Ga naar hoofdinhoud

Breekboom

Crosshindernis breekboomHet is al weer lang geleden, in 2001, dat de zogenaamde breekboom zijn intrede deed in de Nederlandse samengestelde wedstrijdsport. Onderzoek had uitgewezen dat de boom, een holle kartonnen koker met kunststof eromheen, voor meer veiligheid kon zorgen in de cross. Vooral voor het paard, maar ook voor de ruiter. Bij een val of heel harde confrontatie kan de boom redelijk gemakkelijk breken en tevens de vaart eruit halen. Links en rechts zie je de nepboom dan ook in de cross verschijnen, maar eigenlijk nog maar heel mondjesmaat.

In de cross in Helvoirt vond dit jaar een valpartij plaats waardoor de discussie of een breekboom de val minder erg had kunnen maken weer op gang kwam. Kenners blijven erbij dat dit niet het geval was. Dat blijft gissen en je hoort dan ook voorstanders, maar toch ook veel mensen in de sport die de breekboom niet zo zien zitten. Dat vind ik jammer. Vorig jaar kreeg de breekboom ook bij de FEI erkenning en is hij door de veiligheidscommissie in onderzoek genomen, net zoals voorheen ook de safety pin.

Is het niet zo dat je met het gebruik van een breekboom de eventingsport maatschappelijk beter kunt verkopen? Ik denk namelijk dat die maatschappelijke opinie van groot belang is voor de sport. Military Boekelo pakte dat een aantal jaar geleden heel goed op door de Dierenbescherming bij de crossbouw te betrekken. Ik betwijfel of de invloed groot is, maar het is zeker goed. Zij bekijken het toch mogelijk anders en naar de buitenwereld geeft dat een stuk vertrouwen, want er is aandacht voor het dier.

Dit jaar heeft ontwerpster Sue Benson, die veiligheid altijd voorop heeft staan in de crossbouw, in Boekelo bij twee hindernissen de safety pin gebruikt. Deze pen breekt bij verticale belasting en haalt dan ook de vaart eruit. Maar deze pin kan bijvoorbeeld niet gebruikt worden bij een hindernis met een heel dikke boom. Volgens Benson zou de cross het meest veilig zijn als je bij elke hindernis een constructie kon bedenken waarbij de hindernis bij flinke aanraking in zijn geheel uit elkaar zou vallen, maar dat lijkt niet haalbaar. Daarom ziet zij ook niet zo veel in het selectief gebruiken van de breekboom. Als paarden weten dat ze ertegenaan kunnen springen maar dat kan dan bij de ene hindernis wel en de andere niet, zou het wel eens kunnen leiden tot veel meer ongelukken is haar mening. Zij ziet dan ook veel meer in de safety pin.

Toch liggen er bewijzen dat de breekboom veiliger kan zijn. Waarom dan al die tegenstand? Internationaal zijn er positieve reacties uit landen als Australië, België en Duitsland. Het zal zeker zo zijn dat een breekboom duurder is dan een gewone boom en als hij breekt kun je hem bovendien niet meer gebruiken. Maar als de boom door te breken de ernstige gevolgen van een ongeluk heeft weten te voorkomen, is het zeker de moeite waard.

Het blijft natuurlijk altijd moeilijk te bewijzen als er iets gebeurt op een hindernis dat een breekboom beter zou zijn geweest. Maar streven naar veiligheid is een goede zaak en daar kan de breekboom in mijn ogen aan bijdragen. Mogelijk dat hij nog wat meer op een echte boom kan gaan lijken in de toekomst.

Ik hoop dat de voor- en tegenstanders nog eens serieus met elkaar de voor- en nadelen op een rijtje gaan zetten om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Ondanks een paar nadelen, denk ik zeker dat ook de breekboom naast de safety pin meer gebruikt zou kunnen worden.

Jacquelien van Tartwijk, redacteur
Deze column verscheen vrijdag 9 oktober 2009 in De Paardenkrant.

Vond u dit een interessant artikel?

Dit artikel is geschreven door een van onze hardwerkende freelancers. Alle medewerkers van Horses.nl staan voor u klaar, dag en nacht om het laatste nieuws snel, vanzelfsprekend en nu nog gratis bij u te brengen. Want goede en onafhankelijke berichtgeving over alles wat er in de paardensport gebeurt snel uw op digitale scherm brengen, dat is onze passie! Maar dit kunnen we niet zonder uw steun en waardering.

Vindt u ook dat Horses.nl vrij toegankelijk moet blijven voor iedereen? Geen inlogscherm en extra clicks om uw favoriete nieuws te lezen? Transparant, open, deelbaar. Help ons om dit ook in de toekomst te kunnen waarborgen. Doneer en houd ons journalistieke platform vrij toegankelijk voor alle paardenliefhebbers!

Doneer nu

Eén reactie op “Breekboom

  • Irene

    Ik ben het hier absoluut mee eens. Veiligheid hoort voorop te staan voor zowel ruiter als paard. In de reguliere b t/m Z crossen worden ook breekbomen gebruikt. Als ruiter betaal je een ‘heffing’ van meestal 2,50 omdat deze breekboom voorkomt in de cross. Echter zie je vaak maar één, soms twee breekbomen per cross. Natuurlijk maakt dat die bepaalde hindernis veiliger, maar of dat de gehele cross ook veiliger maakt is nog maar de vraag. Vaak zijn het de meest simpele hindernissen waar deze breekbomen dan voor gebruikt worden.
    De andere kant van het verhaal is de manier van cross bouwen en het kostenplaatje. Ik kan me goed voorstellen dat de organiserende vereniging daar niet meer geld aan besteed. De kosten zouden ook verrekend kunnen worden in het inschrijfgeld voor de deelnemende combinaties, maar dat inschrijfgeld is al aan de hoge kant. Het zou tot gevolg kunnen hebben dat ruiters die bepaalde wedstrijd links laten liggen. Daarnaast ben je met breekbomen gelimiteerd in het bouwen van een boeiende cross met uiteenlopende hindernissen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook