Pagina 7 van: Paardenkrant 17 – 2021

door Bettine van Harselaar
Voor het eerst outdoor, voor het
eerst internationaal op pad met
twee pas negenjarige Grand Prix-
paarden én dan gelijk een wedstrijd
waar de wereldtop aan start komt:
Dinja van Liere mag trots zijn.
“Deze wedstrijd was wel echt pit-
tig. Het ging gelukkig best goed”,
vertelt ze bescheiden. De eerste dag
moest Hermès (v. Easy Game) er
nog een beetje inkomen, er slopen
wat foutjes in de wisselseries en
was het beeld misschien iets behou-
dend. “Dat waren toch een beetje
zenuwen. Daardoor kregen we te
veel fouten, dat was echt niet nodig
geweest want deze dingen kan hij
normaal voor een acht.”
Geleende Kür
Van Liere leende muziek van Em-
melie Scholtens, want een eigen
Kür heeft ze nog niet. “Maar die
gaan we nu wel maken. Ik vond het
heel fijn dat we nu deze Kür kon-
den rijden, het is mooi rustige mu-
ziek met fijne lijnen, daar heb ik
veel van geleerd.” Van Liere had
het hele weekend haar vaste train-
ster Rieky Young aan haar zijde.
“Daar was ik heel blij mee, ze is
echt mijn grote steun en toeverlaat.
Ze is echt een super coach, zowel
thuis als op wedstrijd. Ook als ik
het spannend vind, helpt ze mij
daar doorheen, ze is super eerlijk.
Na de eerste dag met Hermès zei ze
bijvoorbeeld: ‘Je reed zo truttig en
zat erop als een ei! Ga toch gewoon
lekker rijden’, zo’n schop onder
mijn kont kan ik wel gebruiken.”
Spanningsdingen
Met Haute Couture wist Van Liere
in de Spécial nog een paar plekjes
te stijgen ten opzichte van de Grand
Prix, en liet daarbij Andreas Helg-
strand, Cathrine Dufour en Antonia
Ramel achter zich. “Mensen waar
ik altijd heel erg tegenop kijk, en nu
reed ik ze eraf! Dat had ik nooit ge-
dacht en dat is toch wel echt kic-
ken!” Over Haute Couture (v.
Connaisseur) was Van Liere erg te-
vreden. “Ze deed zo goed haar best,
en de galoptour was misschien wel
onze beste ooit. Daarin kan ze wel-
eens iets vlug worden, maar ze
bleef nu mooi relaxed. Daar hebben
we veel aan gewerkt, dus dat was
echt een overwinning voor ons.” In
de hoofdring voor de Spécial vond
Haute Couture het heel spannend,
en ze draaide net voor ze de ring
binnen moest zelfs nog even om.
“We hadden dus meer spanning dan
in de Grand Prix, maar ik vond het
knap hoe ze het voor me bleef doen
en dat ze vertrouwen in me had.”
Van Liere was van te voren een
beetje bang dat ze internationaal
misschien lager zouden scoren
omdat ze een onbekend gezicht is.
“Maar dat was niet het geval. We
hadden nog wel wat juryverschil,
vooral in de Spécial, maar dat we
van één jury al 75% kregen is wel
gaaf. De waarheid zal wel in het
midden liggen, maar ik ben wel van
plan de komende tijd vaker mijn
gezicht te laten zien.”
De toppers en de afwezigen
Zoals altijd werd de Grand Prix in
twee groepen onderverdeeld in
Hagen: een groep die reed voor een
startplek in de Spécial, en een groep
die reed voor een startplek in de
Kür. Omdat de Spécial in Tokio op
de Olympische Spelen voor het
eerst ook meetelt in de landenwed-
strijd, was de deelname in die groep
het sterkst te noemen. Toch bleven
ook veel Duitse wereldtoppers
thuis. Isabell Werth nam niet haar
bekendste toppaarden Weihegold,
Bella Rose of Emilio mee, maar
koos voor DSP Quantaz (v. Quater-
back), Dorothee Schneider liet van-
wege een gebroken sleutelbeen
verstek gaan en Sönke Rothenber-
ger liet Cosmo thuis, maar zadelde
Santiano R (v. San Amour). Von
Bredow-Werndl won met haar EK-
bronzen TSF Dalera BB de Grand
Prix, maar moest in de Spécial net
haar meerdere erkennen in Char-
lotte Dujardin.
Dujardin, Hester en Fry
Groot-Brittannië was wel op (bijna)
volle sterkte aanwezig: Charlotte
Dujardin reed haar beide toppers
Mount St. John Freestyle (v. Fider-
mark) en Gio (v. Apache), Carl
Hester kwam in actie met de talent-
volle En Vogue (v. Jazz), die veel
talent liet zien, maar ook nog wat
onervaren leek, en Charlotte Fry
reed de hengsten Glamourdale en
Everdale – beide gefokt uit de com-
binatie Lord Leatherdale x Negro –
met veel bravoure naar de vijfde en
vierde plek. Dujardin en Freestyle
hadden in de Grand Prix wat op-
startproblemen in de piaffe: het
ritme en de activiteit ging wat ver-
loren, en daarop verloor ze het van
haar Duitse concurrente. In de Spé-
cial piaffeerde Freestyle echter wél,
en gingen ze Von Bredow-Werndl
voorbij.
