Ga naar hoofdinhoud

Paardenschilder- en illustrator

Mandy Nellestein is 47 jaar, komt uit Ede en werkt als paardenschilder en illustrator van paardentijdschriften. Al vanaf haar achttiende werkt ze in opdracht voor verschillende bedrijven. Tevens heeft ze haar eigen atelier: ‘Atelier de Hoogzit’ en geeft ze schilderles. Haar grote ‘voorbeeld’ is Rien Poortveld, een oude meester van de kunst. In de toekomst wilt ze graag meer wilde dieren gaan schilderen.

1) Waarom heeft u voor dit beroep gekozen?
Ik heb een passie voor zowel paarden, honden en andere dieren en een passie voor het ambacht schilder en tekenaar. Ik ben dan ook al mijn hele leven bezig met tekenen en schilderen. Uiteindelijk is de nadruk met schilderen en tekenen op paarden gaan liggen.

2) Werkt u voor een bedrijf?
Ik werk als freelancer voor verschillende bedrijven. Op paardengebied heb ik veel voor de Penny gewerkt. Ik heb voor hun illustraties in agenda’s gemaakt, strips getekend, dekbedden en t-shirts ontworpen. Verder heb ik veel gewerkt voor CAP, De Hoefslag en Onze Hond.

3) Hoe groot is de behoefte aan dit beroep?
Dat is lastig te zeggen. We zitten natuurlijk in een crisis en mensen kopen dan minder snel een schilderij. Naar kaarten en illustraties is wel vraag en ook naar lessen. Dit heb ik ook als basis nodig.

Naamloo4) Hoe ziet een dag bij u eruit?
Rond zes uur ’s ochtends begin met schrijven. Daarna begin ik, als de zon het toelaat, rond half acht met schilderen. Ik heb dan het beste licht . In de middag (en soms in de ochtend) geef ik les in schilderen en alle technieken die daar bij komen kijken. Meestal eindigt mijn werkdag rond half negen ’s avonds.

5) Welke opleiding heeft u gevolgd?
Ik heb voor mijn huidige beroep geen (officiële) opleiding gevolgd. Ik ben een autodidact, dat wil zeggen dat ik mijn kennis door zelfstudie heb verkregen. Ik heb ouder meesters in de kunst bestudeerd. Voorbeelden zijn Rien Poortvliet, Otto Eerelman, George Stubbs, Sir Edwin Landseer en Caspar David Friedrich.

6) Welk opmerkelijk voorval is u het meest bijgebleven?
Ik mocht een paar keer exposeren tijdens het NK jachtrijden in de bossen van paleis Soestdijk. Er ging het gerucht dat de koningin(Beatrix) rond zou wandelen en misschien zelfs even het blokhutje zou bezoeken, waar ik zat te schilderen. En ze kwam! Maar ik had plotseling geen idee meer hoe ik haar aan moest spreken, wist alleen dat ik moest wachten tot zij eerst iets zou zeggen. Ik geloof dat ik haar alle titels toebedeeld heb die ik maar kon bedenken al kan ik me niet meer herinneren hoe ik haar genoemd heb. Maar ze was heel erg belangstellend en vriendelijk. Vond de Fries die ik destijds op het linnen aan het zetten was er erg romantisch op staan. Een ervaring om nooit te vergeten!

Naamlo7) Wat is uw mooiste moment uit uw werkleven?
Ik kan geen een specifiek moment noemen, elke keer dat ik mag tekenen en schilderen zijn mooie momenten. Het kost mij ook geen moeite, het gaat vanzelf. Mijn paard Silver Cloud, die inmiddels helaas is overleden, is tevens een grote inspiratiebron voor mijn werken.

8) Waar haalt u tijdens het werken voldoening uit?
Uit de schoonheid van de paarden. Het is een drijfveer om dat te laten zien aan de mensen. Ik schilder ook regelmatig wilde paarden en soms neem ik mensen mee om te laten zien hoe mooi de natuur is.

9) Wat ziet u liever anders in uw beroep?
Ik zou graag zien dat er meer aandacht kwam voor de relatie tussen mens en paard. Daar moeten we zuinig op zijn. We moeten inzien dat het een dier is dat veel vrijheid nodig heeft. Als het zo is dat de beeldende kunst en schrijfkunst hiertoe kunnen inspireren, zou dat het werk nog waardevoller kunnen maken denk ik.

10) Verkoopt u uw werk ook aan particulieren?
Ja mijn werken schilderijen gaan naar galeries en daar worden ze verkocht. Daarbij sta ik ook veel op evenementen en organiseer ik elk jaar, samen met mijn moeder en onze schilderclubs, een expositie voor Stichting Manege zonder Drempels. De volledige opbrengst doneren wij aan deze stichting. Ik heb hier zelf ook als vrijwilligster gewerkt en dat is ontzettend mooi en dankbaar werk.

Naam11) Wat raadt u mensen aan die dit werk ook willen gaan doen?
Ik raad mensen aan om naast dit werk nog een andere baan te nemen. Het werk is erg onzeker en het is belangrijk dat je een basis hebt. Verder ben ik van mening dat als je hart bij het schilderen en illustreren ligt, ik geen advies hoef te geven. Als je het echt wilt, ben je geen uurtje per dag aan het schilderen. Je moet het missen als je het niet doet. Probeer te volharden in wat je wilt en zoek, zo nodig, een meester die je kan opleiden. Daarbij moet je natuurlijk stapelgek op paarden zijn!

Ben jij ook werkzaam in de paardensector en wil je graag jouw verhaal delen? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.