reacties
Het enige waar deze zogenaamde commissies voor dienen is de bescherming en verrijking van hun eigen leden.
Veterinairbezoek is nodig voor een goede ontworming? Voor hun geldbeugel zeker.
Niet dat ik op mijn geldbeugel zit zoals Tja, maar gewoon uit principe.
Daar er weer misbruiken zijn door mensen die hun paarden NIET ontwormen, ze zijn dan ook geen paardenmensen, wordt wederom gebruikt om elk normaal denkend mens te straffen.
Ontworming IS nodig dat staat als een paal boven water. Onze paarden leven NIET in een natuurlijke omgeving ook al hebben ze honderden hectaren ter beschikking, het blijven gedomesticeerde dieren en dus moeten WIJ ze verzorgen.
Maar het enige waar de bovenvermelde klojo's aan denken is aan het verzorgen van hun geldbeugel.
H.O
Van welke planeet ben jij neder gedaald? Er worden geen dierenresten verwerkt in dierenvoeders?
sinds de medicatie nu geregistreerd staat voor paarden zijn de kosten hiervan verdubbeld. Kijk maar wat je een jaar gelden betaalde bv een sedatie spuit en wat je nu betaald voor exact hetzelfde preparaat. maar nu gereistreerd speciaal voor het paard En wie lacht het laatst ? De farmaceuten Bedankt!
r wolf, zwolle | 19-01-2012 | 23:17:14
Laat het veterinair beroepscollege eerst maar eens de hand in eigen boezem steken, alvorens het ons op dit terrein met ongevraagde en vooral dure adviezen opzadelt.
Dankzij deze beroepsgroep is het antibioticagebruik in de diervoedingsindustrie niet alleen tot ongezonde maar ook tot gevaarlijke hoogte gestegen.
Inmiddels zijn verschillende bacteriënkolonies compleet immuun voor de bestaande antibiotica geworden.
Die antibiotica wordt op advies van dezelfde beroepsgroep royaal en zogenaamd preventief verstrekt en bedreigt zij in hoge mate de volksgezondheid.
Die adviezen hebben er bovendien toe geleid dat hele dierenpopulaties in de voedingsindustrie volkomen afhankelijk van deze preventieve behandeling zijn geworden.
De farmaceutische industrie gaat er daarmee financieel hard op voor- en de gezondheid van de dieren en die van ons hard op achteruit.
De vakgroep is niet meer dan een verlengstuk van de farmaceutische industrie en preekt altijd voor eigen parochie.
Zolang wij ons daar niet driftig tegen verzetten, worden hun zogenaamde gezondheidsverhaaltjes domweg door de politici geslikt.
Karel de Lange, Steenbergen | 22-12-2011 | 12:10:12
Dat er resistentie bij wormen optreedt is de schuld van de fabrikanten.
Probeer maar eens een wormspuit te geven en niets te knoeien! Mij lukt dat maar zelden. Er blijft wellicht wat achter op de spuit en langs de mondhoek van het paard. Soms lukt het een paard om een gedeelte uit te spugen. Als het een kleurloze wormmiddel betreft kan je heel moeilijk zien wat er verloren is gegaan. Blijkbaar is een verloren gegaan hoeveelheid worm middel ter grootte van een theelepel al ernstig. Op die manier onderdoseer je al heel gauw waardoor resistentie bij wormen in de hand gewerkt wordt.
De fabriekanten moeten een nauwkeuriger manier/spuit vinden voor het geven van wormenspuiten.
Doreen, Gelderland | 22-12-2011 | 11:50:34
Nou, heel bokt staat vol met negatieve ervaringen van mestonderzoek.
Dit is mijn eigen zeer negatieve ervaring, het is gewoon levensgevaarlijk:
op pensionstal gingen ze dat ook doen. Binnen 1 maand tijdens weideseizoen hadden de paarden bloedwormen. En dan heb je dus die ook in het land zitten. Was ik blij dat ik gezegd heb van ik doe niet mee met mestonderzoek, ik ontworm gewoon 4 keer per jaar.
Mestonderzoek is ook gewoon veel te duur, 22 euro per keer. Dan moet je in de winter dit elke 3 maanden herhalen en in de zomer in de wei elke maand. KASSA. Ik ben voor nog geen 40 euro per jaar klaar en doe het gewoon goed. Waarom dus al die onzin doen. Moet je dan alsnog ontwormen is het nog meer KASSA.
Verder moet je de mest uit het land halen, dagelijks. Een paard is hobby, geen slavenarbeid. Ik verzorg m'n paard goed, maar ga niet onzinnige arbeid verrichten die voorkomen kan worden. Verder moet je verse mest hebben, dus kun je gewoon uren wachten totdat je paard eens wat vijgen laat vallen.
Kortom, gewoon preventief ontwormen heeft de voorkeur en blijft de voorkeur gewoon houden.
mestonderzoek is alleen goed voor de portemonnee van de veearts.
Ik heb dus zelf meegemaakt dat mestonderzoek gewoon betekent dat je achter de feiten aanloopt en dus JUIST GEVAARLIJK is.
Tja, Ergens | 22-12-2011 | 08:25:30
Wacht maar Zinnia uut Grunningen tot de wurmen van oe peerd resistent voor wortels worden!
De nieuwe methode van wormbestrijding is ontwikkeld om resistentie van de wormen door onnodig/onvakkundig ontwormen tegen te gaan. In plaats van te ontwormen laat je bij een gezond paard af en toe een mestonderzoek doen. Een gezond paard heeft voldoende weerstand en kan met de altijd aanwezige hoeveelheid wormen die het bij zich draagt goed leven. Sterker nog, de aanwezigheid van een basishoeveelheid wormen maakt het paard op weerstandsniveau sterker dan wanneer het door onnodig vaak ontwormen totaal wormloos gemaakt zou worden. Mocht er in het laatste geval een besmetting van buitenaf optreden dan zal het paard er veel meer last van krijgen dan wanneer het op natuurlijke wijze een afweer heeft kunnen opbouwen die er voor zorgt dat het wormbestand in het lichaam op peil blijft. Echter bij een paard met een verminderde weerstand door b.v. ziekte kan een basishoeveelheid wormen groeien tot een probleem.
Mestonderzoek is dus altijd aan te raden wanneer het paard hersteld is van om het even welke ziekte die tot vermindering van de weerstand geleid kan hebben.
Voordeel van onderzoeken in plaats van lukraak ontwormen is dat er minder vaak onnodig wormmiddellen gebruikt worden,waardoor de kans dat er resistentie ontwikkeld wordt kleiner wordt.
Verder laat onderzoek zien met welke wormsoort er besmetting heeft plaatsgevonden zodat er met gerichte middellen bestreden kan worden.
Toont het ondedrzoek geen noodzaak tot bestrijden aan dan ligt het voor de hand dat het dier waarvan de mest onderzocht is gezond is en van een eventueel toekomstige besmetting weinig last zal hebben. Moet er na onderzoek wel bestreden worden, dan lijkt dat duurder dan alleen maar regelmatig ontwormen maar bedenk dat als we door onnodig ontwormen ook het laatste middel (moxidectine) onbruikbaar hebben gemaakt er geen alternatief meer is. Dan gaan we weer terug naar het verleden waar de sterksten overleefden en de zwakkere broeders het ondedrspit dolven.
Namreh, Amsterdam | 22-12-2011 | 05:13:54
Ben je een beetje begaan met de gezondheid van je paard/pony ,dan heb je de professionele aanpak van de veearts of bv Het Woud voor handen :
http://www.wormbestrijding.nl/paard_wormbestrijding.html
Maar je kunt ook kiezen voor de "makkelijke weg":
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/ontworming/categorie/1102
Echter ...daar moet je het volgende weer voor doen....:
https://www.agradi.nl/recept_aanvraag_gegevens
De Farmaceutisch industrie is wereldwwijd oppermachtig en er heerst een moordende concurrentiestrijd...de ene reclame is nog mooier dan de andere en men wil ons doen geloven dat sommige middelen onmisbaar zijn in uw huisapotheek. Dit alles zorgt ervoor dat wij als makke schapen naar de dokter rennen voor een kuurtje dit en een smeerseltje dat. Ook voor onze dieren willen en eisen wij het "allerbeste",prikje hier ,pilletje daar. Zelfs al is er NIETS aan de hand nemen wij uit voorzorg medicatie tot ons....
Weet U nog van de zogenaamde wereldwijde grieppandemie?????????????
EEN GROOT CORRUPT ZOOITJE! waar wij allemaal hysterisch achter aan renden (behalve ik hahah)
http://www.netwerk.tv/artikelen/viroloog-osterhuis-heeft-aandelen-griepvaccins
Uw paard kan elke dag wormen oplopen ,zelfs al heb je hem vanmiddag nog ontwormd. Het dier kan hier vaak zelf goed mee omgaan door gezonde weerstand ,echter door omstandigheden kan het wel uit de hand lopen omdat wij onze dieren in gedomestiseerde staat verzorgen. In dat geval is het verstandig om onderzoek te laten doen op gezette tijden en bij bepaalde omstandigheden.Jonge paarden hebben minder weerstand net als oude dieren of dieren die constant in andere groepen vertoeven door handel of wat al niet meer.Hygiëne is een belangrijk punt. Als U als mens op vakantie gaat naar india bv . dan loopt U ook meer kans op een besmetting als U daar een glas water drinkt dan in Nederland.
Groenten uit Spanje en Italië zijn vergeven van de bestrijdingsmiddelen en olijfolie wordt vermengt met "verlopen olie"...terwijl deze landen binnen de EEG vallen..In Nederland worden medicijnen voorgeschreven die in Amerika verboden zijn enz enz enz...Een grote beerput..
Dus WIE moeten we nog geloven tegenwoordig!
@ Zinnia, Groningen ;-) :
http://www.xead.nl/paarden-en-wortels
Ik laat de mest gewoon onderzoeken door een bedrijf met kennis van zaken en laat me adviseren ,dus ontwormen of niet (als de telling van de verschillende wormen beneden de gevaarlijke grens ligt) vervolgens opnieuw onderzoek na een aanvaardbare periode en op advies.(de herinnering komt vanzelf via de mail!)
En ja, als men aan mijn geld komt ga ik stijgeren. Dat is toch logisch? Ik ontworm nu 3 keer per jaar ivermectine (6 euro per spuit) en 1 keer moxidectine (14 euro per spuit). Al met al nog geen 40 euro per jaar.
1 onnozel mestonderzoekje kost al 22 euro, KASSA. En het is nog gevaarlijk ook, want je loopt achter de feiten aan. Op de pensionstal waar ik stond deze ze het ook (slechts 2 pensionklanten waaronder ik WILDEN niet meedoen). Resultaat: binnen een maand hadden de paarden bloedwormen. Dus toen zat alles in het land.
Er is geen veearts die mij voor een heel jaar voor 40 euro wormenkuren kan leveren, alles is bij een dierenarts altijd duurder. Waarom die dure Furexel o.i.d. kopen als een spuit Noromectin (of Bimectin) van 6 euro EXACT dezelfde werkzame stof en hoeveelheid bevat? namelijk gewoon ivermectine?
Ik wil ontwormen gewoon in eigen hand houden, dat gaat prima.
Tja, Ergens | 21-12-2011 | 21:07:30
Bert Mulder,
In jou laatste reactie ben je wel een beetje van slag, of tewel je heb de klok horen luiden maar weet je niet of de klepel aan de binnenkant of buitenkant zit. Want rommel of dierlijke resten worden niet aan dieren gegeven, zelfs afval uit keukens e.d. mogen niet meer gevoerd worden.