Deense top
Ook de Denen waren goed verte-
genwoordigd, waarvan Blue Hors-
stalamazone Nanna Merrald
misschien wel het meest gelukkig
thuiskwam: ze reed routinier Blue
Hors Zack (v. Rousseau) naar twee
derde plaatsen in het sterke veld, en
scoorde daarin zelfs hoger dan de
laatste wedstrijd die Daniël Bach-
mann met de hengst reed. Ze lijken
perfect bij elkaar te passen. De ze-
ventienjarige hengst oogt fris, vro-
lijk en wordt mooi open in het
frame voorgesteld. Ook won Mer-
rald de kleine finale met Atterup-
gaards Orthilia (v. Gribaldi) én
schreef ze met Blue Hors Farrell (v.
Fürstenball) tweemaal de Lichte
Tour op naam. Een ander Deens
highlight was Carina Cassoe Krüth,
die met WK-jonge paardenmedail-
list Heiline’s Danciera (v. Fürsten-
ball) twee harmonieuze rondes reed
en zesde werd met ruim 75% in de
Spécial.
»Voor uitslagen: zie pag. 22
Van Liere houdt zich staande tussen de top: ‘Echt kicken’
HAGEN – Waar het grootste deel van de Nederlandse top koos
voor het Belgische Opglabbeek, kozen veel (maar nog lang niet
alle) Europese toppers afgelopen weekend voor Horses & Dreams
in het Duitse Hagen. De Grand Prix en de Spécial, die voor het
eerst in Europa op muziek werd verreden, werd een strijd tussen
Jessica von Bredow-Werndl met TSF Dalera BB en Charlotte Du-
jardin met Mount St. John Freestyle. Voor Nederland reed Dinja
van Liere met zowel Hermès als Haute Couture zich tussen dit
dressuurgeweld knap in de finale van zowel de Special als de Kür:
“Ik mag niet klagen”, zegt ze lachend.
Charlotte Fry, stalamazone bij Van Olst Horses, reed een sterke wedstrijd in Hagen met zowel Glamourdale (foto) als Everdale.
Dinja van Liere liet in Hagen zien zich heel goed staande te kunnen houden tus-
sen de wereldtoppers met haar pas negenjarige Hermès (v. Easy Game) en
Haute Couture (v. Conaisseur). FOTO’S WWW.ARND.NL
De Grand Prix Spécial op muziek
Om de dressuursport aantrekkelijker te maken voor publiek, werd de Grand Prix
Spécial op muziek in het leven geroepen, die in Tokio ook meetelt voor de lan-
denwedstrijd. Eigen muziek is niet verplicht, maar mág wel. De muziek wordt
niet beoordeeld. In Hagen bleek dat niet iedereen, maar voornamelijk de we-
reldtoppers wél hun eigen muziek meenamen. Op het NK Dressuur vorig jaar
mochten, met het oog op Tokio, alle deelnemers voor de Grand Prix Spécial hun
eigen muziek inleveren, maar niemand maakte daar gebruik van. In tegenstelling
tot alle Nederlandse ruiters, bleken er internationaal al wél genoeg ruiters zich
met Spécial-muziek bezig te houden. Onder anderen Jessica en Benjamin Werndl,
Carl Hester, Charlotte Dujardin en Victoria Max Theurer leverden muziek in, én lie-
ten zien dat de muziek wel degelijk kan bijdragen aan de proef.
Bondscoach Alex van Silfhout geeft toe dat ‘wij Nederlanders’ er nog weinig mee
bezig zijn geweest. “Maar we moeten er voor onszelf wel ‘een moetje’ van
maken om dit in Tokio op orde te hebben, want we kunnen daar niks laten
liggen. Ik kan echter niet alle ruiters vragen muziek te laten maken. Dat betekent
voor de meesten ook veel extra kosten, terwijl er maar drie in Tokio mogen rijden.
Zeker bijvoorbeeld de beste twaalf ruiters zou ik het wel willen adviseren zich
hierin te verdiepen, we gaan er zeker nog met alle ruiters over praten.” Hans
Peter Minderhoud keek via de livestream enkele proeven uit Hagen terug, en zag
de positieve bijdrage die de muziek kan leveren: “Het lijkt me om te rijden ei-
genlijk niet zo fijn. Je kunt niet zoals in een Kür bijvoorbeeld een keer een hoek
afsnijden om op de muziek te blijven. Ik zou me er wel aan irriteren als ik bij-
voorbeeld achter de muziek aanrijd. Maar ik ben zeker van plan om muziek te
laten maken, maar dan niet muziek waarin je íedere verandering van oefening
heel goed terug hoort.”
donderdag 29 april 2021 | 7DRESSUUR
Minderhoud: ‘Ik zou me eraan
irriteren als ik achter de muziek aanrijd’