Ga naar hoofdinhoud

Dressuursport moet interessanter voor een groter publiek

Peter de BoerPaardensport is, op voetbal na, de meest beoefende sport in Nederland. Toch trekt zeker het onderdeel dressuur geen volle tribunes, al wordt geprobeerd hier verandering in te brengen.

Ik kan echt genieten van het aanschouwen van een mooie proef, een goed paard en een goede ruiter, maar zelfs ik, als ruiter, zit niet te springen om een paar uur op een hard bankje te zitten om combinaties steeds diezelfde proef te zien afleggen, de een wat beter dan de ander. Ik kan me inbeelden dat er, zeker voor de gemiddelde toeschouwer niet veel aan is.

Niet interessant
Als ruiter lijkt het mij, behalve op Grand Prix-niveau, niet heel interessant om een kür samen te stellen en te rijden. Het kost een berg geld en tijd, vergt een hoop training en het brengt niets op. Buiten het paard om mag het niet te veel spetteren. De kür telt niet mee voor punten en de prijzenpot in de dressuur is ook meestal niet echt de moeite waard. Dus waarom zou een ruiter hier veel tijd, geld en energie in steken?

De kür vergelijk ik een beetje met een mengeling van ballet en stijldansen in de danswereld. Er is mij wijsgemaakt dat ballet een heel technisch en veeleisend gebeuren is. Maar het is oh zo saai en braaf! Stijldansen is al iets meer van deze tijd, maar na een half uurtje heb ik ook dat wel weer gezien voor het komende jaar. De modernere dansstijlen zoals hiphop en breakdance zijn alweer een heel stuk interessanter.

Het wordt pas echt interessant in shows als ‘So You Think You Can Dance’. Hier worden verschillende dansstijlen en allerlei soorten muziek door elkaar gegooid. Voeg daarbij een lichtshow, aangepaste kleding, de choreografie, alles erop en eraan en je hebt een echte show! Ik ben verkocht en kijk uit naar de volgende aflevering.

Shows
Shows zoals die vroeger opgevoerd werden, bijvoorbeeld Tineke samen met Anky of Donnerhall met zijn zoon Donnerschlag, bezorgden mij kippenvel. Dat is show en dat raakt mensen! Zo zag ik in Spanje in een grote discotheek een show met een Andalusiër. Die bezoekers hadden totaal niets met paarden, maar stonden allemaal versteld. Isabell Werth gaf in Essen een show: lichten uit, een spot op haar en haar paard gericht, het publiek voorzien van breeklampjes en knallende muziek erbij. Een super mooie show die erg leuk was om te zien en het gespreksonderwerp van de dag!

Update
Om de kür interessanter te maken, kunnen we niet enkel steeds méér van onze paarden gaan verwachten. Dat zou niet eerlijk zijn. Maar als we de muziek eens een update naar 2010 zouden geven? Waarom niet met licht en effecten werken? Geef de jury een microfoon om een paar zinnetjes commentaar te geven. Waarom laten we geen pas-de-deux in kür zien tijdens landenwedstrijden in plaats van een individuele proef? Zo moeten ruiters ook meer gaan samenwerken, waardoor de moeilijkheidsgraad niet voor de paarden, maar wel voor de ruiters hoger ligt. En voor het publiek wordt het een stuk interessanter. Zorg dat de saaie muziek tot leven komt. Dat overleven die juryleden echt wel! Zorg dat het knalt, dat er show en spektakel komt, waarbij dit niet alleen van de paarden moet afkomen. Als je twee of vier goede paarden tegelijk in de ring ziet is het voor een leek ook veel eenvoudiger om de verschillen te kunnen zien en het zo te begrijpen. Het live scorebord is voor toeschouwers ook leuk om te volgen. Wissel sneller af in rubrieken want twintig combinaties die dezelfde proef afleggen, blijft voor niemand interessant!

Groot publiek lokken
Dressuur is een interessante, mooie sport, maar om meer toeschouwers te trekken, moeten we het ook voor hen interessanter maken. We moeten luisteren naar wat dit publiek wil zien! Het is gebleken dat enkel goede technische proeven niet voldoende zijn. Als we daarin slagen, zal het ook gemakkelijker zijn om sponsors te vinden. Voor ruiters wordt het zo weer interessanter om verder te investeren in hun sport.

Peter de Boer is dressuurruiter. Hij heeft samen met zijn partner Jan-Bas de Jonge een dressuurstal Virtual Zone Horses in Reusel.
Deze opinie verscheen woensdag 23 december in De Paardenkrant.

Topics van dit bericht

Selecteer een topic en vind alle berichten over dit onderwerp onder "Mijn nieuws".
Lees meer over topics .

10 reacties op “Dressuursport moet interessanter voor een groter publiek

  • N. Bruijsten

    Geef die man een kaartje voor het circus

    Er is nog nooit zoveel belangstelling voor top dressuur geweest.

  • Pauline

    Het idee van meer muziek doet me denken aan de Charreira kampioenschappen in Mexico. Daar zat een zanger een soort van dressuur kur te doen terwijl hij zong. Aan de kant stond een heel orkest. Een dubbel talent maar het sport element was wel verdwenen. Want is show en dressuur niet bijna het circus maar dan op hoog niveau?
    Het lijkt me een prima idee om meer paarden tegelijk de kur te laten rijden. Misschien ook als span/ duo. Hebben jullie dat nooit uitgeprobeerd of dat werkt?

  • carla

    een super show,met een beetje meer spanning,voor zowel de ruiter als het publiek.Goed idee

  • Elisa

    Hm de kur is juist steeds uitverkocht,ik denk dat de dressuursport daar al mee op de goede weg zit.Shows zijn ook leuk,maar het probleem zit hem volgens mij ook in het onbegrip.Heel veel mensen weten niet wat een dressuurruiter zit te doen te paard en vragen zich af of het paard het wel leuk vind..

  • m. verschuren

    Ik vind dit ook een goed idee! Als je goed leest staat er ook behalve bij de Grand Prix…. Als er in de Subtop, Lichte- en Middetour een kur gereden word is er bijna geen plubliek buiten diegene die daar zelf rijden en begeleiders! Een zingengde ruiter lijkt me ook geen goed idee. En net door meerdere paarden tegelijk in de ring te zien zullen mensen ook verschil gaan zien door vergelijk, wat een correcte uitvoering is, wat de bedoelling is en of een paard het wel of niet leuk vind. Maar het zou niet zo moeten zijn dat door de aanpassingen het niveau van het technisch gereden zijn omlaag haalt. Dan word het een circus act wat weer niet de bedoelling kan zijn! Als er zo enorm veel belangstelling voor is zoals sommige hier zeggen waarom vallen ze in Honkong dan in slaap op de tribune met de beste combinaties uit de wereld? Waarom is de prijzenpot dan vaak te laag om enkel de kosten van die ruiters te vergoeden?

  • Circus

    Ik dacht dat we net met zijn alle hadden afgesproken dat we in een circus eigenlijk geen dieren meer wilde gebruiken..
    Deze Peter de Boer en vele anderen begrijpen geen moer van een dier..Ze begrijpen zichzelf niet eens..Al wat ze willen is kicken…men hun snot in de “sneeuw”..Kortom neem een hobbelpaard in de Matrix…en snuif verder..

  • Rudolf Brand

    De vraag is niet dressuur of circus!. De vraag is, hoe kunnen we de kür technisch ondersteunen met Licht en Geluid, zodat de kwaliteit ervan nog beter tot zijn recht kan komen. Denk daarbij gewoon al aan een ‘goed verlichte bak’, daarin kan ruiter en paard goed tot zijn recht komen. Dit noem je in de theatertechniek – waar ik het nu over wil hebben – een totaaltje. Ruiter en paard zijn van alle kanten goed belicht. (Daarbij kun je bij die belichting ook nog denken aan het versterken van de contouren van de combinatie, diepte geven aan het beeld – i.p.v. een plat beeld organiseren – en het belangrijkste sfeer door een bepaalde tint te kiezen in de belichting die bij die bepaalde kür past. Tevens kan met licht ook nog bepaalde accenten worden gegeven met aparte lampen voor speciale effecten. Dat je met dit laatste zorgvuldig om moet gaan om een poppenkast te vermijden, lijkt mij voor liefhebbers van dressuur vanzelfsprekend. Die staan in een slecht verlichte bak kou kleumend al te genieten. Het gaat er alleen om de uitdrukking van de combinatie in hun bewegingspatroon volledig tot zijn recht te laten komen.) We hoeven dan aan de kür zelf niets te veranderen om het voor het grote publiek interessanter te maken om naar te kijken, omdat zo de bewegingsafloop zelf beter te volgen is ook voor niet kenners, en hierdoor aan fascinatie voor iedereen kan winnen! Dat de dressuur daarnaast steeds weer in ontwikkeling is, zonder die toeters en bellen, staat buiten kijf, en verdient daarom goed in het licht te worden gezet. Het verhaal van het daarbij goed passende geluid is een winstpunt, dat we hier nog maar even buiten beschouwing laten, maar zeker ook voor verbetering vatbaar is.
    Rudolf Brand, Docent Theatertechniek en Recreatieruiter

  • Karin

    Bij sport gaat het om de prestaties van de deelnemers, niet om licht- en geluidseffecten en de mise-en-scene. Tenslotte staan we hulpmiddelen en doping ook niet toe! Show- en circusnummers zijn leuk, ook als tussennummers tijdens sportwedstrijden, maar moeten wel gescheiden worden gehouden van de wedstrijdonderdelen. Liefhebbers van dressuurshows zonder competitie-element kunnen trouwens ook terecht bij de Spaanse Rijschool, het Cadre Noir, etcetera.

