Ga naar hoofdinhoud

Moet talentontwikkeling meer op rijkunst gericht zijn?

Van: Paardenkrant-Horses.nl
Aan: Linda Verwaal (dressuuramazone en instructrice opgeleid in Warendorf), Alex van Silfhout (trainer Rabo Talentenplan), Marlies van Baalen (dressuuramazone en instructrice opgeleid in Warendorf)

Zowel na het Duits kampioenschap in Balve als na afloop van de Duitse successen op het EK U25 in Hagen stelde bondscoach Monica Theodorescu dat de aansprekende resultaten te danken zijn aan het Duitse opleidingssysteem. Of zoals Theodorescu het zei: ‘Goede ruiters komen niet uit de lucht vallen.’ Heeft zij gelijk? En als dat zo is: moeten we het Rabo Talentenplan dan niet bijstellen en nog meer richten op de pure rijkunst?


opi1 info foto1 Linda VerwaalVan: Linda
Laat ik allereerst zeggen dat ik vind dat de Nederlandse ruiters ook heel goed onderweg zijn. Wij zijn een klein land dat uitblinkt in verhouding tot landen die veel groter zijn. Het Rabobank Talentenplan heeft zich bewezen te werken. Veel ruiters uit het talentenplan zijn ook daadwerkelijk doorgestroomd naar de top. Al moet ik wel zeggen dat de meeste ook al onderweg waren zonder dit plan.
Wel zijn er dingen die we anders doen dan de Duitsers. In het allereerste begin al. Duitse ruitertjes en amazones in de dop moeten eerst hun Reitabzeichen halen voordat ze op wedstrijd mogen. Om dat te halen worden ze getest op hun praktische en theoretische kennis. Je zou het kunnen vergelijken met het behalen van een rijbewijs. Zoiets hebben we in Nederland niet. We schermen wel met een ruiterbewijs, maar dat is niet verplicht. De Duitse opleiding van beroepsruiters zoals Warendorf zijn geoliede opleidingen waar ook mensen zonder paardenachtergrond zich kunnen ontwikkelen als topruiter. Dit missen we zeker in Nederland.
Verder denk ik dat er in de Duitse jurering iets meer aandacht is voor de rijkunst. In Nederland houdt men – ook de juryleden – van een paard dat spectaculair beweegt. Met een goed paard kun je in Nederland bovenaan komen te staan – ook met een paar fouten meer dan nodig in je proef. In Duitsland is dat lastiger. Daar wordt de rijkunst in mijn optiek sterker meegenomen in de beoordeling. Daarbij is de opleiding voor juryleden in Duitsland ook langer en zwaarder, bij mijn weten.
Het huidige succes in de top heeft met een hoop factoren te maken. Ja, ik vind het opleidingssysteem iets beter, maar of dat met het olympische team te maken heeft?


 Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl
Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl

Van: Alex
Gedeeltelijk is het waar, wat Monica Theodorescu zegt. Je kunt nog zulke goede paarden hebben, maar als die vervolgens niet bij goede ruiters terecht komen heb je nog niks.
Maar wat we niet moeten vergeten is dat Duitsland vele malen groter is dan Nederland. Ze hebben meer ruiters, meer fokkers, meer trainers, meer paarden en meer eigenaren. Duitsland heeft een grote traditie in de paardensport en er zitten heel veel mensen met geld, die paarden kunnen behouden en kopen voor hun ruiters. In Nederland is het nogal eens zo dat een aanstormend talent of topper toch verkocht moet worden.
In Nederland doen we het niet slecht. We zijn een klein land met een relatief kleine fokkerij. Toch doen we bijna altijd bovenin mee. Zo slecht is het systeem in Nederland nog niet.


Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl
Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl

Van: Marlies
In het Rabobank Talentenplan werkt men met het piramidemodel. De jongste talenten krijgen wintertrainingen bij toptrainers, daar hebben ze echt wat aan. De echte toppers in het bovenste puntje hebben zonder uitzondering al een eigen toptrainer. Voor hen zijn mediatrainingen en andere aanverwante zaken handig, maar ik vind dat je er niet in moet doorslaan. Goed paardrijden en je management op orde hebben is en blijft het belangrijkst.
Wel vind ik dat je het meeste leert als je kunt worden ondergebracht bij topruiters en -amazones. Daar hebben we ook over gesproken als coaches. Het is niet altijd makkelijk een plaats te verkrijgen bij een topruiter, maar het is uitermate leerzaam! Het paardenvak leer je toch in de praktijk.
Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen Nederland en Duitsland qua opleidingssysteem. In Duitsland is alles op zijn plek gevallen dit jaar. Ze hebben de afgelopen jaren heel hard gewerkt en hebben nu een aantal fantastische paarden en fantastische ruiters in de top. Wij hebben dat ook gehad. Van die momenten dat alles klopte in de top. Ik denk dat zoiets op en neer blijft gaan en dat is ook het leuke van de sport.
Daarbij moet de strijd in Rio nog gestreden worden. Niemand weet op voorhand hoe dat uit gaat pakken!

Deze Info” verscheen donderdag 23 juni 2016 in De Paardenkrant. Geen abonnee van De Paardenkrant? Sluit dan hier een (online) abonnement af.


Poll

Talentontwikkeling moet meer op rijkunst gericht zijn. Lees meer »

Laden ... Laden ...

2 reacties op “Moet talentontwikkeling meer op rijkunst gericht zijn?

  • Maria

    Leuk onderwerp van discussie! Opvallend dat er nog niemand reageerde.
    Bij alle sporten is het moeilijk de vele randvoorwaarden te optimaliseren.
    Betreft talentontwikkeling lijkt het me echter juist om de kennis en attitude te doen te zijn, zodat als de optimale situatie zich voordoet er ook gescoord kan gaan worden. Dus lijkt het me zinvol de ruiters en niet de combinaties te selecteren.
    Maar voor kortetermijn-effect, waarbij ik aan 5-10 jaren jeugdtop denk, is het onmogelijk te presteren zonder perfect management en een ervaren paard. Het spreekwoord luidt niet voor niets: “op een oud ros moet je het leren”.

  • Frans Berings

    Goed paardrijden is een bekwaamheid welke soms kan uitgroeien tot rijkunst.
    Zulke combinaties zijn ook in andere disciplines als alleen de dressuursport te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.