Ga naar hoofdinhoud

Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen

Adelinde Cornelissen. Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl
Adelinde Cornelissen toverde zojuist bijna letterlijk een formidabel optreden met Jerich Parzival uit de hoge hoed. De piaffes kunnen niet anders dan tienen hebben opgeleverd, de sensationele uitsmijter van galop naar draaipiaffe lukte moeiteloos en met 85,714% was brons op het individuele Kür-podium meer dan verdiend voor Adelinde Cornelissen. Het goud gaat naar Dujardin, zilver is voor Langehanenberg.

Een foutloos optreden van Charlotte Dujardin en Valegro met een hoge moeilijkheidsgraad en hoogtepunten in piaffe en in de wisselseries leverde de absolute topscore van 92,196% op. Helen Langehanenberg en Damon Hill reden pal daarvoor een schitterende kür. Een wonderbaarlijk mooi samenspel van muziek en beweging was goed voor 88,286%. Damon Hill excelleerde in souplesse en buigzaamheid waardoor de takt steeds behouden bleef. Ook bleef de hengst ditmaal goed in aanleuning en voldoende in oprichting.

De Kür-finale was een fascinerend gevecht waarin de toppers van de wereld elkaar telkens de loef af staken. Met een score van 83,125% nam Kristina Sprehe eerder vanmiddag de leiding. Vlak voor Sprehe was het de Amerikaanse debutante Laura Graves die met de door wijlen Piet Crum gefokte Verdades de leiding overnam (82,036%). Maar vervolgens raakte de jury zwaar onder de indruk van Desperados, de hengst van Kristina Sprehe. De zoon van De Niro gaat in de piaffes en pirouettes enorm zitten, maar kan de overgangen niet steeds regelmatig verwerken en achter verliest hij nog wel eens een been. Imponerend was de uitgestrekte galop gevolgd door pirouettes.

Victoria Max-Theurer kreeg daarvoor de meezingers op haar hand, toen zij haar muzikale ‘Felicita’-Kür ten toon spreidde. Met een wel erg enthousiaste uitbarsting van de jury kwam 81,036% tot stand. Een knappe prestatie, zoals Vicky Max-Theurer van de langzame Augustin Old een succesvol Grand Prix-paard heeft gemaakt. Maar de overgangen uit de piaffe vindt de zoon van August Der Starke nog steeds moeilijk. Wel scoorde de combinatie met expressief uitgevoerde oefeningen als de wisselseries en de appuyementen. Moeilijk was de geslaagde overgang (galop)pirouette-piaffe.

Diederik van Silfhout zette vanmiddag een vet uitroepteken achter zijn spetterende debuut in het Nederlandse seniorenteam. Arlando NH N.O.P. was in het volle voetbalstadion wel een beetje gespannen, gezien de stap en de eerste piaffes. Maar wat een oogstrelend, lichtvoetig optreden was dit! De magere 77,286% leverde voorlopig de vierde plaats op.

De eerste twee piaffes gingen de mist in. In de moderne dressuursport is dat een doodzonde, maar om de juryleden te laten zien dat piaffe eigenlijk een highlight van Arlando is, toonde Van Silfhout aan het eind van de Kür – toen het paard zich helemaal gaf aan zijn ruiter – wat de Paddox-zoon ook op dit onderdeel in huis heeft. Het optreden van Diederik en Arlando was één en al lichtheid.

De Kür-finale was van begin af aan een gevecht op het scherp van de snede. Steeds nam een nieuwe combinatie de leiding. Michael Eilberg verdrong met de imposant passagerende Half Moon Delphi zijn landgenoot Carl Hester van de leiding. En kon zich meteen daarna slechts met moeite Anna Kasprzak van het lijf houden.

Topproeven lieten deze twee jonge, opkomende sterren zien. Eerst Eilberg met de geweldig in takt bewegende Dimaggio-dochter Delphi, die zeer terecht van het bijna volle stadion een ovationeel applaus kreeg en van de jury 79,732%. Anna Kasprzak zette vervolgens de aanval in met een zeer moeilijke, maar toch harmonieus gereden Kür. Aan het eind verslikte de jonge Deense zich even in de extreme moeilijkheidsgraad, maar Donnperignon sleepte toch nog 78,929% binnen.

Na drie combinaties raakte Hans Peter Minderhoud de leiding in de Kür-titelstrijd al kwijt. Nip Tuck van Carl Hester galoppeerde naar 76,589%, in de andere basisgangen maakte de zoon van Don Ruto minder indruk. Het totaal kwam uit op 76,589%. Met Glock’s Johnson reed Hans Peter Minderhoud een gedurfde proef met al een behoorlijk hoge graad van moeilijkheid, die 75,554% opleverde.