Maar eet maar genoeg vlees dan blijf je het langste gezond.
En reageer niet meer als je het preciese er niet van weet.
H., O. | 21-12-2011 | 18:25:44
Hoi Jorieke,
Kun jij aangeven wat er dan is verbeterd in de pluimvee of varkenshouderij,nu alles geregistreerd is.Denk dat we harder achteruit zijn gaan hollen.Want het ene na het andere bedrijf word er geruimd,dat is toch niet normaal ,wij de mens laten ze rommel of dierlijke resten eten in het voer verwerkt,en later worden de dieren er zelf de dupe van.Hoeveel dieren hebben we de laatste jaren opgeruimd.Vroeger stonden ze apart ,en of ze overleefden of gingen dood,nu uit voorzorg ,laten we alles vergassen,niet wetende of elk dier besmet is ,en we moeten ook maar aan nemen dat de waarheid word gesproken hierover.De mens wil bepaalde ziektes niet bij dieren aantreffen,maar de mens vergeet een ding ,we worden zelf steeds vaker en ernstiger ziek,en waardoor,niet door het vlees nee wij leven niet meer we worden geleefd zoals de dieren in de grote ophok stallen ,ook geen leven stress en dit veroorzaakt ook bij de mens ziekte verschijnselen ,en noem maar op.En schijnbaar hebben we de laatste jaren hieromtrend niks bij geleerd
bert mulder, echt | 21-12-2011 | 15:56:15
Ja wat een onzin weer ,vroeger en dan praat ik een tien tot 15 tal jaren nooit ontwormd,en nu moet weer eens alles dubbel en dik.Mest onderzoek is ook geld weggegooid want men vind altijd wel een of andere worm.Een paard zonder wormen bestaat niet,elke goede dierenarts weet dit,dus houden ze ons weer voor de gek,en elk paard heeft zijn eigen afweersysteem hierop,alleen in te grootte getalle en te late ontdekking ,kan dit fataal zijn.En vroeger werd er in het bloed gespoten,helpt direkt ,mag in nederland ook niet meer,had een nadeel een op de 10000 kan meteen dood neer vallen.Als ze minder rommel in het voer deden gebruiken ,was de kans op misschien ook wel minder ??????????.Hiermee zoals boven omschreven,zou betekenen ,dat de dierenarts en eigenaar ook een lijst moeten bijhouden,waar geen beginnen aan is,vooral in grote handels stallen zal dit niet werken.
bert mulder, echt | 21-12-2011 | 15:45:25
Je hoeft niet per se de dierenarts te laten komen, alleen als de dierenarts de omstandigheden waarin de paarden gehouden worden niet kent. In mijn geval is een bezoek dus niet nodig, of we combineren het met de jaarlijkse vaccinaties.
Uit veel van de onderstaande reacties is het wel weer duidelijk: kom niet aan de portemonnee van de paardenhouder. Als het maar een beetje extra geld zou kosten (gezeur om de BTW-regeling of ontwormen) heb je paardenhouders gelijk op de kast! Verantwoord diergeneesmiddelengebruik willen we allemaal, maar het mag ons vooral niks kosten!
Je moest eens weten aan welke eisen bijvoorbeeld rundvee-, pluimvee en varkenshouders moeten voldoen in het kader van verantwoord medicijngebruik voor hun dieren. Nu weet ik, dat zijn dieren die vlees/melk produceren voor menselijke consumptie en dat is nog net even een ander verhaal.
Maar waarom zouden wij paardenhouders niet ook bewuster omgaan met dingen als wormmiddelen? Vies spul hoor, en wormen ontwikkelen er steeds meer resistentie tegen.
Eigenlijk zouden we dit initiatief allemaal wat positiever moeten zien (gelukkig staan die mensen er ook tussen de reacties). Het gaat tenslotte om de gezondheid van onze paarden op de lange termijn! Denk niet klein (dus aan je eigen portemonnee!) maar ook eens in het groot voor het hele paardenbestand in Nederland.
En geloof me, met af en toe een mestonderzoek ben je heus niet veel duurder uit, soms spaar je zelfs een hele wormenkuur uit!
Jorieke, Zelhem | 21-12-2011 | 10:27:58
Nou., ik heb een bijzonder verhaal. Ik denk ongeveer 3 maanden geleden heb ik mijn paarden ontwormd. Niets gevonden. Toen hadden wij kort geleden een aantal wortels over vanuit de tuin. Deze aan de paarden gevoerd en wat schetst mijn verbassing, bij een van mijn jonge paarden komen de wormen er spontaan en levend met de mest uit. Heeft u dit vaker gehoord. Dit paard heb ik in februari gekocht en toen was het zelfde geval. Met wormspuit geen worden en met wortelen wel.
Zinnia, Groningen | 21-12-2011 | 10:21:45
Onze dierenarts is nu al hartstikke druk. Die zie ik nog geen bezoek afleggen aan alle stallen in de omgeving. Wieweet een leuk baantje voor in de toekomst?!
Loes, Hattem | 21-12-2011 | 08:55:40
Belachelijk. Geldklopperij.
Ben ik blij dat ik nog voor een paar jaar op voorraad heb liggen.
Je kunt wel zeggen van ja, maar jaarlijks laat je ook inenten, dus dan kan dit in 1 keer mee. Maar ik zit niet op extra kosten te wachten. Ik betaal nu nog geen 6 euro per wormenkuur (ivermectine) en 14 euro voor moxidectine. Dit betekent dat ik bij 4 keer per jaar ontwormen dus 18 euro kwijt ben aan ivermectine en 1 keer 14 euro voor de moxidectine. 1 bezoekje dierenarts is al duurder. En de goedkope wormenkuren met DEZELFDE werkzame stof worden nooit door dierenartsen verstrekt. Altijd alleen die dure zoals furexel e.d.
