reacties
Kijk en trek je conclusies:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
Anja, Kootwijkerbroek | 15-11-2009 | 22:37:47
Ho, struisvogel, dat gaat me iets te ver allemaal. Bij Ankt leveren paarden tot hoge leeftijd topprestatie's en worden ze gezond oud. Dat feit alleen al zegt genoeg over hoe ze met haar paarden omgaat. Ze is heus geen heilige, maar dat is niemand die met dieren omgaat. Moet je ns kijken wat mensen allemaal uithalen als hun hond niet luistert! Het is makkelijk om het vingertje naar anderen te wijzen, maar uiteindelijk is het een menselijk trekje dat wij dieren aan onze wil willen onderwerpen. En ik weet dat als je paarden drilt, ze bang worden en met een bang paard win je mooi niks. Zeker niet zoveel als zij gewonnen heeft.
Marcel Dufour, Baexem | 12-11-2009 | 21:55:29
Deze mensen schuwen geen enkel middel om een nog spectaculairder resultaat resultaat te krijgen. Hiermee verliezen ze wel degelijk het welzijn uit het oog. We gaan in de paardensport steeds een stapje verder en het is goed dat er eens kritisch naar gekeken wordt.
Overigens zie ik in 10 minuten film geen enkele beloning, alleen een naar-het-been-slaand paard. En wanneer je die bijna permanent aangetrokken stang en open mond als "geen druk" bestempeld, is er volgens mij iets mis met je ogen...
Ieder mens heeft de neiging om de eigen kerk te verdedigen. In dit geval zullen wij paardenmensen zeggen dat het wel meevalt met die tong. Maar stel je nu voor dat je niets weet van de sport, dan is het toch afgrijselijk om te zien, zo'n tong. Ik ben heel wat gewend, maar zette dat filmpje halverwege af. En dan ben ik toch echt een paardenliefhebber! Dus vind ik het niet verwonderlijk dat er zulke heftige reactie's zijn op dit geval met de tong. Als we heel objectief zouden zijn, dan moeten we gewoon verbieden dat er met bitten gereden mag worden waar een tong tussen bekneld kan raken. Dan maar geen stang en trens, of gelijkwaardige bitten. De wereld draait toch wel door, en winnaars komen er uiteindelijk toch wel.
Marcel Dufour, Baexem | 11-11-2009 | 17:56:43
Ik heb het filmpje gezien en het enige waar ik mij aan heb gestoord is de kwaliteit van filmen, daar mag nog wel even op geoefend worden....
Scandic liep er lekker bij en Kittel had al zeer snel in de gaten dat er iets mis was, hij heeft de tong weer goed gedaan en reed weer fijn verder. Dat die tong niet echt knel of vast zat blijkt wel uit het feit dat hij het met één hand kon oplossen!
Ik denk dat men het losrij-gedeelte moeten afsluiten voor publiek, hoe jammer ik dat ook vind. Zelf kijk ik liever bij het losrijden dan naar de proef!
Dan pas kun je voorkomen dat die "houtje-touwtje" lui (mensen die de sport kapot willen maken en zelf nog nooit wat hebben gepresteerd!!!!) weer van die onbenullige filmpjes gaan maken. Er moeten dan wel een paar stewards zitten ter controle want ook ik zie dat er af en toe dingen gebeuren die niet horen.
Wat ik trouwens wel "grappig" vind is dat springruiters al jaren rond en diep losrijden met kin op de borst en niemand zegt daar wat van....
From where I stand, I can see RK as one training technique that has come under discussion.
The discussion has not brought any position, for or against, to the fore RK is questionable for some reasons, mostly aesthetic, has been in use for at least, for what I read, over 20 years and has to yet have demonstrably hurt horses.
I say we keep studying about RK until we have some more definite than impressions and what some like or not, before we go banning or much less crucifying people for using it.
Much less getting to the point of hunting people down for it, as in that video and the way it was put out there.
All these petitions seems to have been a direct result of that, or at least feeding directly from it.
That is why I consider this part of a witch hunt.
Maar wie weet dan een oplossing?
Want er zal in het algemeen toch IETS moeten gebeuren, willen wij de dierenactivisten niet op de nek krijgen. Want die mensen gaan heel ver. Hoeveel discussie is er al niet binnen de paardenwereld zelf?
Eén oplossing is, volgens mij, controle op het voorterrein.
Maar welke regels worden dan opgesteld voor deze controle? Bv. bitten en neusriemcontrole.
Wie gaan de controles bemannen?
Anoek uit Boxmeer zegt precies zoals ik ook over Patrik Kittel denk. Hij volgt ook maar een systeem die hem wordt verteld omdat hij bij Janssen traint. Maar het nadeel van zo losrijden op het voorterrein is niet goed. Ten eerste is het een naar gezicht maar bovenal dit wordt ook weer nagedaan. En er gebeuren al zoveel trieste dingen op concours met stang en trens. Tevens vindt ik het ook tijd worden dat de KNHS het niet meer moet verplichten dat men op bepaald niveau er mee moet rijden. Laat een ruiter daar vrij in. En ook denk ik dat er in de toekomst nog veel meer toppers worden gefilmd, want in veel gevallen lijkt een paard meer op een ondergeschikt wezen dan op een partner waar je mee samenwerkt.
