Incident rond I&R-controle op RAD Gala

Incident rond I&R-controle op RAD Gala featured image
Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl
Op het RAD Gala in Tilburg is enkele weken geleden een conflict ontstaan tussen tuigpaardrijders en I&R-controleurs van de KNHS. De functionarissen zouden de identificatiechips van paarden zonder voorafgaande toestemming op vrachtwagens en in trailers hebben gecontroleerd. In reactie op het optreden van de KNHS-functionarissen heeft tuigpaardrijder, -eigenaar en -sponsor Leo Wijkmans per direct al zijn activiteiten beëindigd.

“Het leek net een razzia”, zegt een nog steeds geëmotioneerde Leo Wijkmans. “Ik had de beste nieuweling van Balkbrug op de trailer, daar zijn ze naar binnen gegaan. Dat paard is nu nog overstuur als je bij z’n hals komt.” Wijkmans zegt dat hij op jaarbasis voor 30.000 euro aan sponsorgeld uitgeeft aan KNHS-gerelateerde evenementen. “Ik werk alles netjes af, maar daarna is het afgelopen met de sponsoring. En ik heb zelf de sport met onmiddellijke ingang beëindigd. Ik verkoop alles.”

KNHS: faire sport
In een reactie op het incident in Tilburg zegt KNHS-directeur John Bierling: “De KNHS staat voor faire sport voor mens en dier. Hiertoe voeren we onder meer I&R controles uit. Voor deze I&R-controles gebruiken we een standaard werkwijze. Gebleken is dat de werkwijze voor de aangespannen sport hierbij onvoldoende aansluit. Met name doordat er tegelijkertijd gestart wordt in groepen en er relatief gezien kort losgereden wordt. Er is besloten dat de werkwijze voor de aangespannen sport zal worden herzien in overleg met het forum Aangespannen sport.”

Lees vandaag het hele verhaal in De Paardenkrant.

9 reacties op “Incident rond I&R-controle op RAD Gala

  1. elly cardinaal

    Hoe kun je nu een paard op I&R controleren zonder het paspoort erbij?
    En ook al heeft mijn paard geen enkel angst en sponsor ik m.u.v. mijn eigen vrije tijd niets aan de knhs, zou ik het op zijn minst bijzonder onprettig vinden als iemand zonder toestemming zomaar mijn trailer in stapt.

  2. Hans Castelijns

    Ook wij stonden toch wat raar te kijken toen bleek dat de controlerende dames tijdens onze afwezigheid zich zelf de toegang verschaft hadden en het paard op de trailer reeds gecontroleerd hadden.
    Bij thuiskomst dus maar een mailtje aan de KNHS gestuurd met de vraag of deze controle volgens het geldende beleid van de KNHS is uitgevoerd en ook of de KNHS verzekert is indien er bij een controle zoals omschreven iets misgaat. Immers als paardeneigenaar ben je in beginsel aansprakelijk voor de schade die jou paard aanricht. Vandaag helaas nog altijd geen reactie gehad van de KNHS!

  3. Jan Bakker

    Faire sport staat voorop en mag niet ter discussie staan. Ik denk ook dat de meeste paardensport beoefenaars het hier ook mee eens zijn. Ik weet het ware verhaal niet, maar als waar is wat er geschreven staat lijkt het wel een beetje de werkwijze zoals de AID te werk ging op de veemarkten vroeger tijd. Faire sport faire controle denk ik dan ook. Maar enkele mensen kunnen eenmaal niet altijd omgaan met hun macht of zeggenschap en gaan dan over op vreemd ( onwenselijk) gedrag.

  4. Els

    Het is maar net wat je faire sport noemt. De KNHS heeft het alleen heerschappij en niemand durft daar tegen uit te komen, doe je dat wel krijg je een flinke boete aan je broek. Is dàt dan faire??
    Zelfs als recreatieruiter of menner verplichten ze je nog om lid van hun te worden en dan krijg je een rekening met zowel contributie als lidmaatschap. Als je vraagt wat het verschil is hebben ze zogenaamd een fout gemaakt en krijg je of het lidmaatschap of de contributie terug. Maar ja het nieuwe KNHS centrum moet ergens van betaald worden.
    Dit zou een mooie gelegenheid zijn voor Leo Wijkmans om eens wat aan dat kartel te doen.
    Ik moet zeggen dat ik me erg gelukkig prijs dat ik GEEN lid ben van die bende, ook nooit zal worden ondanks dat ik recreatief met de sport bezig ben.

