In de test kwamen steeds drie nieuwe trio’s juryleden, met elk een collega-jurylid die de bediening van de tablet op zich nam, aan bod. Op de tablet een kinderlijk eenvoudige lay-out met daarop maximaal tien plaatsen (afhankelijk van het aantal combinaties in de rubriek) en de wagennummers van de rijders zoals opgegeven bij het secretariaat. Er hoeft alleen op het wagennummer getikt te worden, waarna het jurylid de plek aanvinkt waar het hij de betreffende combinatie bedacht had. Het klinkt eenvoudig en is het ook en in principe werkte het ook zo.
Kritische noten die vooraf veelal vielen, waren angst voor verlies van snelheid en spanning in een wedstrijd. Deze kritieken konden na het testen vrij gemakkelijk overboord worden gegooid, want het systeem blijkt sneller dan in een reguliere rubriek.
Seizoen 2016
De pilot zal op elf nationale concoursen in 2016 worden gehanteerd. Het is aan Bennekom om het spits af te bijten. Elk concours wordt geëvalueerd en afsluitend vindt een verdere aanbeveling plaats. Concoursorganisaties zijn vrij van kosten gedurende deze testperiode doordat de KNHS/FAS de kosten voor rekening neemt. Een concours mag zelf beslissen of het een groot scherm wil contracteren. Het enige wat concoursorganisaties moeten regelen is een drietal bekwame personen die vertrouwd zijn met het gebruik van een tablet. Enige kennis van de aangespannen sport is een pré. Voor rijders verandert er vrijwel niets. Hun focus blijft liggen op de presentatie van hun paard.
Lees donderdag 31 maart 2016 meer in de Paardenkrant
Bron: Paardenkrant-Horses.nl