Ik denk dat er straks nog minder ontwormd gaat worden. Mestonderzoek is ook al levensgevaarlijk, en te duur. Kortom, we krijgen straks juist paarden met wormen.
Tja, Ergens | 21-12-2011 | 08:44:37
Ja gaan we weer ...geldklopperij...niks goede regel. Vandaag moeten we de paarden 3 keer ontwormen dan weer 5 keer dan weer als ze wormen hebben na 2 weken herhalen dan weer na 5 weken ja hallo hoe zit het nou ook alweer ??? Met hun gelul het word steeds gekker, ik ontworm keurig 3 keer per jaar omdat we geen weidegang hebben maar alleen paddocks en meer is volgens mijn veearts niet nodig, maar ik maak zelf wel uit welk wormmiddel daar heb ik na 25 jaar + opleiding in de paarden wel ervaring mee.
Ow ja moet ik mestonderzoek laten doen is goedkoper ja duh ik heb er 40 staan en als ze dan wormen hebben kan ik alsnog alles ontwormen. Daarbij komt nog dat recent een artikel is verschenen waarin stond dat mestonderzoek niet altijd iets uitwijst zeker niet als die fijne bloedwormen in wachtstand in het slijmvlies zitten, die uit ervaring ook gewoon zonder wormkuur eraf komen.
Al met al gewoon je dier in de gaten houden en met verstand ontwormen,maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die net komen kijken en zomaar een paard of pony hebben dat die wel geadviseerd moeten worden, alleen worden ook de vakmensen er de dupe van.
c, Haaren | 20-12-2011 | 23:41:19
En hoe zat dat nou ook alweer met de BTW op paarden ?
Volgens dit artikel is men bang voor resten van o.a. medicijnen in paardenvlees voor menselijke consumptie, terwijl de BTW op paarden verhoogd is omdat het een luxe artikel zou zijn, erg vreemd !
Het gaat allemaal maar om een ding: GELD !
g, h | 20-12-2011 | 19:33:43
•Het behoort tot de verantwoordelijkheid van een dierenarts ..... te onderzoeken in hoeverre het gebruik van deze middelen nodig is of kan worden verminderd.
Nou, ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat goed gaan doen! Ze hebben er natuurlijk al veel ervaring mee opgedaan in de bio-industrie bij de kippetjes en de varkentjes...
De dierenartsen moesten ook regelmatige controles uitvoeren bij varkenshouderijen en kippenhouderijen en nu hebben we vlees met volop antibiotica, aangezien dit nu minder moet worden is een nieuwe bron van inkomsten gezocht en gevonden
j, h | 20-12-2011 | 18:34:27
De dierenartsen moesten ook regelmatige controles uitvoeren bij varkenshouderijen en kippenhouderijen en nu hebben we vlees met volop antibiotica, aangezien dit nu minder moet worden is een nieuwe bron van inkomsten gezocht en gevonden
j, h | 20-12-2011 | 18:34:27
wat een onzin.ik laat enten altijd bij de dierenarts doen bij de jaarlijkse controle op mijn paard zijn tanden.
dit is een maatregel die er mijn inziens alleen voor zorgt dat er minder ontwormd gaat worden.
Mijn paard gaat toch niet voor de menselijke consumptie weg.
Laat mij mijn paard onderhouden zoals ik dat wenselijk acht. Dat doe ik al 18 jaar!!
Mest en bloedonderzoek laat ik toch wel doen... Daar hoeft geen arts voor te komen
desiree van den berg, gouda | 20-12-2011 | 18:05:10
eindelijk is een maatregel waar ik het wel mee eens ben. zo weet je ook waar je mee bezig bent en of je paard goed gezond is. de veearts komt sowieso 1x per jaar voor de jaarlijkse inenting en kan dit dus gelijktijdig doen. kost dus vrijwel niks extra!! als je je paard gezond wilt houden heb je daar alles voor over, dus ook dit veeartsbezoek! niet zeuren dus!!
bianca, utrecht | 20-12-2011 | 16:54:17
"Recentelijk heeft het Veterinair Beroepscollege een uitspraak gedaan die voorschrijft dat een dierenarts minimaal eenmaal per jaar een bezoek ter plaatse aflegt."
IK DACHT HET TOCH NIET!!!!!!! Ik zal toch nog altijd wel zelf bepalen wanneer ik een mestonderzoek laat doen en ga ontwormen!! Ik ga toch zelf ook niet naar de HA als ik niets mankeer, puur omdat een of andere belachelijke regel dat voorschrijft?? Ik ga de zakken van die veterinairen toch zeker niet spekken????
Bella, Drenthe | 20-12-2011 | 16:47:46
De belangenbehartigers club van de dierenartsen, het Veterinair Beroepscollege, die voorschrijft dat de dierenarts jaarlijks langs moet komen. Waarom wordt zo'n advies niet door een onafhankelijk adviesorgaan gegeven?
Van dit advies druipt het eigen belang af. En de mensen die er in de praktijk mee te maken krijgen wordt niet gevraagd. Zouden die geen mening hebben of een advies kunnen geven?
fokker, Twente | 20-12-2011 | 16:44:39
Als we zo doorgaan wordt de paardensport weer een elitesport. Voor de recreanten wordt het straks onbetaalbaar, want zo'n dierenartsenbezoekje is niet gratis. Erg jammer dit...
Fenna, Leeuwarden | 20-12-2011 | 16:42:29
allé ik hoor het al , er gaan weer veel veeartsen met ne nieuwe mercedes rondrijden binnenkort.
steven, belgie | 20-12-2011 | 14:57:02
Door GuyLeysen om 10-02-2012 16:44:09
Het enige waar deze zogenaamde commissies voor dienen is de bescherming en verrijking van hun eigen leden.