    Bovendien lijkt het me geen goed idee om de paarden tijdens hun dressuurproef bloot te stellen aan nóg meer licht- en geluidseffecten. Vooral hoog in het bloed staande paarden kunnen dan snel schrikken of tenminste afgeleid worden, en dat lijkt me niet de bedoeling.

    En tenslotte: we moeten helemaal niet luisteren naar wat het publiek wil zien! Als het grote publiek niet geïnteresseerd is in een bepaalde tak van sport zoals die bedoeld is, laat het dan lekker naar het voetballen gaan of zo. De échte liefhebbers komen toch wel. En zoals ook al terecht door anderen is opgemerkt: er is belangstelling genoeg voor de dressuursport, en er is geen enkele reden om die nog verder aan te passen met als doel een nieuw publiek te trekken.

  • Peter de Boer

    Voor de selectieve lezer staat er ook duidelijk : BEHALVE OP GRAND PRIX NIVEAU
    Je meet met 2 maten als je vind dat je niet onder gelijke omstandigheden kan rijden met ander licht etc. Terwijl je met verschillende muziek, verschillende type paarden, verschillende ruiters wél onder gelijke omstandigheden kan rijden! Licht en effect is niét per definitie en hightech lasershow met mist, spot en bombarie! Je kan ook niet verwachten van ruiters dat ze ieder half jaar een vermogen aan een kür uit geven waar in verhouding niks tegenover staat! Dressuur gaat oa over harmonie en vertrouwen tussen ruiter en paard. Dus schrikken en afgeleid worden laat duidelijk zien of er wel of niet vertrouwen en harmonie is tussen ruiter en paard! Sport zoals die bedoeld is? In klassieke engelse dressuur behoord een paardenhals vanuit de schoft recht naar boven te gaan en enkel de atlas gebogen te zijn. Net als piafferen in hetzelfde tempo als de basisdraf (die nooit meer getoond word) behoort te. Zo loop er niet een paard in de top! Ga dan de discussie klassiek of moderne rijstijl maar aan! Er is zoveel belangstelling voor de dressuur dat bv tijdens Int. Concour Eindhoven 3 dagen lang slechts ¼ van de tribune gevuld is en énkel het laatste uurtje tijdens de kür GP met de 10 beste ruiters de tribune pas vol loopt! Dat is al een NK dus raad maar hoe het op de selectie of normale wedstrijden er uit ziet! Maar ik vermoed dat sommige die hier reageren nog nooit zelf naar een Kür op Z2, Subtop, Lichte- en of Middetour zijn gaan kijken. Onbegrip kan je weghalen als een jury direct een kleine uitleg kan doen. Bv door een herhaling op beeldscherm zodat die mensen ook kunnen zien wat er gebeurt en zo het gaan snappen. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat door toevoegingen het niveau daalt. Door meerdere kleuren rij jassen toe te staan wil het ook niet zeggen dat je minder hoeft te presteren als je de mooiste jas hebt!

  • Meta

    Hahahahaaah 😉 sorry…(met alle respect voor u en uw aardige website)

    Maar,wat u graag wilt zien….

    dat heeft toch werkelijk niks meer met paardensport en passie voor het echte dressuurrijden te maken,waarbij de ruiter in staat is om het paard zijn naruurlijke gangen te laten tonen onder het zadel en het hoogst haalbare uit de combinatie te halen ,waarbij het welzijn van het dier voorop staat?(mijn visie 😉 )

    Het doet me een beetje aan synchroonzwemmen denken….ook ZO lachwekkend!

    Misschien moet u uw plannen eens voorleggen aan John de Mol,zo’n showavond met gelijk dinner dansant,iedereen in dresscode gala,lekker smikkelen met z’n allen en dan een Pas de deux van Anky en Edward tussen de tafeltjes door …

    Henny Huisman is dan de opperstalmeester..;-)
    Soundmixertje(of een metronoompje :-)) erbij en voilà…

    U hebt uw feestje!
    € 500,- per couvert…KOOPJE! ;-))

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook