Pagina 3 van: Paardenkrant 24 – 2021

door Dirk Willem Rosie
Op de grote concoursen heb ik best
wel oog voor paarden en ruiters,
maar ik loop toch elke keer ook
even langs de steeds fraaier uitge-
doste superbolides waar die ruiters
hun paarden mee vervoeren. Aan
mij is namelijk een gepassioneerde
trucker verloren gegaan. De Face-
book-post van springamazone Bi-
anca Schoenmakers, dat ze
deeltijdchauffeur was geworden
(met een selfie voor een levensgrote
DAF CF), maakte me stikjaloers.
Truckgeuren
Ik ben waarschijnlijk de enige jour-
nalist die op kosten van de krant een
groot rijbewijs mocht halen. Dat
was voor een reis met vijf paarden
naar St. Petersburg, waarvan ik het
verslag maakte. Op die reis is de
vlam in mijn pijp pas echt ontsto-
ken. Maar voor een eigen kolos met
400 pk is in het journalistenloon
geen plek. Dus snuif ik op concour-
sen bij dubbelassers met een
pop-out wat plaatsvervangende
truckgeuren op.
Uit de kast
Toen ik op Jumping Amsterdam in
één van Berts rijdende paleizen als
trucker uit de kast kwam, zei hij ge-
lijk: “Dan gaan wij een keer rijden
met De Neus!”
U moet weten: de Scania is de Bent-
ley onder de vrachtwagens. En dan
is de retro-Scania, met zijn gewel-
dige 8-cylinder motor vóór in plaats
van onder de cabine, daarvan weer
het summum.
Bert bleek er één voor zichzelf te
bezitten, met alles erop en eraan.
Zelfs een geluidsinstallatie waar een
dance-festival mee uit de voeten
zou kunnen. “Voor als we op win-
tersport gaan.”
Gezellige boel
Daags voor vertrek meldt Bert:
“Andries gaat ook mee! Verzamelen
bij het KWPN.” Voorzitter Van
Daalen himself! Onze road trip
dreigt een gezellige boel te worden.
En ik zit in één klap met het klop-
pend hart van de stichting Vrienden
van het KWPN opgescheept. We
hebben in elk geval een gesprekson-
derwerp.
Zoals een klein kind op de dag van
het schoolreisje, zo ben ik een kwar-
tier te vroeg op het Nationaal Hip-
pisch Centrum. Vroeger keek je dan
reikhalzend uit naar de bus, nu sta
ik me mateloos te verheugen op…
De Neus.
Gegrom
Dáár is ‘ie. Ik hóór ‘m haast eerder
dan dat ik ‘m zie. Grommend rolt
hij de parkeerplaats op. Met een
klein zuchtje van de remmen, ge-
volgd door een knalharde zucht van
de handrem komt het 12 meter
lange, 4 meter hoge en 3,15 meter
brede (de spiegels tellen ook mee!)
gevaarte tot stilstand.
Gelukkig rijdt Bert het eerste stukje.
“Dit is niet zo’n modern ding
waarin alles vanzelf gaat”, zegt de
baas van Anemone Horse Trucks.
“In De Neus moet je nog ouderwets
werken.” Waarna hij laat zien hoe
de 3-versnellings-stapel-en-splitter-
versnellingsbak werkt. Met een ring
onder versnellingsknop om van de
lage naar de hoge bak te gaan en een
splitterknop om de volgende stap te
halveren. Echt hogeschool-chauf-
feurskunst.
Tanden knarsen
Op de strook naast de oprit van de
snelweg wisselen Bert en ik van
plek. Op de A28 ter hoogte van Har-
derwijk kan niet veel gebeuren. De
spiegels, de breedte, het gevoel is
snel weer terug. Maar het schakelen
is nog wel even wennen. “Je zet te
veel kracht, je moet ‘m lief behan-
delen”, zegt Bert als ik de tanden
van zijn versnellingsbak heb laten
knarsen. En de zijne waarschijnlijk
ook.
Johan Hamminga
Dan krijg ik de smaak te pakken en
sla ik vol zelfvertrouwen af richting
Elspeet. Op de N310 komt een min-
stens zo grote MAN ons tegemoet.
