Ga naar hoofdinhoud

Hengstenboer of boekhouder

Jazz, met Kirsten BeckersNa talloze telefoontjes met hengstenhouders, -eigenaren en fokkers is me één ding duidelijk geworden: Er schort wat aan het betalingsverkeer in de hengstenhouderij. Het oogt als een dominospel, waarbij er een steen kan omvallen die de rest in z’n kielzog ook meeneemt. Vooraf betalen lijkt op het eerste gezicht misschien een passende oplossing, maar ik heb er wel wat fantasie bij nodig.

Ik zie ‘t al voor me: Een fokker komt met zijn hengstige merrie bij de hengstenboer en na een goede kop koffie aan de keukentafel moet het gaan gebeuren. De fokker had nog twee hengsten op zijn lijstje en kiest op het laatste moment toch maar voor hengst C. Nadat de hengstenhouder uit z’n linkerbroekzak de chiplezer heeft gehaald en de merrie heeft gescand, pakt hij uit z’n rechterbroekzak het pinapparaat: ‘wel eerst even afrekenen hè’. Dan loopt hij naar de koeling om het kwakje te gaan halen.

Is dat de weg die de hengstenhouder gaat inslaan? Ik heb er zo mijn twijfels bij. Fokkers proberen er samen met hengstenhouders het beste van te maken. Ze delen de liefhebberij voor de fokkerij en helpen elkaar. De merrie- en hengstenhouder hopen samen op een goed veulen. Dat voor de dekking – net zo goed als voor een brood in de Albert Heijn zoals Semira Noman het verwoordde – betaald moet worden, is niet meer dan logisch.

Maar de bonuskaart van de Albert Heijn, met kortingen zoals ‘drie halen, twee betalen’ en ‘de tweede voor de helft van het geld’, komt niet te pas aan het idee van Noman. En wat te denken van de regeling die de Jumbo hanteert omtrent de uiterste houdbaarheidsdatum: ‘Is het product vandaag of morgen over de datum, dan is het gratis.’ Op dat punt denk ik dat een tussenpersoon, zoals Semira Noman is, de plank misslaat. Maar niet alleen daar, het aanbieden van een hengst in de dekdienst houdt namelijk niet op bij het verzenden van sperma en het vangen van centen voor die dienst, al dan niet met korting.

Fokken is emotie en passie en dat wordt op deze manier teniet gedaan. Fokkers kunnen niet zonder en met de hengstenhouder en vice versa. Hengstenboer zijn is ‘maatschappelijk werk tussen ‘t levende vee’ en geen boekhouden achter een bureau.

Waar is Semira Noman straks om de fokker te helpen met alle nazorg? Of is de uiterste houdbaarheidsdatum dan al verstreken?

Rick Helmink, redacteur
Deze column verscheen vrijdag 10 februari 2012 in De Paardenkrant.

9 reacties op “Hengstenboer of boekhouder

  • Senja

    Wat een koude drukte om niks. Je dekt en als je paard drachtig is krijg je rond okt nov een dekbon als je afrekent. Als Semira het zo wil proberen moet ze dat toch lekker doen. Ik reken niet af voordat ik weet dat er een veulen in zit en dat is mijn keuze. Als Semira iets nieuws wil proberen moetje dat doen. We gaan het zien hoe grote marketing goeroe ze daar zijn bij dat bureau.

  • Desiree

    Zo is het maar net, Senja. Ik wens ze ook veel succes met deze formule. De hengsten die onder deze voorwaarden worden aangeboden zal ik als hobbyfokker absoluut links laten liggen. Er zijn nog zoveel anderen.

    Ik denk dat de hengsthouders die moeite hebben om hun openstaande vorderingen te incasseren na afloop van het dekseizoen, zich beter kunnen wenden tot een deurwaarder, in plaats van de oplossing aan de voorkant van de overeenkomst te zoeken. Dit jaagt de klanten alleen maar weg. Waar een deurwaarder alleen van pas komt bij de klanten die dat dan ook verdiend hebben.

  • Jack

    Ik ben het ook helemaal eens met Senja en Desiree. Ook ik laat deze hengsten gewoon links liggen en kies anderen.

