Regenwater geschikt als drinkwater?

Door Jelleop 18-01-2009 02:39:52

Wat is jullie mening?

Is regenwater dat via een dak opgevangen wordt geschikt om paarden te laten drinken?

waarom niet/wel?


Reageer Reageer Stuur door Stuur door Afdrukken Afdrukken



reacties

Dr. Marc van den Top, voedingsdeskundige, geeft in Bit 167 het volgende antwoord op de vraag van Jelle:

J
a, in principe wel. De kwaliteitsbeoordeling is min of meer gelijk aan die van oppervlaktewater. Maar let op, bij warm weer kan dit binnen uren veranderen! Er zijn dus een paar belangrijke zaken:

Zet het opvangvat uit de zon. In opgewarmd water komen eerder allerlei rottingsprocessen op gang en groeien er eerder algen.

Dek het vat af en laat de toevoerpijp via een nauwsluitend gat binnenkomen. In open vaten valt makkelijk allerlei organisch materiaal, zoals dood blad en takken. Dit gaat rotten en levert ondrinkbaar water. (Denk dus ook aan het gat waardoor het water uit de dakgoot stroomt en plaats eventueel een PVC korfje over dat uitstroomgat) Stilstaand, open water trekt daarnaast ook allerlei muggen aan die er hun eieren in leggen. En nog een reden waarom goed afdekken noodzakelijk is: kleine kinderen kunnen in een grote open ton verdrinken!

Zorg voor een alternatieve drinkwatervoorziening voor het geval de regen uitblijft. Dit heeft meerdere redenen. Om het water na een stortbui wat frisser te krijgen is het fijn als het een dag of wat kan bezinken. In de winter bevriest schoon regenwater vrij snel, waardoor paarden ook droog komen te staan. 

Houd het water goed in de gaten. Het helder en kleurloos te zijn en niet stinken. Als er rottend materiaal in zit, stinkt het naar rotte eieren. Dit kun je de paarden niet geven. Laat de ton dan dus leeglopen, maak het schoon en begin opnieuw.

Nog iets om rekening mee te houden: een paard drinkt al gauw enkele tientallen liters per dag. Een werkend paard drinkt in de zomer tot wel 80 liter per dag. Stem de opvangcapaciteit dus af op het aantal paarden en houd er rekening mee dat het wel eens een paar weken onvoldoende kan regenen om de voorraad aan te vullen.

Redactie Horses | 31-03-2009 | 12:07:50

Marktplaats adv.nr.233801682 ?

Ja ,het blijft een gokkie wat en in gezeten heeft!(melk?)

Bey! Met@ ;-)

meta van Oosten | 03-03-2009 | 14:48:44

even gekeken meta: je bedoelt de IBC (vloeistofcontainer) neem ik aan. Zou kunnen mits ik een heftruck of tractor ter plekke heb op de wei om die 1000 kilo ex verpakking ook van de aanhanger af te halen, en laat ik die nou net niet hebben...

Ik had er aan gedacht, via mijn werk kan ik die gemakkelijk krijgen. Probleem bij tweede hands is ook of het een dedicated tank was voor water alleen, geen zin dat er ooit vloeibare kunstmest in gezeten heeft ofzo iets...Professioneel gereinigd daarna ofniet, die risico's neem ik niet (kwantumfysica-technisch gezien).

LIef dat je meezoekt!

 

Groetjes

Jelle | 03-03-2009 | 07:29:06

Hey  hoi Jelle ;-)

Is dit iets?

Je hebt dan wel een aanhangertje nodig...!

Marktplaats : type in "watertank"

Succesjes maar weer!

Groetjes Met@

meta van Oosten | 03-03-2009 | 00:42:53

 

Nee, van Mark nog nietst gehoord.

Probleem is niet opgelost, jerrycans is momenteel de enige optie, goed voor de biceps zullen we maar zeggen...(moet toch iets doen om je te blijven motiveren haha). Nee hoor, niks te veel voor de paarden, ik doe het graag.

groetjes,

 

Jelle | 01-03-2009 | 22:59:00

Hey Jelle!

Hoest??!

Heb je nou al eens antwoord gekregen van de paardenvoedingsdeskundige Dr Marc van den Top?

Heb je het drinkwater probleem op kunnen lossen?

Groetjes Met@ ;-)

meta van Oosten | 26-02-2009 | 23:45:26

O o o oooowh.....hoe moet dat nou verder...!

denk denk denk ;-)

Ik blijf met je meedenken....je hebt weer een barmhartige Samaritaan nodig Jelle!!!

bey bey! met@

meta van Oosten | 13-02-2009 | 15:20:47

Poel is niet mogelijk, ligt op hoogste punt van de stad, op een berg, dus die moet wel errug diep worden dan.

ja dat wordt aanslepen inderdaad.