Veterinairbezoek is nodig voor een goede ontworming? Voor hun geldbeugel zeker.
Niet dat ik op mijn geldbeugel zit zoals Tja, maar gewoon uit principe.
Daar er weer misbruiken zijn door mensen die hun paarden NIET ontwormen, ze zijn dan ook geen paardenmensen, wordt wederom gebruikt om elk normaal denkend mens te straffen.
Ontworming IS nodig dat staat als een paal boven water. Onze paarden leven NIET in een natuurlijke omgeving ook al hebben ze honderden hectaren ter beschikking, het blijven gedomesticeerde dieren en dus moeten WIJ ze verzorgen.
Maar het enige waar de bovenvermelde klojo's aan denken is aan het verzorgen van hun geldbeugel.
Door GuyLeysen om 10-02-2012 16:37:58
H.O
Van welke planeet ben jij neder gedaald? Er worden geen dierenresten verwerkt in dierenvoeders?
Door gebruiker om 19-01-2012 23:17:14
sinds de medicatie nu geregistreerd staat voor paarden zijn de kosten hiervan verdubbeld. Kijk maar wat je een jaar gelden betaalde bv een sedatie spuit en wat je nu betaald voor exact hetzelfde preparaat. maar nu gereistreerd speciaal voor het paard En wie lacht het laatst ? De farmaceuten Bedankt!
Door gebruiker om 22-12-2011 12:10:12
Laat het veterinair beroepscollege eerst maar eens de hand in eigen boezem steken, alvorens het ons op dit terrein met ongevraagde en vooral dure adviezen opzadelt.
Dankzij deze beroepsgroep is het antibioticagebruik in de diervoedingsindustrie niet alleen tot ongezonde maar ook tot gevaarlijke hoogte gestegen.
Inmiddels zijn verschillende bacteriënkolonies compleet immuun voor de bestaande antibiotica geworden.
Die antibiotica wordt op advies van dezelfde beroepsgroep royaal en zogenaamd preventief verstrekt en bedreigt zij in hoge mate de volksgezondheid.
Die adviezen hebben er bovendien toe geleid dat hele dierenpopulaties in de voedingsindustrie volkomen afhankelijk van deze preventieve behandeling zijn geworden.
De farmaceutische industrie gaat er daarmee financieel hard op voor- en de gezondheid van de dieren en die van ons hard op achteruit.
De vakgroep is niet meer dan een verlengstuk van de farmaceutische industrie en preekt altijd voor eigen parochie.
Zolang wij ons daar niet driftig tegen verzetten, worden hun zogenaamde gezondheidsverhaaltjes domweg door de politici geslikt.
Door gebruiker om 22-12-2011 11:50:34
Dat er resistentie bij wormen optreedt is de schuld van de fabrikanten.
Probeer maar eens een wormspuit te geven en niets te knoeien! Mij lukt dat maar zelden. Er blijft wellicht wat achter op de spuit en langs de mondhoek van het paard. Soms lukt het een paard om een gedeelte uit te spugen. Als het een kleurloze wormmiddel betreft kan je heel moeilijk zien wat er verloren is gegaan. Blijkbaar is een verloren gegaan hoeveelheid worm middel ter grootte van een theelepel al ernstig. Op die manier onderdoseer je al heel gauw waardoor resistentie bij wormen in de hand gewerkt wordt.
De fabriekanten moeten een nauwkeuriger manier/spuit vinden voor het geven van wormenspuiten.
Door gebruiker om 22-12-2011 08:25:30
Nou, heel bokt staat vol met negatieve ervaringen van mestonderzoek.
Dit is mijn eigen zeer negatieve ervaring, het is gewoon levensgevaarlijk:
op pensionstal gingen ze dat ook doen. Binnen 1 maand tijdens weideseizoen hadden de paarden bloedwormen. En dan heb je dus die ook in het land zitten. Was ik blij dat ik gezegd heb van ik doe niet mee met mestonderzoek, ik ontworm gewoon 4 keer per jaar.
Mestonderzoek is ook gewoon veel te duur, 22 euro per keer. Dan moet je in de winter dit elke 3 maanden herhalen en in de zomer in de wei elke maand. KASSA. Ik ben voor nog geen 40 euro per jaar klaar en doe het gewoon goed. Waarom dus al die onzin doen. Moet je dan alsnog ontwormen is het nog meer KASSA.
Verder moet je de mest uit het land halen, dagelijks. Een paard is hobby, geen slavenarbeid. Ik verzorg m'n paard goed, maar ga niet onzinnige arbeid verrichten die voorkomen kan worden. Verder moet je verse mest hebben, dus kun je gewoon uren wachten totdat je paard eens wat vijgen laat vallen.
Kortom, gewoon preventief ontwormen heeft de voorkeur en blijft de voorkeur gewoon houden.
mestonderzoek is alleen goed voor de portemonnee van de veearts.
Ik heb dus zelf meegemaakt dat mestonderzoek gewoon betekent dat je achter de feiten aanloopt en dus JUIST GEVAARLIJK is.
Door gebruiker om 22-12-2011 05:13:54
Wacht maar Zinnia uut Grunningen tot de wurmen van oe peerd resistent voor wortels worden!
De nieuwe methode van wormbestrijding is ontwikkeld om resistentie van de wormen door onnodig/onvakkundig ontwormen tegen te gaan. In plaats van te ontwormen laat je bij een gezond paard af en toe een mestonderzoek doen. Een gezond paard heeft voldoende weerstand en kan met de altijd aanwezige hoeveelheid wormen die het bij zich draagt goed leven. Sterker nog, de aanwezigheid van een basishoeveelheid wormen maakt het paard op weerstandsniveau sterker dan wanneer het door onnodig vaak ontwormen totaal wormloos gemaakt zou worden. Mocht er in het laatste geval een besmetting van buitenaf optreden dan zal het paard er veel meer last van krijgen dan wanneer het op natuurlijke wijze een afweer heeft kunnen opbouwen die er voor zorgt dat het wormbestand in het lichaam op peil blijft. Echter bij een paard met een verminderde weerstand door b.v. ziekte kan een basishoeveelheid wormen groeien tot een probleem.
Mestonderzoek is dus altijd aan te raden wanneer het paard hersteld is van om het even welke ziekte die tot vermindering van de weerstand geleid kan hebben.
Voordeel van onderzoeken in plaats van lukraak ontwormen is dat er minder vaak onnodig wormmiddellen gebruikt worden,waardoor de kans dat er resistentie ontwikkeld wordt kleiner wordt.
Verder laat onderzoek zien met welke wormsoort er besmetting heeft plaatsgevonden zodat er met gerichte middellen bestreden kan worden.
Toont het ondedrzoek geen noodzaak tot bestrijden aan dan ligt het voor de hand dat het dier waarvan de mest onderzocht is gezond is en van een eventueel toekomstige besmetting weinig last zal hebben. Moet er na onderzoek wel bestreden worden, dan lijkt dat duurder dan alleen maar regelmatig ontwormen maar bedenk dat als we door onnodig ontwormen ook het laatste middel (moxidectine) onbruikbaar hebben gemaakt er geen alternatief meer is. Dan gaan we weer terug naar het verleden waar de sterksten overleefden en de zwakkere broeders het ondedrspit dolven.
Door meta van Oosten om 22-12-2011 02:12:44
Ben je een beetje begaan met de gezondheid van je paard/pony ,dan heb je de professionele aanpak van de veearts of bv Het Woud voor handen :
http://www.wormbestrijding.nl/paard_wormbestrijding.html
Maar je kunt ook kiezen voor de "makkelijke weg":
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/ontworming/categorie/1102
Echter ...daar moet je het volgende weer voor doen....:
https://www.agradi.nl/recept_aanvraag_gegevens
De Farmaceutisch industrie is wereldwwijd oppermachtig en er heerst een moordende concurrentiestrijd...de ene reclame is nog mooier dan de andere en men wil ons doen geloven dat sommige middelen onmisbaar zijn in uw huisapotheek. Dit alles zorgt ervoor dat wij als makke schapen naar de dokter rennen voor een kuurtje dit en een smeerseltje dat. Ook voor onze dieren willen en eisen wij het "allerbeste",prikje hier ,pilletje daar. Zelfs al is er NIETS aan de hand nemen wij uit voorzorg medicatie tot ons....
Weet U nog van de zogenaamde wereldwijde grieppandemie?????????????
EEN GROOT CORRUPT ZOOITJE! waar wij allemaal hysterisch achter aan renden (behalve ik hahah)
http://www.netwerk.tv/artikelen/viroloog-osterhuis-heeft-aandelen-griepvaccins
Uw paard kan elke dag wormen oplopen ,zelfs al heb je hem vanmiddag nog ontwormd. Het dier kan hier vaak zelf goed mee omgaan door gezonde weerstand ,echter door omstandigheden kan het wel uit de hand lopen omdat wij onze dieren in gedomestiseerde staat verzorgen. In dat geval is het verstandig om onderzoek te laten doen op gezette tijden en bij bepaalde omstandigheden.Jonge paarden hebben minder weerstand net als oude dieren of dieren die constant in andere groepen vertoeven door handel of wat al niet meer.Hygiëne is een belangrijk punt. Als U als mens op vakantie gaat naar india bv . dan loopt U ook meer kans op een besmetting als U daar een glas water drinkt dan in Nederland.
Groenten uit Spanje en Italië zijn vergeven van de bestrijdingsmiddelen en olijfolie wordt vermengt met "verlopen olie"...terwijl deze landen binnen de EEG vallen..In Nederland worden medicijnen voorgeschreven die in Amerika verboden zijn enz enz enz...Een grote beerput..
Dus WIE moeten we nog geloven tegenwoordig!
@ Zinnia, Groningen ;-) :
http://www.xead.nl/paarden-en-wortels
Ik laat de mest gewoon onderzoeken door een bedrijf met kennis van zaken en laat me adviseren ,dus ontwormen of niet (als de telling van de verschillende wormen beneden de gevaarlijke grens ligt) vervolgens opnieuw onderzoek na een aanvaardbare periode en op advies.(de herinnering komt vanzelf via de mail!)
Door gebruiker om 21-12-2011 21:07:30
En ja, als men aan mijn geld komt ga ik stijgeren. Dat is toch logisch? Ik ontworm nu 3 keer per jaar ivermectine (6 euro per spuit) en 1 keer moxidectine (14 euro per spuit). Al met al nog geen 40 euro per jaar.
1 onnozel mestonderzoekje kost al 22 euro, KASSA. En het is nog gevaarlijk ook, want je loopt achter de feiten aan. Op de pensionstal waar ik stond deze ze het ook (slechts 2 pensionklanten waaronder ik WILDEN niet meedoen). Resultaat: binnen een maand hadden de paarden bloedwormen. Dus toen zat alles in het land.
Er is geen veearts die mij voor een heel jaar voor 40 euro wormenkuren kan leveren, alles is bij een dierenarts altijd duurder. Waarom die dure Furexel o.i.d. kopen als een spuit Noromectin (of Bimectin) van 6 euro EXACT dezelfde werkzame stof en hoeveelheid bevat? namelijk gewoon ivermectine?
Ik wil ontwormen gewoon in eigen hand houden, dat gaat prima.
