Ga naar hoofdinhoud

‘Afrijdbare elementen voornamelijk voor paardvriendelijkheid’

Johan JacobsZowel landelijk als internationaal worden in de mensport steeds vaker afrijdbare elementen, zoals balletjes en klittenbandpaaltjes, in de marathonhindernissen geplaatst. Wanneer ze eraf worden gereden, krijgen de menners daarvoor strafseconden. Internationaal is er geen maximum aantal afrijdbare elementen vastgesteld.

Veel menners reageren vrij negatief op deze afrijdbare elementen. Zij vinden bijvoorbeeld dat de marathon op de vaardigheid begint te lijken. Daar ben ik het niet mee eens.

Ook betreffende de vaardigheid zijn wanklanken te horen vanuit het deelnemerskamp. Bijvoorbeeld dat dit meer op een marathon begint te lijken, omdat de tijd vaak zo scherp staat dat de menners heel hard moeten rijden. Ook dat zie ik niet zo. Bij de vaardigheid moet tien tot twintig procent van de deelnemers foutloos kunnen blijven. Bovendien moet de vaardigheid interessant voor het publiek zijn. Om de toegestane tijd voor de vaardigheid te berekenen, wordt de lengte van het parcours opgemeten.

Daarnaast wordt de moeilijkheidsgraad, het aantal poorten, de klasse en de categorie in de berekening meegenomen. Het meten van de afstand is dus een hulpmiddel om aan een tijd te komen.

Het plaatsen van afrijdbare elementen in de marathonhindernissen is in de eerste plaats voor de veiligheid van de paarden. Het paardvriendelijk rijden moet bevorderd worden. De snelheid in de hindernissen ligt vaak zo hoog, dat bij onvoorzichtig en onnauwkeurig sturen wel eens een hinderniselement geraakt wordt. Ook laat de kwaliteit van de menners en hun paarden wel eens te wensen over. Daarom moeten we iets doen om de paarden en pony’s te beschermen tegen het raken van de hindernissen.

Door afrijdbare elementen te plaatsen wordt het onnauwkeurig rijden afgestraft. In de eerste plaats dus uit respect voor het paard. Daarnaast is het om het bouwwerk te beschermen. Wanneer een hindernis geen dikke palen heeft, kan deze breken bij een flinke klap van een koets. Maar ook bij de indoorwedstrijden waar de hindernissen verplaatsbaar zijn, helpen de ballen om te voorkomen dat ze getoucheerd worden en daardoor verschuiven.

Averechts
Het is goed dat er strafseconden worden toegevoegd na een afgereden element, want de rijder probeert nu te voorkomen dat dit gebeurt. Hij rijdt behoedzamer, dus paardvriendelijker, door de hindernis. Maar het kan ook averechts werken. Om die eenmaal opgelopen strafseconden weg te werken, nemen sommige menners onnodig risico om de tijd weer te verbeteren.

De hindernissen en poorten bouwen en plaatsen wij als parcoursbouwers volgens de reglementen. Ook de afrijdbare elementen, indien deze nodig zijn. Vervolgens controleert de technisch afgevaardigde of alles volgens de reglementen is gebouwd en of er eventueel fouten zijn gemaakt. Uiteindelijk draagt de technisch afgevaardigde de wedstrijd over aan de juryvoorzitter. Laatstgenoemde heeft het laatste woord en is de eindverantwoordelijke. Als de juryvoorzitter vindt dat ergens nog een afrijdbaar element geplaatst moet worden, gaat dit in overleg met de technisch afgevaardigde en de parcoursbouwer.

In de meeste gevallen wordt zo’n element dan, soms onder protest van de parcoursbouwer, geplaatst.
Het gebeurt regelmatig dat er teveel afrijdbare elementen in een hindernis geplaatst worden. Het gevolg kan zijn dat iedereen erg snel buitenom gaat rijden. De afrijdbare elementen werken dan averechts.
Ook één afrijdbaar element in een binnenbocht kan averechts werken. Een deelnemer probeert deze te ontwijken en neemt een ruimere bocht zodat een hinderniselement in de buitenbocht geraakt kan worden. Naar mijn idee moet er daarom aan beide kanten een afrijdbaar element geplaatst worden. Het gevolg is dat deze hindernis enorm veel afrijdbare elementen heeft. Wellicht is het dan beter om de eerste gewoon niet te plaatsen.

Als men aan beide zijden van een vaker te nemen poort een afrijdbaar element plaatst, kan dit ook averechts werken. Als men bij de eerste keer passeren al een element geraakt heeft, dan probeert men bij de tweede keer het nog niet getoucheerde element te ontwijken met soms nare gevolgen.

Niet altijd nodig
Tijdens de Pony Driving Salland in Giethmen zaten in de marathon helemaal geen afrijdbare elementen, omdat wij het ook proberen om het juist zonder te doen. Zowel de technisch afgevaardigde als de hoofdjury waren het met mij eens dat in de hele marathon geen afrijdbare elementen nodig waren. Soms willen zij het er wel in hebben en dan probeer ik een middenweg te vinden die tevens paardvriendelijk is. In Giethmen was dat niet nodig. Het bleek achteraf dat er weinig palen werden getoucheerd. En dat er bovendien paardvriendelijk werd gereden.

Een jaar eerder tijdens dezelfde wedstrijd is een deelnemer gediskwalificeerd, omdat hij paardonvriendelijk reed. Dat vind ik een goed alternatief voor het plaatsen van ballen of klittenbandpaaltjes. Er zijn altijd verschillende meningen in de omloop. En het laatste wat we willen doen, is iemand diskwalificeren. Maar kennelijk werkt het toch wel preventief. Een official mag te allen tijde een deelnemer diskwalificeren als deze paardonvriendelijk bezig is. Als alle deelnemers zich netjes gedragen, zijn alle hulpmiddelen niet nodig en deze discussies overbodig.

Johan Jacobs uit Bergeijk is official international coursedesigner. Hij heeft ruime ervaring in het ontwerpen en bouwen van indoor- en outdoormarathons, waaronder de FEI World Cup Driving.
Deze opinie verscheen woensdag 24 augustus 2011 in De Paardenkrant

Topics van dit bericht

Selecteer een topic en vind alle berichten over dit onderwerp onder "Mijn nieuws".
Lees meer over topics .

Lees ook