 

tweedehands kan ik genoeg krijgen, maar ik wil niet dat er iets anders heeft ingezeten. Soms benzine of diesel, en hoe goed je het ook spoelt, er zullen altijd restanten aanwezig blijven. Bi j een kringloopwinkel weet je ook niet wat er voorheen allemaal inzat, misschien wel gift! Nee, dat durf ik niet aan. Kwantumfysica-technisch onverantwoord zogezegd ;-)

 

 

Jelle | 12-02-2009 | 22:38:33

Hey Jelle!

Ja je mail was erg leuk hoor ,prachtige foto's en landschap zèg!!!!(door fam.omst.nog niet gereageerd sorry!)

Ik heb "voor nood"(bv bij bevriezen van de waterleiding,of warm water voor slobber;-)))))) jerrycans gekocht bij onze kringloop winkel "Rattaplan" in alle soorten en maten en SPOTGOEDKOOP!

Maar in de zomer drinkt een paard soms 30 liter per dag....das toch niet aan te slepen,ben je de gehele dag bezig!

Is het in the middle of nowhere ? Mag je evt een grote poel graven?

Greeetzzzz Met@ !

meta van Oosten | 12-02-2009 | 21:23:49

Hoi Meta,

Bedankt voor je "vers-water" tip. Ik was het ook al van plan. Maar die jerrycans zijn behoorlijk prijzig heb ik ontdekt. Vooral omdat ik er toch al snel een stuk of 10 nodig heb.

Nu heb ik net bij de Aldi "demi-water" gekocht...niet voor het water maar voor de kannen die erom heen zit. Die kost 1,30 euro en zijn ook nog draagbaar.

Heb je nog een tip 100 liter demiwater kan doen.....(nee, zoveel strijk ik niet...!!)

Dressuur onder vuur heb ik al ruim een maand geleden al gelezen. Ik vond het erg basaal. Té basaal voor mijn doeleinden. Zoek iets waar men meer in details gaat. En inderdaad mis ik het rechtrichten....

 

PS: heb je mijn mailtje "uberhaup ontvangen als reactie op jouw landschapsmail??

 

 

Jelle | 12-02-2009 | 18:14:34

Hey Jelle,;-))

weinig reacties verder hè?!

In het boek "paard en voer"(zeer leerzaam!) staat ook een item over drinkwater.

Paarden hebben het bv graag VERS!

Wat ook een optie is,maar wel een gedoe als het niet je eigen land is....laat een POEL graven...!

groetjes Met@

btw met betrekking tot het vergaren van kennis inzake de anatomie van het spier/pezen en botten stelsel (in onze tête à tête "stampvoeten" hahahahah!) en dan verdrietig denkend aan de mishandelde dressuurpaarden ....raad ik je het boek -Dressuur onder Vuur -met klem aan!!!!

Alleen jammer dat het rechtrichten niet prominent aan de orde komt bij het item "corrigeren"(revalideren ALS dat nog mogelijk is!!!!)

snik Met@

meta van Oosten | 12-02-2009 | 00:01:31

Beste Jelle

Deze vraag leggen we voor aan paardenvoedingsdeskundige Dr Marc van den Top.

met vriendelijke groeten,

Marjan Tulp

hoofdredacteur Bit en horses.nl

Marjan Tulp | 03-02-2009 | 11:15:49

Hey Jelle

De vraag is ,van welk dak "neem je het af"

Komt het van de stallen af,dan is de kans groot dat het besmet is met micro-organismen.

Uit wateranalyses is het volgende gebleken:

*Faecale streptococcen aanwezig

~Ongeschikt als drinkwater

~Mogelijk risico bij reiniging(inademing fijne nevel)

*Kiemgetal te hoog

~ongeschikt als drinkwater

*Ammoniumgehalte te hoog

~niet aanbevolen als drinkwater

*Niet altijd reukloos

Deze tests zijn gedaan in een proefbedrijf voor de veehouderij(Het gaat hier neem ik aan over dierlijke consumptie!)

Vr Gr Met@

meta van Oosten | 22-01-2009 | 15:08:39

Ik vang altijd het regenwater op voor de paarden en dit gaat helemaal prima!

Annemarie | 21-01-2009 | 08:45:06

Het is een redelijk nieuw golfplaten dak, geen asbest meer gelukkig!

Wil je ook toelichten waarom je denkt dat het geen kwaad kan?

Jelle | 20-01-2009 | 21:16:04

normaal gesproken is regenwater niet slecht. natuurlijk ligt het er wel aan wat voor dak het is. toch geen asbest dak neem ik aa.

Kyrtje | 20-01-2009 | 18:51:39
voordelig abonnementwekelijkse vakinformatie
voordelig abonnement