beste melanie,
ook ik heb het filmpje gezien en werd er niet vrolijk van! en niet vanwege de tong over het bit (want dat kan gebeuren) maar wel vanwege het feit dat het paard de hele tijd met zijn kin tegen de borst aan moest lopen. dan komen we natuurlijk weer bij de discussie over de rolkuur. ik snap niet waarom dat tegenwoordig noodzakelijk is om het paard te laten presteren, en kan me voorstellen dat het veel mensen tegen de borst stuit. wat is er nu mis met het paard losrijden met een fijn deinende en dalende hals en daarna in de hand gesteld met de neus op of voor de loodlijn en (nog beter voor de training) de afwisseling daarvan? en als het paard even ter correctie in de rolkuur gereden moet worden zal niemand er waarschijnlijk over vallen maar het lijkt een doel op zich geworden te zijn.
van der burg, gulpen | 10-11-2009 | 10:49:51
Beste Edith uit Den Helder, met jouw reactie geef je blijk van weinig verstand van harddrvers en de gehele drafsport. Hoe kan je er dan een mening over hebben? De middelen die in de drafsport gebruikt worden zijn geenzins dwangmiddelen, want een intelligent paard als ee draver is, laat zich niet dwingen. Het zijn hulpmiddelen net zoals in de dressuur S&T en sporen ed gebruikt worden. Dat je er niet beklend mee bent, wil nog niet zeggen dat het daarmee meteen verkeerd is. Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in bepaalde materie voordat je hiermee mensen voor hun hoofd stoot die met hart en ziel met hun paard en hun sport bezig zijn.
Judith, Utrecht | 10-11-2009 | 08:56:17
Het is inderdaad heel jammer dat iedereen nu valt over een super vriendelijke rijder als Kittel.
Ook mensen die er niet bij waren hebben nu hun mening direct klaar. Een donker(blauwe?) gekleurde tong van het paard trekt gelijk ieders aandacht. En mensen hebben heden ten daage direct hun mening klaar. Spijtig en jammer.
Wellicht heeft een van u de nationale schaatsslectie wedstrijden gezien 2 weken geleden voor de wereld beker. Tot mijn grote verbazing hadden wij hier ook te maken met een blauw / paars gelkeurde tong van een van de deelnemers welke ook nog buitnboord hing. Ronde na ronde werd dit in beeld gebracht door de NOS. Hier werd echter niet diep en rond gereden of met stang en trens, Wellicht dat een simpele medische verklaring uitsluitsel kan geven voor dit fenomeen waar nu zoveel mensen over vallen naar aanleiding van een samengeknutseld filmpje op Youtube. Van de schaatsenrijder waren het in iedergeval life beeldn waar niet aan gesleuteld was.
Laat een ieder eerst eens naar zichzelf kijken voordat er een oordeel wordt gevormd op basis van aannames.
g slot, uden. | 09-11-2009 | 22:58:00
Melanie, ook ik ben het met je eens. Het is zo makkelijk om vanaf de zijlijn te commentaar te leveren, helemaal doormiddel van opnames (foto en film). En iedereen weet het tegenwoordig beter.
Natuurlijk herinneren de oudjes, ik dus ook, Ernest van Loon nog op het losrijterrein van grote en kleine concoursen.
Als hij daar op zijn zitstok met fototoestel zat, werden een aantal ruiters en amazones ineens heel erg voorzichtig met hun hulpen. Anders stond je de volgende week in De Hoefslag, met een grote zwarte bol op je zo onherkenbaar gemaakte gezicht. En met een paard dat veel verzet toonde. Maar ja, de lezer herkende desondanks de gefotografeerde combinatie. En zo werd de ruiter een beetje gestraft. Meneer van Loon gaf die ruiters altijd een ‘eerlijke’ kans, want hij zat daar duidelijk aanwezig te zijn.
Maar in dit bovenstaand schandpaal geval wordt er gewoon gezocht naar een slachtoffer, de ene keer is het mevrouw X en dan weer meneer Y.
Ga eens bij een willekeurige pensionstal kijken met pubermeisjes, die KNHS wedstrijden rijden, daar kunnen sommige ruiters nog iets van ‘leren’. Zeker als er tijdens het vrijrijden geen toezicht is.
aansluitend allemaal de collum lezen van
Rosie in het Sportpaard
Slaan we niet een beetje door
hallo een tong over een bit ja gebeurd nou een
keer, so what, als je dierenleed zoek kun je het altijd wel vinden
Harriet, harreveld | 09-11-2009 | 19:21:24
Ik wil even reageren op de reactie van Edtih uit den helder.
Uit je reactie blijkt al direct dat je simpelweg geen idee hebt waar je over praat in het kader van de dravers. Allereerst al, als je echt ingelicht zou zijn voordat je je mond opentrekt, zou je weten dat de NDR (Nederlandse Draf en Rensport) al tijdenlang op het randje van de afgrond zweeft, met een zeer mogelijk faillisement. En de 400 euro die je als eerste prijs mee krijgt, zou ik nauwelijks kunnen bestempelen als "het grote geld". Ik heb zelf een tijd in de dravers gewerkt en verschillende koersen gereden en ik kan je vertellen dat de gemiddelde draver het beter heeft dan elk gemiddeld paard dat ergens op een pensionstal staat. Die dravers komen dagelijks vele uren lekker buiten in de wei, ze hebben ruime schone boxen en eigenaren die veel om ze geven. En die eigenaren hebben er alle baat bij dat hun dier gezond is. En heb je zelf wel eens proppen in de oren van je paard gedaan, ze hebben daar echt totaal geen last van, vaak worden ze er juist rustiger van. En een nylon kousje om de tong helpt voorkomen dat ze een tong over het bit gooien en zit niet strak. EN een draver is een draver, dus moet ie hard kunnen draven. Ze krijgen een check up op om hun hoofd omhoog te houden tijdens het harddraven om te zorgen dat ze hun luchtpijp open kunnen houden, kortom alleen maar om te helpen en is geen strafmethode. De vele dravers die ik zie zijn erg werkwillige en gelukkige paarden die plezier hebben in hun werk. Dus alsjeblieft, verdiep je eerst eens in een situatie voordat je je gal gaat spuwen over dingen waar je het fijne niet van weet. Of ga gewoon eens op een trainingsstal kijken, dan wordt het je vanzelf duidelijk.
sanne, almelo | 09-11-2009 | 13:22:32
Als jullie er echts iets aan willen doen ,is het je taak om te durven zeggen dat er iets fout is/gaat.
Zie je mensen die ruw met hun edeldier zijn of repectloos en het ergste niet weten,onkunde in goede en kwade zin.
Heb het lef om er iets van te zeggen of advies te geven, van de zijkant filmen en je eraan te lopen ergeren heeft niemand wat aan.
Jaren heb ik met paarden gewerkt van int top tot manege.
Heb wat leed voorbij zien gaan maar ook hele leuke momenten waar je het eigenlijk wel voor doet .
Nu geef ik les op een manege met heel veel plezier en maak de kinderen ook duidelijk dat het een levend wezen is de pony of paard waar ze op rijden en dus geen brommer,en dat ie ook pijn kan hebben .
De ouders ook te woord staan als ze een vraag hebben van hoe en wat .
Debby, Deest | 09-11-2009 | 13:22:22
We moeten eens kijken bij de draf sport daar waar echt geld te verdienen valt ,wat daar allemaal aan de hand is, tongen die vast gebonden worden met nylon kousen, proppen in de oren, die vlak voor de finish er uit gtrokken worden. hoofden die dwang matig naar bovenof naar beneden worden ghouden, van allerlij dwang middelen, alleen voor de prestatie en om het grote geld, daar is het paard een weg werp artikel. Zodra ze niet meer presteren worden ze van de hand gdaan en komen ze bij mensen die er dan nog eens op gaan zitten en dan moeten ze in eens dresuurmatig gereden worden, wat natuurlijk niet lukt, want een draver moet alleen maar draven en mag beslist niet galoperen, maar dan in eens wordt dit wel van ze verlangt! hoe vervelend leven ze dan nog krijgen,vooral als het niet lukt en ze van hand tot hand gaan.
Arme paarden!
Dat een topper die 1 uur per dag zijn best moet doen bij een top ruiter, die lijkt mij, niet expres zijn paard met de tong over het bit laat lopen, Een veel beter leven slijt dan een afgedankte draver die zijn leven lang met een afgebonden tong heeft moeten werken. hoe durven we hier comentaar op te leveren.
Laten we eerst eens kijken wat we zelf aan het doen zijn als we ons paard als hij weer een week in zijn stalletje heeft gestaan omdat de baas geen tijd had om te rijden en er dan weer op wil en het paard uit zijn dak gaat, dan worden er ook allerlij 'hulpmiddelen'aan gehangen om hem 'braaf'tehouden. is dit wel zo vriendelijk??
Nee laat ons eerst kijken bij ons beginners, wij 'pijnigen' ons paard meer met ons onhandige rijden dan een top ruiter!
Een dressur topper is een top atleet en moet 1 uur per dag zijn vreselijke best doen, en daarna vertroeteld en verwent tot in de afgrond, zo'n leven wil ik ook! :-)
Compliment voor Antonio. Eindelijk iemand die durft te zeggen dat onze paarden heel vaak mishandeld worden, ook door de zogenaamde toppers.
Huub Valkenburg, Maastricht | 08-11-2009 | 23:00:30
Met verbazing lees ik dit artikel. De hollandse manier van rijden {lees drillen} vraagt voluit om bekritiseerd te worden. Veel "topruiters" in NL en daarbuiten misbruiken de paarden voor medailles en roem, als je deze methode gebruikt geef je overduidelijk je onkunde en gebrek aan liefde voor het paard aan. Ga a.u.b. eerst eens kijken bij b.v. Ingrid Klimke, Hubertus Schmidt, Henk van Bergen, enz. bij deze echte toppers zie je paarden die gemotiveerd worden om te presteren, echte happy athletes. De kritiek komt niet uit de lucht vallen, de zogenaamde "toppers" hebben het zelf opgeroepen. In de volkskrant van 15 januari 2009 slaat Sjef Janssen de nagel op zijn kop: een trainer moet zijn pupil drillen en daarmee basta: zeer veelzeggend. Natuurlijk kun je je kop in het zand steken en dit bagatelliseren, we weten echter met zijn allen beter. Hoeveel paarden rijden onze toppers letterlijk kapot, daar mogen ze uiterst trots op zijn. Uiteraard ben ik het eens met wat er op de landelijke wedstrijden gebeurd, hier moet dringend iets aan gedaan worden. Vakmensen, juryleden, voorbeelden en hippische organisaties hebben een verantwoordelijke taak om dit tegen te gaan en te verbeteren.
Antonio, Frankrijk | 08-11-2009 | 22:41:20
Een paard dat getraind wordt, moet veel leren. En dat gaat natuurlijk nooit van begin af aan alleen maar goed. Het moge duidelijk zijn dat Kittel het rijtechnische probleem dat hij voorheen had gedurende de training, heeft opgelost. Anders kon hij geen goede proeven laten zien.
