zelf naar het KWPN gingen, vind ik laf. Dat het KWPN zo aan zijn punten kwam is nep en onterecht.

Waar het mij om ging is dat Gribaldi en Partout Trakehners zijn, en dus niet KWPN genoemd mogen worden. Ook het Trakehner Stamboek verdiend een pluim voor de nakomelingen die hun hengsten voortbrengen, waarom krijgen ze die dan nooit en krijgt de KWPN alle eer? Alleen om die ene stempel?
Het KWPN dankt zijn bestaan namelijk aan andere rassen.
Savannah, Borger | 01-02-2010 | 11:19:42

Het antwoord moet je zoeken in de regels die door de WBFSH zijn opgesteld in de toerekening van de prestaties naar welke stamboeken.

Verder wordt in bovenstaand stuk eenzijdig gekeken naar de hengsten en voorbij gegaan aan de kwaliteiten van de merries waar deze produkten uit voorgekomen zijn.

Fokkerij is geen zwart-wit verhaal maar een verhaal van kleurschakeringen.
g.van heijst, voorburg | 01-02-2010 | 09:36:34

Ik ben het eens met sommige dingen.Het levensnummer veranderen kan niet, is mijn mening.Hoe kan je ooit een bepaald dier terugvinden als zelfs zijn levensnummer niet meer authentiek is.Het KWPN is inderdaad een s inderdaad een samengesteld stamboek, net zoals het BWP en zovelen met hen.Ik vind wel dat het oorspronkelijk stamboek van vader en moeder moet vermeld worden,met het originele levensnummer.Zo ben ik al een hele tijd op zoek naar gegevens over de moeder van mijn oldenburger.De vader is een Engelse volbloed,ook goedgekeurd bij Het Odenburger verband;de moeder is een Olden burger merrie maar met inderdaad een levensnummer waarin een H voorkomt-welk stamboek is dit-nergens krijg je antwoord-ook niet van het Oldenburger verband-ze reageren gewoon niet of sturen je mail terug als spam.Als je dan wel moeite doet om je paard het juiste paspoort te geven(nu bij het KNHS)dan werkt men in Duitsland niet echt mee en in Nederland wel.
MARTINE S, N V T | 01-02-2010 | 09:33:26

De titel, Gribaldi en Partout geen KWPN, hiermee ben ik het volkomen eens en dat een levensnummer (of naam) veranderen vind ik ook verkeerd. Dat zou ik als fokker ook niet graag zien. De nakommmelingen is iets anders die horen bij het stamboek waar ze ingeschreven staan, maar het is wel mooi om erbij te vermelden uit welk ander stamboek de ouders zijn. Zelf heb ik een BWP merrie een heel veelzijdige merrie en ben er fier op dat ze half Trakhener is door haar vader Balzflug.
Moest ik nog dressuur rijden liet ik haar dekken door een Trakhener, maar nu wordt het een Arabische volbloed want ik fok voor endurance.
Celen Ingrid, Kalmthout | 01-02-2010 | 09:12:30


Pagina: 1 2
voordelig abonnement