Ga naar hoofdinhoud

Paardenzaak in SBS-programma ‘Mr. Frank Visser rijdt Visite’

In het SBS-televisieprogramma 'Mr. Frank Visser rijdt visite' behandelde de televisierechter Mr. Frank Visser een verkoopzaak rond het paard Tophorn. Greet heeft van haar spaargeld het paard gekocht. Na aankoop bleek 'Toppie' artrose te hebben. Nu wil ze haar geld terug, maar de verkoper wil daar niets van weten.

Op Marktplaats kocht Greet haar droompaard, de zestienjarige Tophorn. Zonder te keuren kwam het paard bij haar op stal. Bij haar eerste uitstapje met haar ‘Top’ bleek hij kreupel. “Ik kan er niet op rijden, maar dat kon meteen al niet,” vertelt Greet aan Meester Visser. “Heb er een dierenarts bij gehaald en op de foto’s en echo bleek het paard artrose te hebben. Niet van nu hoor, zei de dierarts, dat heeft ie al een tijdje.”

Spaargeld

Voor aankoop had Greet een keer of drie het paard bekeken. Met al haar spaargeld ging ze tot aankoop over. “Hij was wel heel mager,” vertelt Greet, “maar dat kwam omdat ie een half jaar in het land had gestaan volgens de eigenaar.” Toen de eigenaar het paard kwam brengen, was hij echt mager. “Ik schrok me dood toen ik zijn dek afdeed. Hij was broodmager. Hij is nu wel 100 kilo aangekomen sinds ik hem heb.”

Kreupel

Greet wachtte een week of vier met rijden tot hij aangesterkt was. Toen ze wilden gaan rijden bleek Tophorn kreupel. Greet probeerde het paard naar de verkoper terug te doen, maar daar wilde hij niets van weten. “Hij geeft totaal niets toe,” aldus Greet.

Geen bewijs

Volgens de eigenaresse van de stal waar Toppie stond, was het paard weliswaar wat schraal, maar niet kreupel. Het advies van Meester Visser aan Greet was kort en bondig: “Stop ermee.” Hij raadt verdere juridische stappen af, omdat het niet te bewijzen valt of het paard voor aankoop al kreupel was. Toppie is inmiddels uit zijn lijden verlost.

Bekijk hier de uitzending.

Bron SBS 6

9 reacties op “Paardenzaak in SBS-programma ‘Mr. Frank Visser rijdt Visite’

  • Annette Mak

    De feiten waren aanzienlijk anders dan hetgeen werd beweerd door de koper. De verkoper (ook een consument) heeft niet meegewerkt aan het programma omdat hij geen publiciteit wenste rond de ongelukkige kwestie. De uitkomst was gelukkig en terecht in het voordeel van de verkoper. Het paard was niet kreupel bij de levering noch daarvoor. Annette Mak

  • doortje

    heb de uitzending gezien. het was ook wel weer echt een gevalletje van “mensen met paarden”

  • K.

    Ik snap dan ook nooit waarom mensen paarden niet laten keuren… kan een hoop problemen verkopen

  • Vincent

    Bijzonder, als artrose is vast gesteld met röntgenfoto’s dan is het te antedateren. Net andere woorden het Is bewijsbaar dat het voor de koop aanwezig was en het gebrek is van enige importantie. Dus een verkoop vernietigd gebrek.
    Fout advies van meester Visser!

  • Annette Mak

    Artrose bij een recreatiepaard is meestal geen probleem. Dus meestal niet koopvernietigend. Annette Mak

  • Lin

    Vincent: de koper heeft wel een onderzoeksplicht voor aankoop! Een keuring heeft ze achterwege gelaten, in het algemeen al stom, maar wat verwacht je als je een 16-jarig, mager paard koopt? Gezond verstand en een keuring had haar dit heel eenvoudig bespaard!

  • Desiree

    Mijn vragen.
    Ze is er drie x geweest vertelde ze voordat ze besliste tot aankoop. Wat is ze daar dan wezen doen?????? Ze heeft er in ieder geval niet op gereden want dan had ze geweten dat hij kreupel was.
    Het is heel normaal om een paard toch tenminste klinisch te keuren alvorens tot aankoop over te gaan. En dan was dit ook naar boven gekomen. Helaas heeft ze hierin verzuimd.
    Een enkele blik op de kogels van het paard, wekt bij mij al wantrouwen op omtrent de gezondheid van dit paard.

    En hoezo was dit paard plotseling mager toen hij bij de nieuwe eigenares kwam? Hoeveel tijd zat er dan tussen de laatste keer dat ze het paard dat ze bij de vorige eigenaar had gezien en de dag dat het paard bij haar arriveerde?

    Het paard is kennelijk ook afkomstig van een particulier. In geval van een handelaar, was hij zonder meer verplicht geweest het dier terug te nemen binnen 6 weken na aankoop. Dat is de wet.

  • Annette Mak

    Desiree, die zes weken garantietermijn bij professionele verkopers bestaat niet. Ik hoor dat vaker mensen zeggen maar dat klopt niet. Er is gedurende zes maanden een omkering van de bewijslast bij een consumentenkoop. Een consumentenkoop is een koop door consument van een bedrijfsmatig verkoper. Verkopers kunnen vaak aan die bewijslast voldoen. Paard direct terugnemen is vaak niet nodig. Voor de geïnteresseerden: de bewijslast bij een reguliere zaak rust op degene die stelt en dat is vaak de eiser (en dus koper).

  • Harrie

    Jullie als zogenaamde experts hebben makkelijk praten. Het is overduidelijk dat deze mensen niet erg vermogend danwel intelligent zijn. Mogen ze dan toch wel liefde voor dieren hebben? Ik zie het kopen van een paard gelijk aan het kopen van een auto, heel veel mensen worden bedrogen omdat ze er geen verstand van hebben. Greet en man kunnen een steuntje in de rug gebruiken, laat je menselijkheid zien als mede-paardenliefhebber

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.