In de training kom je nu eenmaal problemen tegen, en die zijn er om opgelost te worden. En daarop moet een ruiter niet veroordeeld worden. Het is juist heel goed als blijkt dat hij het paard behoorlijk aan het lopen krijgt.
Het zal de kift wel zijn om hem nu omlaag te halen. En de kift, daar zit de paardenwereld vol mee.
Desiree, Mander | 08-11-2009 | 21:28:57
Melanie, ook ik ben het helemaal met je eens, als je zo hier en daar op een wedstrijd rond kijkt of gewoon op een doordeweekse dag naar combinaties kijkt die aan het trainen zijn zie je vaak gekwelde paarden lopen, op stang en trens met de kin op de borst, in dressuur proeven met de mond open, stang helemaal aangetrokken, je wordt er niet vrolijk van... Ik jureer tm Z dressuur en vraag me meer dan eens af hoe het mogelijk is dat er zoveel combinaties in de Z dressuur rond rijden die niet eens een goede basis hebben, laat staan een fijne smakelijke aanleuning, het komt helaas maar weinig voor dat ik een Happy Athlete in de baan heb, maar als ik die heb schieten de punten wel omhoog en zit ik te genieten!
Daar doe je het uiteindelijk voor...., dat fijne gevoel dat je krijgt als je zo'n combinatie in de baan hebt!
Petition PRO-Patrik Kittel!
http://www.ipetitions.com/petition/YesKittelFEI/
canyonoak, beluga52 | 08-11-2009 | 16:38:56
Helemaal eens, Melanie!
Het lijkt de nieuwe hobby van ruiters die meer achter hun pc zitten dan te paard om iedere kans aan te grijpen topruiters te verketteren om hun kunde. Een tong over het bit. Kittel merkt het en doet er wat aan. Ieder van ons die meerdere paarden heeft gereden kent het. En dan vragen we ons een rondje af waarom de aanleuning niet goed voelt. Volgende rondje kijken we (of laten we kijken) of er misschien een tongprobleem is. Een paard opleiden is inherent aan problemen tegenkomen en ze oplossen. Dat is kunde. En tja, afgunst moet je verdienen..
Ben het helemaal eens met Melanie. Er wordt nu gereageerd alsof Scandic een dag lang met zijn tong uit de mond heeft gelopen. Alles wordt nu wel heel erg uitvergroot en dat is niet terecht. De laatste tijd lijkt het wel of het paard en zijn bezitters de kop van jut zijn geworden. Goede,maar ook veel ongenuanceerde kritiek wordt er maar over het paard en zijn bezitters uitgestort. Het maakt me boos zoals sommige ,paardenbezitters  maar over een kam scheren. Wij hebben paarden en niets is ons teveel om ze zorg en aandacht te geven. Wij houden van blijde paarden en hebben daar alles voor over en zo zijn er heel veel mensen die hun best doen om goed voor hun paard te zorgen. Natuurlijk is niet iedereen altijd zorgvuldig en dat moet en kan beter ,en dat komt ook wel, want er is nog nooit zoveel aandacht besteed aan het wel en wee van een paard. Maar om maar te pas en te onpas ruiters met zijn paarden de grond in te boren is niet eerlijk. Laten we met z'n allen de hand in eigen boezem steken en vooral kritisch naar onszelf kijken dan zijn we al een heel eind op weg.
Ik ben het er mee eens dat 1x een fout niet direct aanleiding moet zijn voor een hele opstand tegen deze ruiter. En inderdaad op regionale wedstrijden kom je dit regelmatig tegen. Hier zouden we met z'n allen harder tegen op moeten treden. Toch is het in het geval van de 'top' ruiters zo dat zij er wel hun boterham mee moeten verdienen. Slecht presteren gaat ten koste van hun reputatie en levert ze in de toekomst minder top paarden op. Het kan niet anders dan dat dit soms ten koste gaat van het paard. Enkele kunnen dit aan, daarvoor zijn het topsporters, die paarden, en enkele bezwijken onder de zware druk en verlaten de stal via de achterdeur. Ik weet zeker dat Patrick zuinig is op z'n topper en dat hij voor Scandic door het vuur gaat en het sowieso nooit de bedoeling is om dit paard opzettelijk pijn te doen, maar op een wedstrijd zal hij wel alles uit de kast halen om in de ring een topprestatie neer te zetten. Dit zal soms te veel gevraagd zijn voor een paard, Scandic heeft dit waarschijnlijk laten merken door z'n tong over het bit te gooien. Maar ik weet zeker dat Patrick hier iets van leert en er in de toekomst alles aan doet om het te voorkomen. Iedereen leert door vallen en op staan...
De top ligt onder vuur, juist omdat ze een voorbeeld zijn voor al die recreatieruitertjes die denken dat ze een sportpaard hebben.
Ik heb gefilmd bij een regionale wedstrijd en daar springen de tranen ook van in je ogen.
www.youtube.com/arno8
En een blauwe tong is niet goed te praten, linksom niet, rechtsom niet. Wijzen naar de recreatieruiter is slechts een afleidingsmanoeuvre van het werkelijk onderliggende pijnlijke probleem.
