Fabrikanten en leveranciers hebben tot 19 november de kans om een product of dienst aan te melden. Om geen appels met peren te vergelijken, worden de producten en diensten ingedeeld in tien categorieën; harnachement, kleding/mode, schoeisel, dekens, veiligheid, transport, diensten, verzorging, voeding en in en om de stal.
Nadat alle genomineerde producten zowel in print als online gepresenteerd zijn, komt de consument aan zet. Consumenten mogen online een stem uitbrengen op hun favoriete producten (één per categorie). Dit kan online vanaf half december.
De drie producten die in februari 2013 de meeste stemmen hebben vergaard, gaan door naar de finale. Op dat moment heeft niet alleen de consument, maar ook de vakjury bestaande uit gerenommeerde personen afkomstig uit verschillende vakgebieden en disciplines in de hippische wereld, een stem in de einduitslag.
Per categorie komt een winnaar naar voren, daarnaast is er een overall winnaar. Zowel categoriewinnaars als de overall winnaar krijgen een advertentietegoed dat kan oplopen tot 3.000 euro. Daarnaast zijn er natuurlijk prijzen voor de consumenten die hun stem uitbrengen.
Tijdens een speciale feestelijke bijeenkomst in maart 2013 worden de categoriewinnaars bekendgemaakt, evenals de overall winnaar van de ‘Horses Product van het Jaar 2012’-verkiezing.