Oefeningen voor een goede houding en zit

Houding en zitEen correcte zit is erg belangrijk. Een paard kan alleen goed lopen als de ruiter het dier niet hindert. Je moet soepel meeveren om voor volledige bewegingsvrijheid te zorgen. Iedere kleine storing heeft een negatief effect op het lopen van je paard. Het volgen van zitlessen kan daarom heel verstandig zijn. Zelf kun je al wat oefeningen doen terwijl je paard aan de longe loopt. Draag hierbij wel een cap en doe eventuele sporen af. Zorg dat de longeur handschoenen draagt voor een goede grip en werk in een afgesloten longeerbak. Zo breekt je paard minder snel uit de volte.

Oefeningen
De eerste oefening gaat als volgt: buig je hoofd naar voren, achteren, links en rechts om deze vervolgens soepel over de kraag van je jas te laten rollen. Dit is een ontspanningsoefening voor je halsspieren. Til daarna beide schouders tegelijk op en laat ze ineens weer los. Dit doe je meerdere keren. Vervolgens zwaai je de schouders los door een voor een rondjes te zwaaien met je armen. Maak je armen in gedachten tien centimeter langer dan ze zijn. Til nu beide armen zijwaarts tot schouderhoogte en draai vervolgens het bovenlichaam van links naar rechts. Draai niet te snel, let op de beweging van het paard. Hij moet met de beweging meegaan. Houd tijdens het draaien je bekken stil in het zadel. Om de spieren in de zij van het bovenlichaam te rekken raak je je knieën aan met je vingertoppen. Eén voor één. Het lichaam moet in de lijn van de schouders blijven, voorover buigen is uit den boze. De lijn schouder-heup-hak blijf recht.

Trek hierna je knieën op tot boven het zadel. Raak dan met je neus de knieën aan. Het zitvlak dient in het zadel te blijven. Til vervolgens je been over de hals van je paard tijdens het stappen. Laat je knie en het bovenbeen rustig en ontspannen liggen, terwijl je je onderbeen van voren naar achteren zwaait. Til je dijen op terwijl het zitvlak in het zadel blijft. Vooral als het paard beweegt, word je genoodzaakt om alle beweging om te vangen door het bekken te scharnieren. Het is niet erg als het niet meteen lukt, dit is een moeilijke oefening. Til daarna je been op en breng het naar achter. Draai ondertussen met je knie naar het paard. Dit is een goede oefening voor mensen met iets dikkere dijbenen. Zij hebben de neiging om hun knieën af te steken, waardoor ze een onrustige beenligging krijgen. De laatste oefening is er een voor de enkels. Steek je voeten iets af en maak met je enkels ronddraaiende beweging. Doe dit met beide benen tegelijk.

Ademhaling
Volgens instructrice Mary Wanless is ademhaling een belangrijk onderdeel van een goede houding. Een ruiter die bovenin zijn lichaam ademt, verkrampt. Als je laag in het lichaam en met de beweging van het paard mee ademt, doet je het goed. Je ademt via de neus in en laat dan de adem in de buik stromen. Het is de kunst die adem zo lang mogelijk door te laten stromen, diep in de buik. Daarna laat je via je mond de lucht weer verdwijnen.

Zadel
Behalve de ruiter mag ook het zadel het paard niet hinderen. Een goed zadel maakt een juiste houding en rustige beenligging mogelijk en zit je paard niet in de weg. Natuurlijk lost een zadel geen rijkunstige problemen op. Daarvoor heb je zelfdiscipline nodig, dien je veel te oefenen én voor een passend zadel te zorgen.

Reageer
Discussie zien we graag op Horses, maar wel met respect voor elkaar. Wij vragen daarom om onder volledige naam te reageren. Reacties zonder naamsvermelding kunnen zonder opgave van reden worden verwijderd. Om de toegankelijkheid en leesbaarheid van de discussie te bevorderen geldt een maximale reactielengte van 250 woorden. Lees hier alle voorwaarden.
4 reacties op Oefeningen voor een goede houding en zit
  1. 1

    Ik neem zitlessen, zodra ik over ben in friesland!

    Op de manege lessen was leuk maar heb er de basis(het zitten, onafhankeleijke zit)niet geleerd wel ben ik er over mijn galopeerangst heen gekomen.

    Het lijkt zo gemakkelijk maar is het niet, wel heel erg leuk!

  2. 2

    Een leerzaam stuk waar ik ook wat aan heb. Ik heb nl behoorlijk forse bovenbene en dan is het moeilijk om je knieen goed aan te sluiten en je benen goed af te laten hangen . Ik heb erg moeite mijn tenen niet naar buiten te draaien, maar dat gaat eigenlijk vanzelf omdat ik mijn knieien niet goed aangesloten krijg. Is daar verder nog een oefening voor of iets anders waardoor ik mijn tenen niet zo naar buiten steek en ik mijn knieien beter aan kan leggen waardoor ook mijn ondrrbenen beter liggen. Ben al bezig met afvallen. Weeg nu zo rond de 85 kg en dat vind ik zelf ook te zwaar en het rijdt ook niet prettig. Ik heb moeiete om de hulpen goed te geven door dat probleem met mijn bovenbenen.
    Als er tips zijn zijn die van harte welkom.
    Maar met de oefeningen uit dit artiekel kan ik wel wat.

  3. 3

    Een passend zadel voor paard en ruiter waar je in balans kan gaan opzitten loopt al in 80 procent van de ruitertjes mis. Ruitertjes juist in balans laten zitten of het aanleren is een vak waar weinig lesgevers in slagen . Ik ben met mijn zoon joske Van de Mierop op zijn 5 jaar begonnen nu 8 jaar . Veel spelende wijs oefeningen die heel plezant zijn in functie van goed evenwicht . Cavaletie in uitjes springen rond de pist crossen . Gewoon alles wat leuk is. Niks van aan de loodlijn rijden en trekken aan de teugels voor een medaille te kunnen halen in een dressuurnummertje .Kinderen van 5 tot 8 jaar kunnen niet aan de loodlijn rijden vanuit het been naar die hand toe dus leer ze niet trekken aan de teugels wat de zit ondermijnt . Laat ze lekker met dat beentje vooruit rijden en de hand leren stilhouden.

  4. 4

    Bv Imke Bartels is iemand die mooi te paard zit zonder in de rug van het paard te hangen wat veel dressuurruiters doen. Bekijk en bestudeer zo iemand en kijk dan in de spiegel in de manege hoe jij ook zo kan gaan zitten. Niet alleen uzelf maar ook u paard gaat hier enorm veel plezier aan hebben.