Door gebruiker om 15-11-2009 22:37:47
Kijk en trek je conclusies:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
Door gebruiker om 12-11-2009 21:55:29
Ho, struisvogel, dat gaat me iets te ver allemaal. Bij Ankt leveren paarden tot hoge leeftijd topprestatie's en worden ze gezond oud. Dat feit alleen al zegt genoeg over hoe ze met haar paarden omgaat. Ze is heus geen heilige, maar dat is niemand die met dieren omgaat. Moet je ns kijken wat mensen allemaal uithalen als hun hond niet luistert! Het is makkelijk om het vingertje naar anderen te wijzen, maar uiteindelijk is het een menselijk trekje dat wij dieren aan onze wil willen onderwerpen. En ik weet dat als je paarden drilt, ze bang worden en met een bang paard win je mooi niks. Zeker niet zoveel als zij gewonnen heeft.
Door daisy om 12-11-2009 20:16:47
Deze mensen schuwen geen enkel middel om een nog spectaculairder resultaat resultaat te krijgen. Hiermee verliezen ze wel degelijk het welzijn uit het oog. We gaan in de paardensport steeds een stapje verder en het is goed dat er eens kritisch naar gekeken wordt.
Overigens zie ik in 10 minuten film geen enkele beloning, alleen een naar-het-been-slaand paard. En wanneer je die bijna permanent aangetrokken stang en open mond als "geen druk" bestempeld, is er volgens mij iets mis met je ogen...
Door gebruiker om 11-11-2009 17:56:43
Ieder mens heeft de neiging om de eigen kerk te verdedigen. In dit geval zullen wij paardenmensen zeggen dat het wel meevalt met die tong. Maar stel je nu voor dat je niets weet van de sport, dan is het toch afgrijselijk om te zien, zo'n tong. Ik ben heel wat gewend, maar zette dat filmpje halverwege af. En dan ben ik toch echt een paardenliefhebber! Dus vind ik het niet verwonderlijk dat er zulke heftige reactie's zijn op dit geval met de tong. Als we heel objectief zouden zijn, dan moeten we gewoon verbieden dat er met bitten gereden mag worden waar een tong tussen bekneld kan raken. Dan maar geen stang en trens, of gelijkwaardige bitten. De wereld draait toch wel door, en winnaars komen er uiteindelijk toch wel.
Door Pietre om 11-11-2009 13:23:21
Ik heb het filmpje gezien en het enige waar ik mij aan heb gestoord is de kwaliteit van filmen, daar mag nog wel even op geoefend worden....
Scandic liep er lekker bij en Kittel had al zeer snel in de gaten dat er iets mis was, hij heeft de tong weer goed gedaan en reed weer fijn verder. Dat die tong niet echt knel of vast zat blijkt wel uit het feit dat hij het met één hand kon oplossen!
Ik denk dat men het losrij-gedeelte moeten afsluiten voor publiek, hoe jammer ik dat ook vind. Zelf kijk ik liever bij het losrijden dan naar de proef!
Dan pas kun je voorkomen dat die "houtje-touwtje" lui (mensen die de sport kapot willen maken en zelf nog nooit wat hebben gepresteerd!!!!) weer van die onbenullige filmpjes gaan maken. Er moeten dan wel een paar stewards zitten ter controle want ook ik zie dat er af en toe dingen gebeuren die niet horen.
Wat ik trouwens wel "grappig" vind is dat springruiters al jaren rond en diep losrijden met kin op de borst en niemand zegt daar wat van....
Door horsedances om 11-11-2009 02:58:42
From where I stand, I can see RK as one training technique that has come under discussion.
The discussion has not brought any position, for or against, to the fore RK is questionable for some reasons, mostly aesthetic, has been in use for at least, for what I read, over 20 years and has to yet have demonstrably hurt horses.
I say we keep studying about RK until we have some more definite than impressions and what some like or not, before we go banning or much less crucifying people for using it.
Much less getting to the point of hunting people down for it, as in that video and the way it was put out there.
All these petitions seems to have been a direct result of that, or at least feeding directly from it.
That is why I consider this part of a witch hunt.
Door Lies Beuker om 10-11-2009 12:49:25
Maar wie weet dan een oplossing?
Want er zal in het algemeen toch IETS moeten gebeuren, willen wij de dierenactivisten niet op de nek krijgen. Want die mensen gaan heel ver. Hoeveel discussie is er al niet binnen de paardenwereld zelf?
Eén oplossing is, volgens mij, controle op het voorterrein.
Maar welke regels worden dan opgesteld voor deze controle? Bv. bitten en neusriemcontrole.
Wie gaan de controles bemannen?
Door coriano om 10-11-2009 11:54:19
Anoek uit Boxmeer zegt precies zoals ik ook over Patrik Kittel denk. Hij volgt ook maar een systeem die hem wordt verteld omdat hij bij Janssen traint. Maar het nadeel van zo losrijden op het voorterrein is niet goed. Ten eerste is het een naar gezicht maar bovenal dit wordt ook weer nagedaan. En er gebeuren al zoveel trieste dingen op concours met stang en trens. Tevens vindt ik het ook tijd worden dat de KNHS het niet meer moet verplichten dat men op bepaald niveau er mee moet rijden. Laat een ruiter daar vrij in. En ook denk ik dat er in de toekomst nog veel meer toppers worden gefilmd, want in veel gevallen lijkt een paard meer op een ondergeschikt wezen dan op een partner waar je mee samenwerkt.
Door gebruiker om 10-11-2009 10:49:51
beste melanie,
ook ik heb het filmpje gezien en werd er niet vrolijk van! en niet vanwege de tong over het bit (want dat kan gebeuren) maar wel vanwege het feit dat het paard de hele tijd met zijn kin tegen de borst aan moest lopen. dan komen we natuurlijk weer bij de discussie over de rolkuur. ik snap niet waarom dat tegenwoordig noodzakelijk is om het paard te laten presteren, en kan me voorstellen dat het veel mensen tegen de borst stuit. wat is er nu mis met het paard losrijden met een fijn deinende en dalende hals en daarna in de hand gesteld met de neus op of voor de loodlijn en (nog beter voor de training) de afwisseling daarvan? en als het paard even ter correctie in de rolkuur gereden moet worden zal niemand er waarschijnlijk over vallen maar het lijkt een doel op zich geworden te zijn.
Door gebruiker om 10-11-2009 08:56:17
Beste Edith uit Den Helder, met jouw reactie geef je blijk van weinig verstand van harddrvers en de gehele drafsport. Hoe kan je er dan een mening over hebben? De middelen die in de drafsport gebruikt worden zijn geenzins dwangmiddelen, want een intelligent paard als ee draver is, laat zich niet dwingen. Het zijn hulpmiddelen net zoals in de dressuur S&T en sporen ed gebruikt worden. Dat je er niet beklend mee bent, wil nog niet zeggen dat het daarmee meteen verkeerd is. Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in bepaalde materie voordat je hiermee mensen voor hun hoofd stoot die met hart en ziel met hun paard en hun sport bezig zijn.
Door gebruiker om 09-11-2009 22:58:00
Het is inderdaad heel jammer dat iedereen nu valt over een super vriendelijke rijder als Kittel.
Ook mensen die er niet bij waren hebben nu hun mening direct klaar. Een donker(blauwe?) gekleurde tong van het paard trekt gelijk ieders aandacht. En mensen hebben heden ten daage direct hun mening klaar. Spijtig en jammer.
Wellicht heeft een van u de nationale schaatsslectie wedstrijden gezien 2 weken geleden voor de wereld beker. Tot mijn grote verbazing hadden wij hier ook te maken met een blauw / paars gelkeurde tong van een van de deelnemers welke ook nog buitnboord hing. Ronde na ronde werd dit in beeld gebracht door de NOS. Hier werd echter niet diep en rond gereden of met stang en trens, Wellicht dat een simpele medische verklaring uitsluitsel kan geven voor dit fenomeen waar nu zoveel mensen over vallen naar aanleiding van een samengeknutseld filmpje op Youtube. Van de schaatsenrijder waren het in iedergeval life beeldn waar niet aan gesleuteld was.
Laat een ieder eerst eens naar zichzelf kijken voordat er een oordeel wordt gevormd op basis van aannames.
Door Lies Beuker om 09-11-2009 20:48:43
Melanie, ook ik ben het met je eens. Het is zo makkelijk om vanaf de zijlijn te commentaar te leveren, helemaal doormiddel van opnames (foto en film). En iedereen weet het tegenwoordig beter.
Natuurlijk herinneren de oudjes, ik dus ook, Ernest van Loon nog op het losrijterrein van grote en kleine concoursen.
Als hij daar op zijn zitstok met fototoestel zat, werden een aantal ruiters en amazones ineens heel erg voorzichtig met hun hulpen. Anders stond je de volgende week in De Hoefslag, met een grote zwarte bol op je zo onherkenbaar gemaakte gezicht. En met een paard dat veel verzet toonde. Maar ja, de lezer herkende desondanks de gefotografeerde combinatie. En zo werd de ruiter een beetje gestraft. Meneer van Loon gaf die ruiters altijd een ‘eerlijke’ kans, want hij zat daar duidelijk aanwezig te zijn.
Maar in dit bovenstaand schandpaal geval wordt er gewoon gezocht naar een slachtoffer, de ene keer is het mevrouw X en dan weer meneer Y.
Ga eens bij een willekeurige pensionstal kijken met pubermeisjes, die KNHS wedstrijden rijden, daar kunnen sommige ruiters nog iets van ‘leren’. Zeker als er tijdens het vrijrijden geen toezicht is.
Door gebruiker om 09-11-2009 19:21:24
aansluitend allemaal de collum lezen van
Rosie in het Sportpaard
Slaan we niet een beetje door
hallo een tong over een bit ja gebeurd nou een
keer, so what, als je dierenleed zoek kun je het altijd wel vinden
Door gebruiker om 09-11-2009 13:22:32
Ik wil even reageren op de reactie van Edtih uit den helder.
Uit je reactie blijkt al direct dat je simpelweg geen idee hebt waar je over praat in het kader van de dravers. Allereerst al, als je echt ingelicht zou zijn voordat je je mond opentrekt, zou je weten dat de NDR (Nederlandse Draf en Rensport) al tijdenlang op het randje van de afgrond zweeft, met een zeer mogelijk faillisement. En de 400 euro die je als eerste prijs mee krijgt, zou ik nauwelijks kunnen bestempelen als "het grote geld". Ik heb zelf een tijd in de dravers gewerkt en verschillende koersen gereden en ik kan je vertellen dat de gemiddelde draver het beter heeft dan elk gemiddeld paard dat ergens op een pensionstal staat. Die dravers komen dagelijks vele uren lekker buiten in de wei, ze hebben ruime schone boxen en eigenaren die veel om ze geven. En die eigenaren hebben er alle baat bij dat hun dier gezond is. En heb je zelf wel eens proppen in de oren van je paard gedaan, ze hebben daar echt totaal geen last van, vaak worden ze er juist rustiger van. En een nylon kousje om de tong helpt voorkomen dat ze een tong over het bit gooien en zit niet strak. EN een draver is een draver, dus moet ie hard kunnen draven. Ze krijgen een check up op om hun hoofd omhoog te houden tijdens het harddraven om te zorgen dat ze hun luchtpijp open kunnen houden, kortom alleen maar om te helpen en is geen strafmethode. De vele dravers die ik zie zijn erg werkwillige en gelukkige paarden die plezier hebben in hun werk. Dus alsjeblieft, verdiep je eerst eens in een situatie voordat je je gal gaat spuwen over dingen waar je het fijne niet van weet. Of ga gewoon eens op een trainingsstal kijken, dan wordt het je vanzelf duidelijk.