    Deze constructie is ontstaan met Totilas. Dat was een situatie van veel vraag en weinig aanbod. Dan kan je als hengsteneigenaar allerlei eisen stellen.

    Ik bel dit jaar gewoon weer mijn hengstenhouder en maak afspraken over de prijzen en voorwaarden. Gewoon met een belletje. En als mijn merries dan drachtig scannen stuurt hij mij de factuur en die betaal ik netjes binnen de betaaltermijn. Zo doe ik dit al jaren.

  • Frank

    Fokken doe je nog steeds samen, Dit marketingconcept is interessant als casus maar niet meer dan dat! Als dit moet gaan werken kunnen we beter direct het sperma bij Neckermann of OTTO bestellen. Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen. Nu hebben we zelfs hengstenboeren zonder paarden. Jazzes!

  • Henk

    Eindelijk een modern concept, eigenlijk zelf veroorzaakt door fokkers en dekstations. Bekend is de matige betalingsmoraal bij een aantal fokkers en de terughoudend van incasso bij enige dekstations. Ik kan me goed voorstellen dat Broere hiermee in zee is gegaan. Als je immers in de reisbranche boekt, heb je ook betaald voordat je in het vliegtuig stapt. Semira Noman, alle succes gewenst !!

  • RDS

    Eerder heb ik een keer gedekt via HH G.J. Van Olst. Ik vond wat zij deden de uitkomst:
    Na de eerste dekking stuurden zij direct een faktuur met het vaste bedrag wat je sowieso moet betalen, ook bij gust. Zo hebben zij direct hun vaste kosten betaald gekregen en voor de fokker is het als in 2 termijnen betalen. De hengstenhouders hebben zo nog een beetje controle over hun geld en komt dat niet allemaal pas aan het einde van het jaar.
    Lijkt mij echt de oplossing!

  • AC

    In Duitsland is het heel normaal direct na der eerste dekking te betalen zonder te weten of de merrie uiteindelijk heeft opgenomen of niet. Als ze gust blijft krijg je gewoon volgend jaar de mogelijkheid ieder voor de hele bedrag of voor de helft dezelfde of een andere hangst van de station te gebruiken met die merrie.
    Bij de dure hengsten zoals Totilas betaal je 4.000€ vooraf an nog eens 4.000€ bij drachtigheid. Voor mij is het dus een beetje moeilijk te zien, waarom dit in Nederland niet zou werken.
    Je moet zo hoe zo betalen, waarom dan niet vooraf?

  • Bert Kragt

    Dit is mij uit het hart gegrepen, want fokken is niet iets wat alleen met een zakelijk instelling kan worden benaderd, fokken is emotie. Als fokker kun je niet zonder de hengstenhouder, je hebt soms wat feetback nodig bij het bepalen van een hengstenkeuze. De hengstenhouder vervult soms een bemiddelende rol bij de verkoop van je veulen. En waar is dan de menselijkheid van de zakenman wanneer je een dood geboren veulen hebt gekregen. Menige hengstenhouder toont dan clementie wanneer je weer bij de zelfde hengst zou willen dekken. Ik denk dat het woord “Clementie” niet in het woordenboek van een zakenman voorkomt.

    Ik zou een oproep willen doen aan alle fokkers om als een blok, de hengsten die op deze manier worden vermarkt niet te gebruiken.

  • IW

    Ik vraag me af of dit werkt.

    Fokken is veelal een uit de hand gelopen hobby. Wanneer er bijvoorbeeld vijf merries gedekt worden is het vooraf betalen, voor hengsten als Jazz en Vivaldi niet bepaald stimulerend.

    Reken maar uit, 5 veulens a 2000,-. Dat zal betekenen dat er in april 10.000,- opgehoest mag worden.
    Een aardig bedrag voor een hobby!

    Ik ontvang toch liever de nota’s aan het einde van het dekseizoen. De meeste veulens zijn dan verkocht en het geld om de rekeningen te betalen is binnen.
    Gelukkig zijn er genoeg andere hengsten en hengstenhouders…

Reacties zijn uitgeschakeld.