  5. jos wouters

    De werkwijze word weer herzien,ze blijven aan rotzooien.
    Vorig jaar heb ik me sterk gemaakt om het oude B springen weer terug te laten komen,want het nieuwe ingevoerde systeem ,was onsportief,oneerlijk en niet wenselijk.En de jury leden waren niet voldoende opgeleid hiervoor.
    Gedeeltelijk na lang beraadt en veel kritiek terug gedraaid,maar toch met een tintje eraan.
    Uitgenodigd door de knhs ,maar wat stel je daar nu voor ,je wordt uitgelachen ,hun eigen leden.
    Nu dit geval met I&R controle ,weer ongeoorloofde misstap,degen die ongewenst in mijn trailer of vrachtwagen komt,krijgt klappen,en doe ik aangifte.
    Verder wil ik nog mede delen dat ze nu de parcoursbouwers ook een hak zetten.Je moet zoveel keer per jaar bouwen en punten verzamelen,en een bijscholing volgen(bijscholing gaat nergens over).
    Probleem teveel parcoursbouwers en teruglopende wedstrijden,dus ons duur behaald papiertje als parcoursbouwer ,is voor velen niks meer waard,want een grotendeel komt niet aan het aantal wedstrijden.Dus cursisten die dit willen doen,denk eraan dat je geld weg gooit,de cursus met aankoop pakketten kosten vlug 1200 euro.Verder werd er op de bijscholing medegedeeld:je moet vrienden hebben om hoger op te komen.Hieruit blijkt maar weer hoe faire de knhs mensen zijn.
    Ik zeg nogmaals ,wat ik 3 jaar geleden verteld heb:jullie maken onze sport kapot,en jullie zitten er maar warmpjes bij en verbouwen maar op kosten van de leden,en wat krijgen die ,stank voor dank BEDANK BOND.

  6. jos wouters

    Ook ik zal als sponsor stoppen ,om landelijke wedstrijden te ondersteunen.
    Maar :Wat doen ze controleren of er een chip in zit of controleren ze zichzelf of hun manier van indentificatie ,toch niet aan zweven is ,in het lichaam van het paard .Deze regeling werd toch ook deels opgelegd door de knhs.

    Of werkt dit systeem ook niet zoals het hoort.

  7. Marcel Ritsma

    Volgens KNHS-directeur John Bierling is I&R controle bij de aangespannen sport volgens de huidige richtlijnen niet mogelijk: ‘Gebleken is dat de werkwijze voor de aangespannen sport hierbij onvoldoende aansluit. Met name doordat er tegelijkertijd gestart wordt in groepen en er relatief gezien kort losgereden wordt’.
    Ik vind dit een erg zwak argument dat kant nog wal raakt. Iedere rijder hoort zich ’s ochtends voor aanvang van het betreffende concours te melden op het secretariaat. Dit is een perfect moment om eventuele paspoortcontrole uit te voeren en een afspraak met de rijder/eigenaar te maken voor een chipcontrole. Probleem opgelost!
    Wanneer Dhr. John Bierling aangeeft dat het huidige beleid niet aansluit bij deze tak van sport dan rijst bij mij wel de vraag hoe de I&R-controle in het verleden altijd is uitgevoerd. Vreemd dat nu pas wordt gekeken naar een alternatieve werkwijze.
    Hopelijk gaat één en ander in de nabije toekomst verbeteren zodat we met zijn allen kunnen blijven genieten van deze prachtige en unieke tak van paardensport!

  8. Yvonne Wetsels

    De heer Bierlings stelt dat er volgens een standaard werkwijze wordt gewerkt voor de I&R-controles.
    Het zonder toestemming een vrachtauto/trailer betreden om de paarden te controleren is echt geen standaard werkwijze. Hebben de I&R controleurs zelf besloten om dan maar deze werkwijze toe te passen, of is dat vooraf in overleg gebeurd (en met wie dan)? De heer Bierlings zegt dat de aangespannen sport afwijkt omdat er in groepen gereden wordt en dat er relatief kort losgereden wordt, maar dat doet er helemaal niet toe. Een chip controleren doe je m.i. direct na de wedstrijd, hetzelfde als een dopingcontrole, anders kan er nog gefraudeerd worden. Daarbij komt dat de rijders zich vooraf dienen te melden bij het secretariaat, dus dan zou je daar de inentingen alvast kunnen controleren.
    Door eerlijk en open informatie over dit voorval te geven, kan de KNHS het verschil maken of ze wel of niet er voor hun leden zijn. Begrijp mij goed, ik ben echt voor goede waterdichte controles maar wat in Tilburg is gebeurd, is onverantwoordelijk en had echt nooit mogen gebeuren. En jammer dat zo’n mooie wedstrijd is overschaduwd door een onbezonnen actie.

  9. Corrie Wouters, voorzitter SHJ

    SHJ heeft in 2013 een uitgebreid onderzoek willen opstarten over deze problemen met de inentingen . Er is tot nu toe geen reactie gekomen van alle instanties die verantwoordelijk zijn voor het uitgeven van het paspoort.De SHJ heeft ook een voorstel ingediend om 5 jaar na de laatste inenting te controleren. Wetenschappelijk is er nooit onderzoek gedaan over de besmetting risico als er een paard/pony een inenting vergeten is voor het 5de jaar na de laatste inenting. Belangrijk is wel dat er strenger gecontroleerd wordt. De Officials van de KNHS zijn verantwoordelijk voor controleren van paspoorten op een wedstrijd. De KNHS heeft maar te zorgen dat wij dat ook kunnen bewerkstellingen op een wedstrijd. Met respect!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

You might also like