Ga naar hoofdinhoud

Anky in De Telegraaf: ‘Geldschieters zijn mij nooit komen aanwaaien’

"Topsporters zijn tegenwoordig net zelfstandig ondernemers. En net als bij hen geldt: je bent zo sterk als je zwakste schakel", aldus Anky van Grunsven in haar column in De Telegraaf. "Atleten moeten tegenwoordig overal verstand van hebben. Niet alleen van hun sportbeoefening, maar ze moeten zich ook specialiseren in het omgaan met sponsoren – in mijn vak ook nog met eigenaren van paarden – en bijvoorbeeld hoe social media maximaal kan worden ingezet. Het is niet zo gek dat velen graag een manager willen, want niet iedereen kan dit hele pakket aan."

“Tot voor de crisis kon het misschien nog: een zak geld vragen aan een sponsor en dan zelf uitmaken hoe je daarmee omging. Maar dat is allang niet meer zo. Sporters moeten echt inventief zijn om geldschieters aan zich te binden. Het moet een duidelijke win-win-situatie zijn voor zowel sporter als sponsor.”

Ook in slechte tijden

“Geldschieters zijn ook mij nooit komen aanwaaien. Ik heb heel hard moeten werken om op lange termijn partijen aan me te binden, die de samenwerking zagen zitten. Als ik iemand vond die mij wilde ondersteunen, vond ik het vervolgens logisch, dat ik die partij ook over van alles op de hoogte hield. Niet alleen in goede tijden, maar juist ook in slechte tijden. Want geen topsporter kan alleen maar klinkende prestaties neerzetten. Mijn ervaring is dat als je gewoon vertelt aan je sponsor hoe het ervoor staat, ook als het even wat minder gaat, dat eigenlijk nooit een probleem is.”

Jaar missen

“Toch krijgen veel sporters het momenteel niet voor elkaar om goede sponsoren te vinden. Vooral na de Winterspelen gaan we in het schaatsen een seizoen tegemoet, waarin meerderen onzeker zijn over hun toekomst. Schaatser Koen Verweij moeten we zelfs weer een jaar missen, omdat het hem na twee keer brons niet lukt een sponsor te vinden. Hij richt zich op een seizoen later. Jammer.”

Pareltjes

“Je ziet ook voorbeelden die uit een boekje lijken te komen. Max Verstappen toont dat hij het ’spel’ met de sponsors tot in de finesses snapt. De reclames van Jumbo zijn pareltjes. Zoals Max met die caravan zogenaamd naar de camping in Oostenrijk rijdt. Hilarisch. En tegelijkertijd een krachtige boodschap. Liefhebbers konden via Jumbo een kaartje voor de Grand Prix in Oostenrijk bestellen. De tribunes waren afgeladen. Blijkbaar werkt deze samenwerking dus optimaal. Jumbo blij, Max blij.”

Buitencategorie

“Natuurlijk is de samenwerking tussen Max en Jumbo er een van de buitencategorie, maar het kan ook als voorbeeld dienen voor topsporters, die best met minder af kunnen. Het gaat erom dat je het creatief bekijkt. Hoe kunnen we elkaar versterken?”

Geijkte paden

“Topsporters moeten zich buiten de geijkte paden begeven. Dat is op zich niet nieuw. Ik heb ooit als turnster een reclame opgenomen voor Holland Casino. Het werkte. Ik word er nu soms nog op aangesproken. Met social media zijn de mogelijkheden tegenwoordig helemaal legio. Het vraagt wel energie en veel tijd van topsporters. Die afweging moet ieder voor zich maken.”

Bron: De Telegraaf

Vond u dit een interessant artikel?

Dit artikel is geschreven door een van onze hardwerkende freelancers. Alle medewerkers van Horses.nl staan voor u klaar, dag en nacht om het laatste nieuws snel, vanzelfsprekend en nu nog gratis bij u te brengen. Want goede en onafhankelijke berichtgeving over alles wat er in de paardensport gebeurt snel uw op digitale scherm brengen, dat is onze passie! Maar dit kunnen we niet zonder uw steun en waardering.

Vindt u ook dat Horses.nl vrij toegankelijk moet blijven voor iedereen? Geen inlogscherm en extra clicks om uw favoriete nieuws te lezen? Transparant, open, deelbaar. Help ons om dit ook in de toekomst te kunnen waarborgen. Doneer en houd ons journalistieke platform vrij toegankelijk voor alle paardenliefhebbers!

Doneer nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook