Ga naar hoofdinhoud

Column Esther Berendsen: Nog één wet

Opinie
trailer

“Het is erbarmelijk”, zei de woordvoerder van de BOVAG toen ik hem vroeg naar de trailers in Nederland. “Paardenmensen spenderen duizenden euro’s aan hun dier, de training en kleren. Maar van en naar de manege sluiten ze hun ogen voor het welzijn van hun paard. En voor andermans veiligheid.”

Hij gaf gelijk toe dat het voor hem, als werknemer van de brancheorganisatie voor onder andere garages, preken voor eigen parochie is. Maar het beeld dat hij schetst – dure auto met dito paard voor een afgeragde trailer – is herkenbaar.

Niet geregistreerd

Dat trailers er niet zo mooi uitzien, is natuurlijk het probleem niet. Het gaat puur om de veiligheid. Hoeveel ongelukken er precies gebeuren met trailers als gevolg van slecht onderhoud is niet bekend – dat wordt namelijk nergens geregistreerd. Überhaupt weten we niet hoe vaak er een paard of trailer betrokken is bij een ongeval. Maar dat dat regelmatig voorkomt, lezen we wel op Horses.nl. Paarden die door de bodem zakken, pony’s die op de snelweg uit de trailer klimmen, je wilt het niet meemaken. Niet één keer.

De dupe

We weten ook dat Nederland bijna het enige land in Europa is zonder verplichte APK voor trailers. Best gek, in ons landje vol regels. Eigen verantwoordelijkheid is mooi, maar als paarden daar de dupe van zijn, wordt het toch een ander verhaal. Het is ook best logisch, dat een regelmatige controle voor je trailer er bij inschiet als dat niet verplicht is. We hebben al zoveel te onthouden en een jaar is zo voorbij. En met die trailer is niks mis, toch?

Beetje doorrijden graag

Het kan ook misgaan door gebrek aan rijervaring of -vaardigheid bij de chauffeurs. E achter B is in veel gevallen verplicht, maar de vraag is of je daarmee voldoende voorbereid bent op het rijden met paarden. Het CBR ziet auto’s met aanhangers graag een beetje doorrijden. Anders gaan ongeduldige medeweggebruikers inhalen en juist dat is gevaarlijk. Maar paarden zorgen er met hun extra kilo’s wel voor dat het veel langer duurt voor je stilstaat. En ze bewegen. Voor al die rotondes in Nederland zul je toch echt extra tijd moeten nemen, als je paard je lief is. Een kwestie van gezond verstand. Veel meer dan daar een beroep op doen kun je niet, want rijlessen met een trailer én paard zijn ook niet zo diervriendelijk.

Zo snel mogelijk

Laten we dan in ieder geval zorgen dat de trailer veilig is. De verplichte APK voor aanhangwagens staat op de Europese agenda. Het is ‘onder discussie met experts van de lidstaten’. Oftewel: dat gaat nog wel even duren. Laten we daar niet op wachten, en zo snel mogelijk één wet toevoegen aan ons Burgerlijk Wetboek.

Esther Berendsen, redacteur
[email protected]

Topics van dit bericht

Selecteer een topic en vind alle berichten over dit onderwerp onder "Mijn nieuws".
Lees meer over topics .

9 reacties op “Column Esther Berendsen: Nog één wet

  • Annemarie

    Helemaal eens met het artikel maar…. weet de gemiddelde automobilist dat het wat meer tijd vergt om bijvoorbeeld een rotonde te nemen met een paardentrailer? Ik denk dat het nuttig is als ook voor dit soort zaken veel meer aandacht komt door middel van bijvoorbeeld voorlichting door de overheid of vanuit de KNHS. Door niet alleen aandacht te hebben voor de deugdelijkheid van de trailer maar ook te kijken naar het verkeer rondom de trailer kunnen we met zijn allen een heleboel ellende voorkomen!

  • Janey

    Nou, en laten we dan ook maar eens gaan kijken naar de trekkende auto. Ik zie levensgevaarlijke combinaties voorbij komen. Een Renault Clio voor een 2 paard trailer? ! Als je het geld niet hebt om je paard veilig te vervoeren en je medeweggebruikers niet in gevaar te brengen, blijf dan lekker thuis of neem een andere hobby!

  • jehannes Andela

    ennnnnn, de woordvoerder spreekt weer voor eigen portemonnee, ofwel we worden weer op kostten gejaagd. Maar deze geeft dat in elk geval toe, toch zal hij wel lobbyen om het erdoor te krijgen.

  • Marly van Ditzhuyzen

    Het is inderdaad belangrijk, dat je trailer veilig is, maar ook dat medeweggebruikers weten, dat je met een trailer en een paaard erin, langzaam afremt en langzaam optrekt. Heel storend als er iemand op een rotonde nog net voor je de weg opvliegt en jij vol op de rem moet en je paard bijna door de voorkant naar buiten komt. Hoevve paarden hebben door dit soort acties trailer- angst? Ik zou ze niet graag de kost geven.

  • Dané

    Nou ik weet niet hoor maar wat voor levensgevaarlijke combinaties ik zie rijden is ook niet normaal

  • Ingrid

    30 Jaar geleden was er wel zo een keuring voor je trailer, dan kwam er een mannetje van de keuringsdienst van waren. Die kwam dan je trailer inspecteren. Als die goed was, dan kreeg je een ronde plaat op je trailer. Niks mis met een apk, maar dan wel niet ieder jaar.
    Een veel groter probleem vind ik eigenlijk het trekkende voertuig. Er zijn maar heel weinig auto`s die veilig een 2 paards-trailer kunnen trekken. Dit is iets wat door de overheid in de hand gewerkt wordt door die belachelijk hoge belasting. En er zullen best minder grote en sterke auto`s zijn die ook een trailer kunnen trekken, maar daar wil je geen ongeluk mee krijgen.
    En inderdaad, heel veel weggebruikers houden absoluut geen rekening met het feit dat je levende have vervoerd. Al die snelle jongens die nog snel voorbij gaan, om vervolgens voor je op de rem trappen. Misschien een puntje voor de nieuwe weggebruikers. Dat ze dat meteen leren met hun examen…

  • Conrad Beck

    Inderdaad een beetje raar, dat er geen APK voor trailers in Nederland is. Wachten op Europa hoeft echt niet. Dat kan nationaal geregeld worden. In Duitsland heel normaal, ik moet alle 2 jaar met der trailer naar de TÜV. Belichting, veerring, Remmen en de kwaliteit van de bodem word in ieder geval gecontroleerd.

  • Carola

    Je bent zelf verantwoordelijk voor veilig vervoer! Ieder jaar even naar de vakman brengen en dan ben je al een eindje op de goede weg. En die mensen sturen je ook graag een reminder als je het vergeet. De kosten?? Verwaarloosbaar in vergelijking tot alles wat die viervoeters verder nodig hebben.

  • Chris

    In België moet de trailer elk jaar naar de keuring, en maar goed ook. Een paar jaar geleden stelde men vast dat er een bout van de ophanging verdwenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook