Ga naar hoofdinhoud

Slechte zadels ontvangen, wat zijn mijn rechten?

ZadelVraag: In juli 2008 laat ik een nieuw maatzadel aanmeten voor mijn ruin en kies een demozadel voor mijn merrie. Op 9 december 2008 is de levering van het nieuwe zadel. Bij levering moet ik aandringen om met het nieuwe zadel te mogen rijden om te controleren of het goed past. Het demozadel is toen ook aangepast. Na lang aandringen is begin maart 2009 een controle door een andere medewerkster. Beide zadels moeten worden aangepast.

Begin juli 2009 krijgt de ruin een gevoelige rug en halen we de osteopaat erbij. Net achter het zadel blijken een aantal wervels geblokkeerd. Hij moet twee maanden op rust. De merrie wordt erg vervelend met rijden en steigert. Na controle van het zadel blijkt de boom van het zadel gebroken. Na aandringen is deze vervangen. De ruin wordt in december 2009 weer behandeld door de osteopaat. Weer hetzelfde probleem, de bespiering loopt terug. De training wordt aangepast en we geven meer rust. Voorjaar 2010 blijkt ook dit nieuwe zadel een gebroken boom te hebben. Opnieuw contact met de leverancier gezocht, deze verwijst door naar iemand die onderhoud doet.

De osteopaat adviseert een second opinion bij een erkende zadelpasser. Deze concludeert dat de zadels van beide paarden niet passen. Ik neem contact op met de leverancier. Deze stelt aan de telefoon dat het aan het paard ligt en niet aan het zadel en hij weigert te komen kijken. Ik stuur haar rapporten van de osteopaat en de zadelpasser. Ook daar doet ze niets mee. Ik stel de leverancier in gebreke en eis een oplossing. Ook dit wil ze niet. Daarna stuur ik een brief om de koop te ontbinden en de aanschafprijs minus twintig procent te retourneren. Het zadel gaat haar kant op. Ik wil graag advies: hoe nu verder?

Schelstraete Advocaten
Antwoord:
U vraagt mij om advies betreffende een kwestie rondom een tweetal zadels die problemen hebben veroorzaakt bij uw paarden. De zadels bleken niet te passen en zelfs een gebroken boom te hebben. U bent niet tevreden over de geleverde producten en de firma in kwestie blijkt niet bereid het geschil op te lossen. Mijns inziens is uw juridische positie, op basis van de door aangeleverde informatie, als volgt.

U heeft met de firma een koopovereenkomst gesloten. Op basis hiervan dient het geleverde product te voldoen aan de koopovereenkomst. Indien u een zadel laat opmeten, mag u verwachten dat het te leveren zadel goed past op uw paard. Daarom heeft u immers een zadel laten aanmeten en geen standaardzadel gekocht. Maar ook het demozadel dient naar behoren op het paard te passen, indien u het door de firma heeft laten passen.

In uw geval pasten de zadels – naar achteraf is gebleken – niet. Of een van de zadels reeds bij levering een gebroken boom had of dat dit na de levering is ontstaan door de verkeerde pasvorm, kan ik uit uw relaas niet opmaken. Op basis van de mij bekende feiten kan worden gesteld dat er hier sprake is van een zogenoemde wanprestatie (art. 6: 74 Burgerlijk Wetboek (BW)). U verwachtte namelijk correct passende zadels, maar u heeft niet-passende zadels geleverd gekregen. Op grond van de kwalificatie wanprestatie bent u gerechtigd om de koopovereenkomsten te ontbinden. Dit zou betekenen dat de firma de zadels terug moet nemen en het aankoopbedrag aan u moet retourneren. Op grond van art. 6: 74 BW heeft u mogelijk zelfs recht op vergoeding van de door u, als gevolg van deze wanprestatie, geleden schade.