Door gebruiker om 09-11-2009 13:22:22
Als jullie er echts iets aan willen doen ,is het je taak om te durven zeggen dat er iets fout is/gaat.
Zie je mensen die ruw met hun edeldier zijn of repectloos en het ergste niet weten,onkunde in goede en kwade zin.
Heb het lef om er iets van te zeggen of advies te geven, van de zijkant filmen en je eraan te lopen ergeren heeft niemand wat aan.
Jaren heb ik met paarden gewerkt van int top tot manege.
Heb wat leed voorbij zien gaan maar ook hele leuke momenten waar je het eigenlijk wel voor doet .
Nu geef ik les op een manege met heel veel plezier en maak de kinderen ook duidelijk dat het een levend wezen is de pony of paard waar ze op rijden en dus geen brommer,en dat ie ook pijn kan hebben .
De ouders ook te woord staan als ze een vraag hebben van hoe en wat .
Door afken om 08-11-2009 23:24:16
We moeten eens kijken bij de draf sport daar waar echt geld te verdienen valt ,wat daar allemaal aan de hand is, tongen die vast gebonden worden met nylon kousen, proppen in de oren, die vlak voor de finish er uit gtrokken worden. hoofden die dwang matig naar bovenof naar beneden worden ghouden, van allerlij dwang middelen, alleen voor de prestatie en om het grote geld, daar is het paard een weg werp artikel. Zodra ze niet meer presteren worden ze van de hand gdaan en komen ze bij mensen die er dan nog eens op gaan zitten en dan moeten ze in eens dresuurmatig gereden worden, wat natuurlijk niet lukt, want een draver moet alleen maar draven en mag beslist niet galoperen, maar dan in eens wordt dit wel van ze verlangt! hoe vervelend leven ze dan nog krijgen,vooral als het niet lukt en ze van hand tot hand gaan.
Arme paarden!
Dat een topper die 1 uur per dag zijn best moet doen bij een top ruiter, die lijkt mij, niet expres zijn paard met de tong over het bit laat lopen, Een veel beter leven slijt dan een afgedankte draver die zijn leven lang met een afgebonden tong heeft moeten werken. hoe durven we hier comentaar op te leveren.
Laten we eerst eens kijken wat we zelf aan het doen zijn als we ons paard als hij weer een week in zijn stalletje heeft gestaan omdat de baas geen tijd had om te rijden en er dan weer op wil en het paard uit zijn dak gaat, dan worden er ook allerlij 'hulpmiddelen'aan gehangen om hem 'braaf'tehouden. is dit wel zo vriendelijk??
Nee laat ons eerst kijken bij ons beginners, wij 'pijnigen' ons paard meer met ons onhandige rijden dan een top ruiter!
Een dressur topper is een top atleet en moet 1 uur per dag zijn vreselijke best doen, en daarna vertroeteld en verwent tot in de afgrond, zo'n leven wil ik ook! :-)
Door gebruiker om 08-11-2009 23:00:30
Compliment voor Antonio. Eindelijk iemand die durft te zeggen dat onze paarden heel vaak mishandeld worden, ook door de zogenaamde toppers.
Door gebruiker om 08-11-2009 22:41:20
Met verbazing lees ik dit artikel. De hollandse manier van rijden {lees drillen} vraagt voluit om bekritiseerd te worden. Veel "topruiters" in NL en daarbuiten misbruiken de paarden voor medailles en roem, als je deze methode gebruikt geef je overduidelijk je onkunde en gebrek aan liefde voor het paard aan. Ga a.u.b. eerst eens kijken bij b.v. Ingrid Klimke, Hubertus Schmidt, Henk van Bergen, enz. bij deze echte toppers zie je paarden die gemotiveerd worden om te presteren, echte happy athletes. De kritiek komt niet uit de lucht vallen, de zogenaamde "toppers" hebben het zelf opgeroepen. In de volkskrant van 15 januari 2009 slaat Sjef Janssen de nagel op zijn kop: een trainer moet zijn pupil drillen en daarmee basta: zeer veelzeggend. Natuurlijk kun je je kop in het zand steken en dit bagatelliseren, we weten echter met zijn allen beter. Hoeveel paarden rijden onze toppers letterlijk kapot, daar mogen ze uiterst trots op zijn. Uiteraard ben ik het eens met wat er op de landelijke wedstrijden gebeurd, hier moet dringend iets aan gedaan worden. Vakmensen, juryleden, voorbeelden en hippische organisaties hebben een verantwoordelijke taak om dit tegen te gaan en te verbeteren.
Door gebruiker om 08-11-2009 21:28:57
Een paard dat getraind wordt, moet veel leren. En dat gaat natuurlijk nooit van begin af aan alleen maar goed. Het moge duidelijk zijn dat Kittel het rijtechnische probleem dat hij voorheen had gedurende de training, heeft opgelost. Anders kon hij geen goede proeven laten zien.
In de training kom je nu eenmaal problemen tegen, en die zijn er om opgelost te worden. En daarop moet een ruiter niet veroordeeld worden. Het is juist heel goed als blijkt dat hij het paard behoorlijk aan het lopen krijgt.
Het zal de kift wel zijn om hem nu omlaag te halen. En de kift, daar zit de paardenwereld vol mee.
Door lbfginsel om 08-11-2009 21:27:08
Melanie, ook ik ben het helemaal met je eens, als je zo hier en daar op een wedstrijd rond kijkt of gewoon op een doordeweekse dag naar combinaties kijkt die aan het trainen zijn zie je vaak gekwelde paarden lopen, op stang en trens met de kin op de borst, in dressuur proeven met de mond open, stang helemaal aangetrokken, je wordt er niet vrolijk van... Ik jureer tm Z dressuur en vraag me meer dan eens af hoe het mogelijk is dat er zoveel combinaties in de Z dressuur rond rijden die niet eens een goede basis hebben, laat staan een fijne smakelijke aanleuning, het komt helaas maar weinig voor dat ik een Happy Athlete in de baan heb, maar als ik die heb schieten de punten wel omhoog en zit ik te genieten!
Daar doe je het uiteindelijk voor...., dat fijne gevoel dat je krijgt als je zo'n combinatie in de baan hebt!
Door gebruiker om 08-11-2009 16:38:56
Petition PRO-Patrik Kittel!
http://www.ipetitions.com/petition/YesKittelFEI/
Door NataschaMeijer om 07-11-2009 21:11:27
Helemaal eens, Melanie!
Het lijkt de nieuwe hobby van ruiters die meer achter hun pc zitten dan te paard om iedere kans aan te grijpen topruiters te verketteren om hun kunde. Een tong over het bit. Kittel merkt het en doet er wat aan. Ieder van ons die meerdere paarden heeft gereden kent het. En dan vragen we ons een rondje af waarom de aanleuning niet goed voelt. Volgende rondje kijken we (of laten we kijken) of er misschien een tongprobleem is. Een paard opleiden is inherent aan problemen tegenkomen en ze oplossen. Dat is kunde. En tja, afgunst moet je verdienen..
Door joyce om 07-11-2009 16:14:36
Ben het helemaal eens met Melanie. Er wordt nu gereageerd alsof Scandic een dag lang met zijn tong uit de mond heeft gelopen. Alles wordt nu wel heel erg uitvergroot en dat is niet terecht. De laatste tijd lijkt het wel of het paard en zijn bezitters de kop van jut zijn geworden. Goede,maar ook veel ongenuanceerde kritiek wordt er maar over het paard en zijn bezitters uitgestort. Het maakt me boos zoals sommige ,paardenbezitters  maar over een kam scheren. Wij hebben paarden en niets is ons teveel om ze zorg en aandacht te geven. Wij houden van blijde paarden en hebben daar alles voor over en zo zijn er heel veel mensen die hun best doen om goed voor hun paard te zorgen. Natuurlijk is niet iedereen altijd zorgvuldig en dat moet en kan beter ,en dat komt ook wel, want er is nog nooit zoveel aandacht besteed aan het wel en wee van een paard. Maar om maar te pas en te onpas ruiters met zijn paarden de grond in te boren is niet eerlijk. Laten we met z'n allen de hand in eigen boezem steken en vooral kritisch naar onszelf kijken dan zijn we al een heel eind op weg.
Door Anoek om 06-11-2009 20:12:04
Ik ben het er mee eens dat 1x een fout niet direct aanleiding moet zijn voor een hele opstand tegen deze ruiter. En inderdaad op regionale wedstrijden kom je dit regelmatig tegen. Hier zouden we met z'n allen harder tegen op moeten treden. Toch is het in het geval van de 'top' ruiters zo dat zij er wel hun boterham mee moeten verdienen. Slecht presteren gaat ten koste van hun reputatie en levert ze in de toekomst minder top paarden op. Het kan niet anders dan dat dit soms ten koste gaat van het paard. Enkele kunnen dit aan, daarvoor zijn het topsporters, die paarden, en enkele bezwijken onder de zware druk en verlaten de stal via de achterdeur. Ik weet zeker dat Patrick zuinig is op z'n topper en dat hij voor Scandic door het vuur gaat en het sowieso nooit de bedoeling is om dit paard opzettelijk pijn te doen, maar op een wedstrijd zal hij wel alles uit de kast halen om in de ring een topprestatie neer te zetten. Dit zal soms te veel gevraagd zijn voor een paard, Scandic heeft dit waarschijnlijk laten merken door z'n tong over het bit te gooien. Maar ik weet zeker dat Patrick hier iets van leert en er in de toekomst alles aan doet om het te voorkomen. Iedereen leert door vallen en op staan...
Door Arabesk om 06-11-2009 18:37:43
De top ligt onder vuur, juist omdat ze een voorbeeld zijn voor al die recreatieruitertjes die denken dat ze een sportpaard hebben.
Ik heb gefilmd bij een regionale wedstrijd en daar springen de tranen ook van in je ogen.
www.youtube.com/arno8
En een blauwe tong is niet goed te praten, linksom niet, rechtsom niet. Wijzen naar de recreatieruiter is slechts een afleidingsmanoeuvre van het werkelijk onderliggende pijnlijke probleem.