Door gebruiker om 21-12-2011 18:25:44
Bert Mulder,
In jou laatste reactie ben je wel een beetje van slag, of tewel je heb de klok horen luiden maar weet je niet of de klepel aan de binnenkant of buitenkant zit. Want rommel of dierlijke resten worden niet aan dieren gegeven, zelfs afval uit keukens e.d. mogen niet meer gevoerd worden.
Maar eet maar genoeg vlees dan blijf je het langste gezond.
En reageer niet meer als je het preciese er niet van weet.
Door gebruiker om 21-12-2011 15:56:15
Hoi Jorieke,
Kun jij aangeven wat er dan is verbeterd in de pluimvee of varkenshouderij,nu alles geregistreerd is.Denk dat we harder achteruit zijn gaan hollen.Want het ene na het andere bedrijf word er geruimd,dat is toch niet normaal ,wij de mens laten ze rommel of dierlijke resten eten in het voer verwerkt,en later worden de dieren er zelf de dupe van.Hoeveel dieren hebben we de laatste jaren opgeruimd.Vroeger stonden ze apart ,en of ze overleefden of gingen dood,nu uit voorzorg ,laten we alles vergassen,niet wetende of elk dier besmet is ,en we moeten ook maar aan nemen dat de waarheid word gesproken hierover.De mens wil bepaalde ziektes niet bij dieren aantreffen,maar de mens vergeet een ding ,we worden zelf steeds vaker en ernstiger ziek,en waardoor,niet door het vlees nee wij leven niet meer we worden geleefd zoals de dieren in de grote ophok stallen ,ook geen leven stress en dit veroorzaakt ook bij de mens ziekte verschijnselen ,en noem maar op.En schijnbaar hebben we de laatste jaren hieromtrend niks bij geleerd
Door gebruiker om 21-12-2011 15:45:25
Ja wat een onzin weer ,vroeger en dan praat ik een tien tot 15 tal jaren nooit ontwormd,en nu moet weer eens alles dubbel en dik.Mest onderzoek is ook geld weggegooid want men vind altijd wel een of andere worm.Een paard zonder wormen bestaat niet,elke goede dierenarts weet dit,dus houden ze ons weer voor de gek,en elk paard heeft zijn eigen afweersysteem hierop,alleen in te grootte getalle en te late ontdekking ,kan dit fataal zijn.En vroeger werd er in het bloed gespoten,helpt direkt ,mag in nederland ook niet meer,had een nadeel een op de 10000 kan meteen dood neer vallen.Als ze minder rommel in het voer deden gebruiken ,was de kans op misschien ook wel minder ??????????.Hiermee zoals boven omschreven,zou betekenen ,dat de dierenarts en eigenaar ook een lijst moeten bijhouden,waar geen beginnen aan is,vooral in grote handels stallen zal dit niet werken.
Door gebruiker om 21-12-2011 10:27:58
Je hoeft niet per se de dierenarts te laten komen, alleen als de dierenarts de omstandigheden waarin de paarden gehouden worden niet kent. In mijn geval is een bezoek dus niet nodig, of we combineren het met de jaarlijkse vaccinaties.
Uit veel van de onderstaande reacties is het wel weer duidelijk: kom niet aan de portemonnee van de paardenhouder. Als het maar een beetje extra geld zou kosten (gezeur om de BTW-regeling of ontwormen) heb je paardenhouders gelijk op de kast! Verantwoord diergeneesmiddelengebruik willen we allemaal, maar het mag ons vooral niks kosten!
Je moest eens weten aan welke eisen bijvoorbeeld rundvee-, pluimvee en varkenshouders moeten voldoen in het kader van verantwoord medicijngebruik voor hun dieren. Nu weet ik, dat zijn dieren die vlees/melk produceren voor menselijke consumptie en dat is nog net even een ander verhaal.
Maar waarom zouden wij paardenhouders niet ook bewuster omgaan met dingen als wormmiddelen? Vies spul hoor, en wormen ontwikkelen er steeds meer resistentie tegen.
Eigenlijk zouden we dit initiatief allemaal wat positiever moeten zien (gelukkig staan die mensen er ook tussen de reacties). Het gaat tenslotte om de gezondheid van onze paarden op de lange termijn! Denk niet klein (dus aan je eigen portemonnee!) maar ook eens in het groot voor het hele paardenbestand in Nederland.
En geloof me, met af en toe een mestonderzoek ben je heus niet veel duurder uit, soms spaar je zelfs een hele wormenkuur uit!
Door gebruiker om 21-12-2011 10:21:45
Nou., ik heb een bijzonder verhaal. Ik denk ongeveer 3 maanden geleden heb ik mijn paarden ontwormd. Niets gevonden. Toen hadden wij kort geleden een aantal wortels over vanuit de tuin. Deze aan de paarden gevoerd en wat schetst mijn verbassing, bij een van mijn jonge paarden komen de wormen er spontaan en levend met de mest uit. Heeft u dit vaker gehoord. Dit paard heb ik in februari gekocht en toen was het zelfde geval. Met wormspuit geen worden en met wortelen wel.
Door gebruiker om 21-12-2011 08:55:40
Onze dierenarts is nu al hartstikke druk. Die zie ik nog geen bezoek afleggen aan alle stallen in de omgeving. Wieweet een leuk baantje voor in de toekomst?!
Door gebruiker om 21-12-2011 08:44:37
Belachelijk. Geldklopperij.
Ben ik blij dat ik nog voor een paar jaar op voorraad heb liggen.
Je kunt wel zeggen van ja, maar jaarlijks laat je ook inenten, dus dan kan dit in 1 keer mee. Maar ik zit niet op extra kosten te wachten. Ik betaal nu nog geen 6 euro per wormenkuur (ivermectine) en 14 euro voor moxidectine. Dit betekent dat ik bij 4 keer per jaar ontwormen dus 18 euro kwijt ben aan ivermectine en 1 keer 14 euro voor de moxidectine. 1 bezoekje dierenarts is al duurder. En de goedkope wormenkuren met DEZELFDE werkzame stof worden nooit door dierenartsen verstrekt. Altijd alleen die dure zoals furexel e.d.
Ik denk dat er straks nog minder ontwormd gaat worden. Mestonderzoek is ook al levensgevaarlijk, en te duur. Kortom, we krijgen straks juist paarden met wormen.
Door gebruiker om 20-12-2011 23:41:19
Ja gaan we weer ...geldklopperij...niks goede regel. Vandaag moeten we de paarden 3 keer ontwormen dan weer 5 keer dan weer als ze wormen hebben na 2 weken herhalen dan weer na 5 weken ja hallo hoe zit het nou ook alweer ??? Met hun gelul het word steeds gekker, ik ontworm keurig 3 keer per jaar omdat we geen weidegang hebben maar alleen paddocks en meer is volgens mijn veearts niet nodig, maar ik maak zelf wel uit welk wormmiddel daar heb ik na 25 jaar + opleiding in de paarden wel ervaring mee.
Ow ja moet ik mestonderzoek laten doen is goedkoper ja duh ik heb er 40 staan en als ze dan wormen hebben kan ik alsnog alles ontwormen. Daarbij komt nog dat recent een artikel is verschenen waarin stond dat mestonderzoek niet altijd iets uitwijst zeker niet als die fijne bloedwormen in wachtstand in het slijmvlies zitten, die uit ervaring ook gewoon zonder wormkuur eraf komen.
Al met al gewoon je dier in de gaten houden en met verstand ontwormen,maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die net komen kijken en zomaar een paard of pony hebben dat die wel geadviseerd moeten worden, alleen worden ook de vakmensen er de dupe van.
Door gebruiker om 20-12-2011 19:33:43
En hoe zat dat nou ook alweer met de BTW op paarden ?
Volgens dit artikel is men bang voor resten van o.a. medicijnen in paardenvlees voor menselijke consumptie, terwijl de BTW op paarden verhoogd is omdat het een luxe artikel zou zijn, erg vreemd !
Het gaat allemaal maar om een ding: GELD !
Door Zarah om 20-12-2011 18:45:16
•Het behoort tot de verantwoordelijkheid van een dierenarts ..... te onderzoeken in hoeverre het gebruik van deze middelen nodig is of kan worden verminderd.
Nou, ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat goed gaan doen! Ze hebben er natuurlijk al veel ervaring mee opgedaan in de bio-industrie bij de kippetjes en de varkentjes...
Door gebruiker om 20-12-2011 18:34:27
De dierenartsen moesten ook regelmatige controles uitvoeren bij varkenshouderijen en kippenhouderijen en nu hebben we vlees met volop antibiotica, aangezien dit nu minder moet worden is een nieuwe bron van inkomsten gezocht en gevonden
Door gebruiker om 20-12-2011 18:34:27
De dierenartsen moesten ook regelmatige controles uitvoeren bij varkenshouderijen en kippenhouderijen en nu hebben we vlees met volop antibiotica, aangezien dit nu minder moet worden is een nieuwe bron van inkomsten gezocht en gevonden
Door gebruiker om 20-12-2011 18:05:10
wat een onzin.ik laat enten altijd bij de dierenarts doen bij de jaarlijkse controle op mijn paard zijn tanden.
dit is een maatregel die er mijn inziens alleen voor zorgt dat er minder ontwormd gaat worden.
Mijn paard gaat toch niet voor de menselijke consumptie weg.
Laat mij mijn paard onderhouden zoals ik dat wenselijk acht. Dat doe ik al 18 jaar!!
Mest en bloedonderzoek laat ik toch wel doen... Daar hoeft geen arts voor te komen
Door gebruiker om 20-12-2011 16:54:17
eindelijk is een maatregel waar ik het wel mee eens ben. zo weet je ook waar je mee bezig bent en of je paard goed gezond is. de veearts komt sowieso 1x per jaar voor de jaarlijkse inenting en kan dit dus gelijktijdig doen. kost dus vrijwel niks extra!! als je je paard gezond wilt houden heb je daar alles voor over, dus ook dit veeartsbezoek! niet zeuren dus!!
Door gebruiker om 20-12-2011 16:47:46
"Recentelijk heeft het Veterinair Beroepscollege een uitspraak gedaan die voorschrijft dat een dierenarts minimaal eenmaal per jaar een bezoek ter plaatse aflegt."
IK DACHT HET TOCH NIET!!!!!!! Ik zal toch nog altijd wel zelf bepalen wanneer ik een mestonderzoek laat doen en ga ontwormen!! Ik ga toch zelf ook niet naar de HA als ik niets mankeer, puur omdat een of andere belachelijke regel dat voorschrijft?? Ik ga de zakken van die veterinairen toch zeker niet spekken????
Door gebruiker om 20-12-2011 16:44:39
De belangenbehartigers club van de dierenartsen, het Veterinair Beroepscollege, die voorschrijft dat de dierenarts jaarlijks langs moet komen. Waarom wordt zo'n advies niet door een onafhankelijk adviesorgaan gegeven?
Van dit advies druipt het eigen belang af. En de mensen die er in de praktijk mee te maken krijgen wordt niet gevraagd. Zouden die geen mening hebben of een advies kunnen geven?
Door gebruiker om 20-12-2011 16:42:29
Als we zo doorgaan wordt de paardensport weer een elitesport. Voor de recreanten wordt het straks onbetaalbaar, want zo'n dierenartsenbezoekje is niet gratis. Erg jammer dit...
Door gebruiker om 20-12-2011 14:57:02
allé ik hoor het al , er gaan weer veel veeartsen met ne nieuwe mercedes rondrijden binnenkort.