“De Auteurswet is in het leven geroepen om makers van een originele creatie te beschermen, want als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Toch gebeurt het vaak dat auteursrechten geschonden worden”, is de ervaring van het advocatenkantoor.
Totilas-kür
Ook Peters komt het vaker tegen dat zijn muziek gebruikt wordt door anderen zonder zijn toestemming. “Wat in Geldrop gebeurde is niet het eerste geval waarbij de muziek is gebruikt zonder toestemming. Het komt echt heel vaak voor”, legt de kürmaker uit. “Na de nieuwe kür van Totilas bijvoorbeeld stond de muziek binnen drie weken al op een Russische internetsite waar je het stuk kon downloaden.”
Mee aan de haal
“In de sport kan je dit niet tolereren. De ruiter waarvoor de kür gemaakt is betaald er netjes voor, dan kan het niet zo zijn dat een ander ermee gaat lopen”, verzucht Peters. “Bij het voorval in Geldrop hebben we de persoon erop gewezen dat het zonder toestemming niet toegestaan is de muziek te gebruiken. Hopelijk worden mensen er zich van bewust dat dit soort dingen niet zomaar kunnen.”
Kwalijke zaak
Schelstraete Advocaten geeft aan schendingen van de Auteurswet als zeer ernstig te ervaren. “Ruiters en trainers worden geadviseerd om zich te onthouden van het kopiëren van de muziek van het internet en het te gebruiken zonder de toestemming van de maker. Dit geldt ook voor het delen van foto’s en video’s.”
Bron: Paardenkrant-Horses.nl/Persbericht
Helemaal terecht dit stuk, dit soort kwalijke praktijken moet geweerd worden.
In een recent gesprek met dhr Mr L.M Schelstraete bleek dat hij ook bekend was met het feit dat er in het verleden ooit iets dergelijks heeft voorgevallen; en dat was met de originele compositie Bonfire’s Symphony die we destijds voor Anky van Grunsven componeerden. Er bleek een Young Rider te zijn die het originele stuk, zonder toestemming van de auteurs en de exclusief rechthebbende gebruiker, Van Grunsven in dit geval, voor een eigen dressuur uitvoering gebruikte.
De door deze Young Rider genoemde reden van gebruik, als ware het een ode aan Van Grunsven en Bonfire, bleek juridisch onvoldoende houdbaar; en de FEI zou n.a.v. dit voorval destijds enkele nieuwe regels uitschrijven omtrent muziek gebruik van derden zonder toestemming en wat dit dus in de toekomst zou moeten voorkomen.
Ik heb deze ‘nieuwe’ FEI rules overigens nooit ergens kunnen vinden, danwel kunnen lezen; en het zou ook niet de eerste failure en nalatigheid zijn van deze in zichzelf gekeerde Internationale Federatie.
Het zou daarom zeker een aardige testcase kunnen zijn of dit in de werkelijkheid dan ook zou gebeuren; want zijn die regels er dan wel?
Mogelijk heeft EUAEL (het advocaten collectief van Dhr Mr Schelstraete) hier dan ook een unieke kans om eens te toetsen hoe voortvarend de KNHS en FEI in zo’n geval dan zouden zijn. En Horses.nl zou daar dan een fijn stuk over kunnen publiceren.
Een kür met muziekfragmenten van bv. Abba, Queen, Beatles etc. is ook niet toegestaan? Dan wordt het santal deelnemers wel erg beperkt, ervan uitgaande dat niet iedereen voldoende draagkracht heeft om een eigen kür te laten componeren.
1000% eens met de heer Joost Peters wat betreft de door hem zelf ( of andere muziekmakers) gecomponeerde muziek.Het wordt ietjes moeilijker met de choreografie.Natuurlijk is een volledige copie van de choreografie ook serieus gortig. Maar dit is niet te vergelijken met het copieëren van een gecomponeerd stuk muziek zonder toelating van de maker.Was ik zo een muziek kürmaker ,ik zou het niet tolereren.Stel mij wel de vraag ,Hoe is dit dan geregeld met al die küren die op de markt zijn met bekende bestaande muziek.Hebben al die auteurs dan de toelating gegeven? Het kan bijna niet anders. vr gr EC