'Een Rolls Royce met chauffeur, die buiten staat te wachten op zijn eigenaar, twee helikopters die landen… Wat is hier aan de hand zeg?' vraagt Dirk Willem Rosie zich af in zijn nieuwste column. Het blijkt de Veulenveiling van Zangersheide, waar de volle broer van Darry Lou voor 127.000 euro een nieuwe eigenaar krijgt. 107.000 meer dan de volle broer van dit veulen een jaar eerder opbracht bij 'Borculo'. 'Is déze volle broer 107.000 euro beter? Dacht ’t niet.'
Een wijdverbreid misverstand wil dat het succes van een veiling afhangt van de kwaliteit van het aanbod. Fout. Bij een veiling gaat het in eerste instantie om kopers. Díe heeft Zangersheide. Hoe komt dat stamboek aan zoveel mannen (en een enkele vrouw) met zulke diepe zakken?
Lees de hele column op Paardenkrant.nl (alleen voor abonnees)
Darry Lou had zich vorig jaar nog niet in de spotlights gesprongen vlak vóór een veiling waar de volle broer/zus aanwezig was, dus daar hebben ze mazzel mee gehad. Daarnaast hebben we in Nederland niet zo’n platvorm gecrëeerd waar mensen met veel geld het de moeite vinden om te komen met rolls royce’s en helikopters. De veulenveilingen in Nederland zijn voor de ” gewone man”. Zangersheide heeft het wereldkampioenschap jonge paarden ontworpen en optimaal gemaakt met een Belgisch kampioenschap, veilingen, hengstenkeuring en hengstenspringen op één plaats en één moment. Een platvorm waar handelaren, scouts, ruiters en liefhebbers elkaar treffen op het grootste platvorm ter wereld ! Doe dat maar eens na Hollanders ! Begin dus niet te zeuren over prijzen, maar los je eigen probleem nou eens op. Je moet er een show van maken zoals Milstein doet met zijn veiling. Je moet je waar weten te verkopen! Je moet iets crëeren wat een ander wil hebben en zich prettig bij voelt. Je moet vertouwen opbouwen en behouden door kwaliteit te verkopen. Hierbij is belanrijk te weten wat kwaliteit is en er niet klakkeloos vanuit gaan dat je dat toch wel weet omdat je ooit eens een topper hebt gefokt of verkocht. Op veilingen worden verwachtingen verkocht en vaak komen deze verwachtingen niet uit. Zorg ervoor dat je de beste veilingen organiseerd waar de hoogbetaalde verwachtingen ook bewaarheid wordt in de toekomst. Dus verkoop geen leugen maar waarheid en maak er een show of spektakel van die mensen niet willen missen! Betrek er veel mensen bij omdat mensen houden van aandacht! Verkoop een emotie maar wel met een solide basis! P.S, ik zal mijn bankrekening nog doorgeven voor dit perdure advies wat ik nu gegeven heb……..