In geval van een wanprestatie heeft u echter niet zonder meer recht op ontbinding van de overeenkomst en vergoeding van de schade. Daarvoor is namelijk van belang dat u ‘met bekwame spoed’ heeft gereclameerd bij de firma in kwestie. Ik lees dat er, na veelvuldig aandringen, binnen vier maanden na levering een controle is geweest en de zadels zijn aangepast. Hoe snel u heeft geklaagd nadat is komen vast te staan dat de zadels problemen veroorzaakten, kan ik niet beoordelen, maar uit de casus blijkt dat u steeds contact heeft gehouden met de betreffende firma. U lijkt dan ook met bekwame spoed te hebben geklaagd.

Om voor vergoeding van de schade in aanmerking te komen, dient de door u geleden schade te worden toegerekend aan de firma die u de zadels heeft verkocht. Nu van een gespecialiseerd bedrijf verwacht mag worden dat zij passende zadels leveren en, zoals ik lees, vast is komen te staan dat de schade is veroorzaakt door de slecht liggende zadels, lijkt ook aan die eis voldaan.

Kortom, een actie jegens de firma die u de zadels heeft geleverd lijkt op basis van de mij ter beschikking staande informatie verdedigbaar.

Juridisch advies Schelstraete advocaten

2 reacties op “Slechte zadels ontvangen, wat zijn mijn rechten?

  • Meta

    Een goede en gespecialiseerde zadelmaker meet het paard op , vraagt wat het doel is (dressuur/springen/recreatie.Als het om een merrie gaat of ze drachtig is en je dan van plan bent door te rijden.
    Welk materiaal wenst de ruiter,kunststof boom,,staal,hout?,ben je van plan om er nog een bontje of een gelpad onder te doen(is ip niet nodig bij een aangemeten zadel),gaat het om een jong dier wat nog moet volgroeien?Welke boom past het beste bij de paardenrug?
    EN last but not least: Welk gewicht en welke maten heeft de ruiter…..
    Het zadel moet zowel het paard als de ruiter passen,sommige ruiters gaan voor mode,of leggen een HUGE westernzadel op een tengere draver,gewoon omdat ze dat wel stoer vinden…sommige zadelverkopers gaan daar gewoon lekker in mee…MONEY!
    De zadelaanbieder heeft indeze een grote verantwoording jegens het paard en zal een aantal belangrijke feiten onder de aandacht moeten brengen!
    Een aankoopcontract met detailles zou evt. uitkomst kunnen bieden,het kaf scheidt zich dan van het koren.

  • Marian Raven

    Dit is altijd moeilijke materie. Het is mogelijk dat de zadels van begin af aan niet gepast hebben en dat daardoor blessures ontstaan zijn, maar het kan ook zijn dat er eerst blessures waren en dat daardoor de rug van het paard zo veranderd is dat het zadel niet meer paste.
    De rug van een paard is n.l. altijd aan veranderingen onderhevig, onder invloed van bijvoorbeeld voerconditie, hoeveelheid arbeid, of gewoon volwassen worden vanaf 3jarige leeftijd. Maak maar eens elke 3 maanden een foto van je paard en meet zijn rug op, het zal je verbazen hoezeer dit soms kan veranderen. Daarom is het ook goed je zadel regelmatig na te laten kijken. En dan aan huis, bij het paard, ter plaatse aanpassen en weer narijden ter controle.
    Je kunt zelf ook vreselijke dure kleren kopen, maar als je ineens intensiever gaat sporten, of juist minder gaat sporten en meer eten, gaan die kleren ook slechter zitten.
    Twee jaar na de aanschaf en enig blessureleed verder is het moeilijk om aan te tonen of de zadels in eerste instantie wel of niet gepast hebben. Wel kan geconstateerd worden dat ze op dit moment niet meer passen.
    “Het zadelboek” van Tineke Dekker is voor iedere ruiter een absolute aanrader. Hierin staat zeer begrijpelijk beschreven hoe je kunt zien of een zadel goed past. Zodat je bij twijfel tijdig je zadel aan kunt laten passen (of een andere kopen als het paard er uit gegroeid is).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.