In de rechter spiegel de witte streep
opzoeken en dan maar rustig blijven
ademhalen. Als ik alle Elspeetse
fietsers in leven heb gelaten, stuurt
Bert me de echt kleine weggetjes
op. “Hier linksaf, de Middenweg
op. Effe Johan wakker maken.” Als
we langs het bedrijf van Johan
Hamminga rijden, blaast Bert een
enorm kabaal uit de hoorn. “Daar
kunnen KWPN’ers wel tegen!”
Geen kras
Ik heb geen idee van de route, maar
laat alle bomen op hun plaats en
parkeer even later de Scania, zonder
hem ook maar één kras op zijn
glimmende Neus te hebben toege-
bracht, weer naast het KWPN-kan-
toor.
Een jongensdroom is werkelijkheid
geworden.
De Neus laat een jongensdroom uitkomen
Road trip over de Veluwe met het kloppend hart van de ‘Vrienden van het KWPN’
Paardenkrant-
hoofdredacteur
Dirk Willem Rosie
zag een jongens-
droom in vervul-
ling gaan. Samen
met het kloppend
hart van ‘Vrienden
van het KWPN’ –
Bert van Kooten
en Andries van
Daalen – maakte
hij een road trip
in ‘De Neus’.
ERMELO – Het plan was al
van vóór corona. Maar het
dreigde door de pandemie
schipbreuk te lijden. Tot Bert
van Kooten me belde. “Ik ben
gevaccineerd. Jij ook? We
gaan rijden!” Het was de aan-
zet tot een road trip over de Ve-
luwe. Met De Neus. Niet te
verwarren met Willem Hollee-
ders voorgevel die ’s lands be-
ruchtste crimineel deze
bijnaam opleverde. Nee, de
acht cylinder, 530 pk Scania
van Bert van Kooten, het
pronkstuk van zijn collectie
paardenwagens, dát is pas een
Neus.
22.000 voor rietje van
Donnerhall in Grand
Prix Sales
WOUBRUGGE – In de eerste veiling
van Grand Prix Sales dit jaar was het
hoogste bod van 29.000 euro voor
een embryo van Chacco Blue uit de
zus van fenomeen Catch Me If You
Can. Voor Chac-Music van de Keien-
legger Z (Chacco Blue) uit de volle zus
van Funky Music werd 28.000 euro
neergeteld. Het duurste merrieveulen
was Amelia du Mas Garnier (v. Ama-
deo van ‘t Vossenhof) uit de moeder
van Grand Prix-winnaar Vangog du
Mas Garnier. Zij gaat naar Engeland
voor 17.000 euro. Een ICSI-vrij rietje
van Donnerhall werd voor 22.000
euro verkocht aan Duitse kopers.
Een veilinggemiddelde van 15.000
euro voor de springveulens en 13.000
euro voor de dressuurveulens, hoger
dan de gemiddelden van vorig jaar,
stemde de organisatie tevreden.
FEI overweegt terug-
keer naar normale
puntentelling Wereld-
ranglijst dressuur
LAUSANNE – Met ingang van 1 april
2020 besloot de FEI om, wegens de
afgelasting van het grootste gedeelte
van alle internationale evenementen,
voor de telling van de Wereldranglijst
dressuur niet de beste acht resultaten
van de afgelopen twaalf maanden
mee te nemen, maar van de afgelo-
pen twee jaar. Inmiddels overweegt
de FEI om terug te keren naar de ‘nor-
male’ telling. De Wereldranglijst is na-
melijk bepalend voor startplaatsen
van combinaties in bepaalde evene-
menten, zoals de Olympische Spelen.
Het meenemen van de beste acht re-
sultaten over de afgelopen twee jaar
heeft veel effect op de Wereldranglijst.
Zo staan er verschillende combinaties
die al lang niet meer bestaan in de
top vijftig (bijvoorbeeld Daniel Bach-
mann Andersen met Don Olymbrio en
Charlotte Dujardin met Erlentanz TSF).
Het terugkeren naar de normale pun-
tentelling zal de nodige verschuivin-
gen met zich meebrengen. Per 1 juni
2021 keerde de FEI al terug naar de
normale puntentelling van de Wereld-
ranglijst springen.
KWPN-hengst OO
Seven overleden
SALISBURY – Op 25-jarige leeftijd is de
KWPN-keurhengst OO Seven (v. Rubin-
stein) in Australië overleden. Eigenaar
David Shoobridge meldt het nieuws
op Facebook. De Australische dres-
suurruiter moest het besluit nemen
omdat de Grand Prix-hengst leed aan
ouderdomsverschijnselen.
De door Isabel van Gisbergen-Spon-
selee gefokte OO Seven werd als jong
paard opgeleid door Imke Schelle-
kens. Op vijftienjarige leeftijd debu-
teerde de hengst onder Joyce Lenaerts
in de Grand Prix. Datzelfde jaar, vond
de verkoop naar Australië plaats.
woensdag 16 juni 2021 | 3ALGEMEEN
‘Vrienden van het KWPN’ keert meer sportgericht premies uit
“Dat geld keren we uit op basis van
onder meer de hengstencompeti-
ties, de hengstenkeuring, maar ook
de Blom Cup, de Pavo Cup en de
WK’s voor jonge spring- en dres-
suurpaarden”, aldus Van Daalen.
“Er zijn uiteraard ook premies voor
de beste KWPN-paarden van de
WBFSH-ranking, maar we vonden
dat we nog wel wat meer konden
doen om de fokkers van de interna-
tionale toppaarden te belonen. Dus
nemen we vanaf nu ook de beste
KWPN’ers van de HorseTelex-we-
reldranglijsten mee.”
Grondleggers
Bert van Kooten is betrokken bij de
stichting omdat hij het belangrijk
vindt om het enthousiasme voor de
fokkerij – vooral ook onder jonge
fokkers – te stimuleren en te belo-
nen. “De fokkers zijn de grondleg-
gers van het stamboek, maar ook
van de sport. Wat zou de paarden-
sector zijn zonder de fokkers? Dat
wordt wel eens onderschat. Met de
‘Vrienden’ geven we aan de succes-
volle fokkers geld, maar ik weet
zeker dat voor hun de eer minstens
zo belangrijk is. We moeten met el-
kaar het enthousiasme om te fokken
– vooral ook bij jonge fokkers – on-
dersteunen en belonen.”
Fokker meer centraal
“Vaak is de fokker niet meer in
beeld als zijn paard successen
oogst”, zegt Andries van Daalen.
“Dan staat iedereen in de spotlights,
behalve de bedenker van dat paard.
Daar erger ik me wel eens aan. Ik
probeer daar zelf zoveel mogelijk
wat aan te doen als ik op evene-
menten omroep, maar ik denk dat
we met de ‘Vrienden van het
KWPN’ ook een bijdrage leveren
om de fokker meer centraal te stel-
len.”
Bert van Kooten: “Vaak mogen
fokkers blij zijn als ze met hun veu-
len uit de kosten komen. Maar als
ze hun werk goed hebben gedaan,
gaan hun producten vervolgens drie
keer over de kop in de prijs. Met
onze stichting willen we een begin
maken met het financieel waarde-
ren van de fokker.”
Private personen, maar ook bedrijven, stoppen jaarlijks ruim
100.000 euro in de pot van de stichting ‘Vrienden van het
KWPN’. Andries van Daalen is daarvan de voorzitter en Bert van
Kooten bestuurslid. Op de road trip met De Neus over de Veluwe,
vertellen zij het nieuws dat de ‘Vrienden’ binnenkort meer pre-
mies uit gaan keren aan de fokkers van succesvolle sportpaarden.
Bert van Kooten: ‘Fokkers zijn de grondleggers
van het stamboek, maar ook van de sport’
Binnenkort op ClipMyHorse…
• 17 – 20 juni: CSI Summer Tour
Peelbergen, CSI1*, CSI2*,
CSIYH
• 14 – 20 juni: Longines FEI
Jumping Nations Cup Sopot
• 19 juni: KWPN
Stamboekkeuringen Luttenberg,
België, Sliedrecht