Johnson toonde een machtig beeld, met veel front en een hele mooie aanleuning. Mooi waren de opeenvolgingen van de appuyementen in passage en uitgestrekte draf. In de wisselseries ging het mis, zowel om de twee passen als om de pas. Ook toen Minderhoud op de laatste lijn nog een serie wissels om de pas wilde rijden, ontstonden er fouten. Vervolgens had de KWPN-hengst – heel moeilijk – direct aansluitend een draaipiaffe moeten maken, maar inmiddels was de afstemming tussen ruiter en paard niet meer optimaal.

Een mooie Kür toonde ook Nathalie zu Sayn Wittgenstein. Haar aloude Digby had problemen in de drafappuyementen, maar liep verder een geweldige proef, een sieraad voor de dressuursport: 76,179%.

Morgan Barbancon en Painted Black waren na een zeer goed toernooi tot de Kür-finale doorgedrongen en sloten het WK waardig af met 74,393%.

Klik hier voor de uitslagen
De wedstrijd is live te volgen op Nos.nl
.
Klik hier voor foto’s van Arnd Bronkhorst.

Bron: Horses

11 reacties op “Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen

  • ilse

    er is een storing bij de NOS…………….. zal ook eens een keer goed gaan met paardensport.

  • Ingrid

    Wat is het toch jammer. Muziek is niet te horen. Je hoort alleen Laurens v Lieren. Beperk je commentaar en laat iedere kijker genieten van de muziek…… Wanneer leren ze het eens bij de NOS………

  • MJ Kochx

    Als ze met deelnemer 4 al bijna op 80% zitten, wat moeten ze dan straks nog bij de echte toppers? Beetje erg positief punten om een wereldrecord te kunnen garanderen? Nog geen foutloze proef gezien.

  • MJ Kochx

    Half Moon Delphi is een merrie …

  • H. Paerels

    We kunnen, denk ik, wel concluderen dat de ongedwongenheid en lichtheid (harmonie) het hebben gewonnen in Caen, dé kwalitatieve eigenschappen van de klassieke dressuur, zoals ook de FEI die nog steeds voorschrijft.
    Persoonlijk vind ik dat die bronzen medaille Kristina Sprehe toebehoort.
    Men spreekt over een “foutloze proef” van Adelinde met knikkebollende Parzival, maar is het ontbreken van taktzuiverheid in zijn algemeenheid (dus niet een enkele taktfout, voor het oog ritmisch is niet hetzelfde), het ontbreken van elke vorm van ontspanning (en dan heb ik het nog niet eens over de Durchlässigkeit), een fijne, eerlijke aanleuning, een correcte verzameling enz., is het ontbreken van al deze zaken foutloos???
    In de Piaffe trekt Parzeval zijn hakken omhóóg ipv dat hij door de Hanken gaat. Er is geen enkele buiging cq. vering in die gewrichten in het achterbeen. Is dat dan een correcte Piaffe, ook al trok ze hem nu veel meer achterover om dat te camoufleren?
    Geen enkel moment kwam Parzival uit die Absolute, strakke oprichting, ook tijdens de uitgestrekte draf niet, geen verlenging van het lichaam. Adelinde hing achterover om met spierballen de controle te houden, is dat waar het omgaat in de dressuur?
    En wat is dan de waarde van een ogenschijnlijk foutloze technische uitvoering??
    We zijn allemaal Nederlanders en vinden het allemaal fijn als Nederland wint, maar niet op deze manier.

    Misschien is het een idee voor Adelinde om die sportschool eens minder te bezoeken en daarvoor in de plaats wat meer lesjes bij Albert Voorn te nemen, dát zou haar rijden sterk verbeteren.
    Misschien dan ook maar gelijk de anderen uit het team meenemen en ook niet te vergeten … Laurens van Lieren…

  • El

    Wat fijn dat we met H. Parels weer een echte kenner aan de kant hebben!
    Eeuwig zonde dat alle deze kenners en zeer waarschijnlijk dus ook topruiters zich verscholen houden op de momenten dat er geselecteerd wordt voor grote kampioenschappen. Jammer heeft ons weer een paar gouden medaille gekost en erger nog we hebben niet naar het toppunt van rijkunst van onze kenners kunnen kijken. Zo jammer….

  • eddy crul

    Persoonlijk heb ik de indruk dat de top van de dressuurwereld stilaan terug op zijn pootjes aan het vallen is.Gelukkig maar.Ik heb kunnen vaststellen, weliswaar op beeld, dat alle combinaties zware inspanningen leveren om te rijden zoals het beschreven is in het scala der dressuur en in het FEI-reglement. De uitspatten van de verkeerde trend waren vooral in de draf onaanvaardbaar geworden en daar juist heb ik de grootste verbetering gezien.Natuurlijk worden alle oefeningen niet uitgevoerd voor zevens,achten en negens,en zeker de specifieke grand-prix oefeningen niet.Daar is het aan de jury om streng te punten ook voor de bekende namen,maar ook daar zie ik verbetering.Combinaties die een ontspannen paard tonen met goede niet gedwongen aanleuning in harmonie voor en achter en in een goede balans, krijgen daarvoor nu gelukkig maar meer punten.We kunnen natuurlijk niet verwachten na 10 jaar een verkeerde trend te hebben beloond dat de ommezwaai naar het correct dressuur rijden en jureren volgens het boekje zo maar een feit zal zijn.Toch voel ik dat men het op dit hoog niveau gesnapt heeft.Ik vermoed dat we tegen de volgende olympische spelen nog een stap dichter het te bereiken doel zullen zijn.Daarom blijft het wel noodzakelijk, dat daar waar nodig kritiek blijft gegeven worden, op allen en alles wat het bereiken van dit doel in de weg zou staan.
    vr gr EC

  • Karel de Lange

    Dat Rosie nog probeert nog een lans voor Johnson te breken door hem onder het gebruikelijke Pavojargon nog wat op te hemelen, is goed bedoeld. Maar met de komende OS in het vooruitzicht zullen de bakens rap verzet moeten worden om nog op dit niveau mee te kunnen doen. Dit in elkaar getrokken, stampende en constant geprikte Dutch Walking Horse heeft op dit dressuurballet niks te zoeken. Hij faalde dan ook op alle balletonderdelen.
    Terecht stonden de echte rollkürpaarden helemaal onderaan en de rest was door blessures uitgeschakeld. Het enige rollkürpaard dat nog teert op de oude roem heeft zijn langste tijd echter ook gehad. Als de juryleden en Rosie de beslagen bril met de zogenaamde vernieuwde rollkürinzichten nog wat beter oppoetsen, krijgen ze ook dat helder op het netvlies te staan. Wat zullen de paarden daar blij mee zijn.
    De les die men hieruit zou moeten leren, is dat de polderdressuur achterhaald en op zijn retour is. Het is te hopen dat een zeer veelbelovend paard als Arlando niet het slachtoffer van deze Hollandse manie wordt en daardoor vroegtijdig zou worden uitgeschakeld.
    Hoog getalenteerde paarden als Half Moon Delphi, Arlando en Verdades voldoen, net als Valegro en Damon Hill, niet aan het Hollandse modeplaatje van sensibele, hoogbenige dressuurpaarden met zwaaiende voorbenen maar zijn wel in staat om het voorgeschreven hogeschool dressuurballet in al zijn natuurlijke schoonheid uit te voeren. Het is nu aan de officials om na deze WEG een nieuwe weg in te slaan en afscheid te nemen van de onnatuurlijke Hollandse rijmethode en de disfunctionele modepaarden.

  • Jo

    Het is weer het bekende verhaaltje, alles lekker afkraken. Maar een paard wat niet goed is getraind zal op zijn zeventiende nooit mee lopen op een wereldkampioenschap.
    sluit mij geheel aan bij EL.

  • Huub Valkenburg.

    Als je de reacties van Mevr Paerels en mijnh de lange naast de prestatie legt, daarna een deskundige analyse maakt, dan kun je de reacties van beiden dik toejuichen, ze kijken beide met veel kennis van zaken. Wat mij steeds opvalt is dat er een aantal serieuze kenners reageren en een aantal die ten koste van alles, ook ten koste van de paarden, wenst dat alles oranje is, jammer, het paard zou primair moeten zijn en niet de kleur oranje. Mevr Paerels en mijnheer de lange, zeer goede paardvriendelijke reacties, mijn dank.

  • eddy crul

    Beste H Paerels ,Karel De Lange en anderen. Beste Huub Valkenburg,Met plezier lees ik uw reactie.U slaat de nagel op de kop.Maar wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil.Ook ik ben het bijna 100% eens met het essentiële van de moedige reacties van sommigen ,er zijn er wel meer dan van H.Paerels en Karel De Lange.Volgens mij moet de dressuurtop onder druk blijven staan om te rijden volgens het FEI reglement.De jury moet daar nog consequenter in worden, zo niet bestaat de kans dat ze terug afglijden naar een commercieel circus.Ze zijn nu op goede weg,houden zo zou ik zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.