Ga naar hoofdinhoud

After Sales

Luc SchelstraeteAls advocaat gespecialiseerd in hippische aangelegenheden heb ik vaak te maken met kopers die ontevreden zijn over een aangekocht paard. Meestal gaat het om veterinaire gebreken, maar vaak ook over paarden die in sportief opzicht niet voldoen aan de eisen van de koper. Dergelijke kwesties monden geregeld uit in juridische procedures. Het resultaat kan zijn dat de verkoper in zijn recht staat en het paard niet terug hoeft te nemen. De vertrouwensrelatie tussen koper en verkoper is dan echter wel verstoord en de verkoper is deze klant waarschijnlijk voorgoed kwijt.

Het kan ook anders. Een goede ‘After Sales’ kan, vooral op lange termijn, een uitkomst bieden. Wanneer het toch niet goed ‘klikt’ tussen koper en paard, kan de verkoper het probleem proberen op te lossen. Bijvoorbeeld door het geven van begeleiding aan de koper met diens paard. Misschien wordt het probleem eenvoudig verholpen en is de koper uiteindelijk toch tevreden over zijn aankoop.

Het is ook mogelijk dat sprake is van een ‘mismatch’ en verdere begeleiding zinloos is. Dit wil niet zeggen dat de verkoper dan onder alle omstandigheden verplicht kan worden het paard terug te nemen. Wel kan gezocht worden naar een oplossing voor de situatie. De verkoper kan bijvoorbeeld een ander paard aanbieden dat misschien beter past. Zo behoudt de handelsstal zijn klant.

Verkopers kunnen ook al bij de totstandkoming van de koopovereenkomst afspraken maken om eventuele problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld door niet enkel een paard te verkopen, maar een totaalpakket. Overeengekomen wordt dat de verkopende partij de nieuwe combinatie na aankoop begeleidt. De verkoper kent het paard immers goed en weet dus hoe het paard het beste getraind kan worden. Uiteraard kan het zelfs bij zo’n totaalpakket voorkomen dat paard en ruiter bij nader inzien toch niet bij elkaar passen. Ook dan kunnen partijen via de genoemde mogelijkheden zoeken naar een oplossing.

Indien klanten op een nette wijze worden geholpen als het niet zo goed gaat met hun aankoop, zijn zij in de toekomst sneller geneigd om via dit vertrouwde adres een nieuwe aankoop te doen. Wanneer ze problemen ondervinden, kunnen ze rekenen op correcte hulp. Door op deze wijze met klanten om te gaan, kunnen handelsstallen een vaste klantenkring opbouwen, wat uiteindelijk nog meer klanten oplevert.

Maar niet altijd komen koper en verkoper er samen uit en soms belanden zij toch in een juridische procedure. Een goede ‘After Sales’ biedt geen garantie dat klanten tevreden blijven, maar het kan in veel gevallen wel een uitkomst bieden en tevens een weg vormen naar een goede reputatie.

Luc Schelstraete, advocaat
Deze column verscheen vrijdag 29 juli 2011 in De Paardenkrant

8 reacties op “After Sales

  • Icarus

    Dit is helemaal waar natuurlijk, zoiets geldt altijd wanneer er sprake is van koop & verkoop tussen 2 partijen.

    Maar veel ellende komt na de koop van een paard via websites als Marktplaats & Sporthorses…

  • claus

    Veel kopers van een paard overschatten hun eigen kunnen.

    Een goed gereden paard blijft alleen een goed te rijden paard als je het zelf op de juiste wijze kan trainen.
    En dit kan meestal niet zonder deskundige begeleiding van een instructeur. Vaak is dit te duur of men denkt het zelf wel op te lossen. Waarom gaan al onze topruiters nog steeds bij een trainer rijden ? Omdat dit nodig is om je zelf scherp te houden en te overleggen over hoe problemen op te lossen.

    Je kan wel over after sales praten maar moet je bij elk paard dat je verkoop dan een instructie pakket doen ? Niet te betalen !

  • Ollie

    Als de meeste potentiële paardenkopers zich eens bewust waren van hun kunnen dan werden er lang niet zoveel miskopen gedaan.
    Vele kopers overschatten hun rijkunst en kopen een paard wat absoluut niet geschikt voor hen is en na enige tijd beginnen dan de problemen.

  • a

    maar als je een paard aanschaft en de “klik” oid blijkt er niet te zijn, dan kan de verkoper daar toch ook niets aan doen? je kunt het paard dan toch zelf ook doorverkopen? natuurlijk stel je de vorige eigenaar op de hoogte voor het geval dat die het paard zelf wil terugnemen, maar die doet zijn paard toch ook niet voor niets weg, wat moet je dan als je na veel moeite afscheid hebt genomen en dan moet je hem weer terugnemen om hem vervolgens weer te verkopen.
    in ieder geval is het paarden fokken of verkopen er niks leuker op geworden met al dat ” gezeur” wat er tegenwoordig bij komt kijken.
    en dan heb ik het niet over paarden die de qua prijs de moeite waard zijn om lang over te bakkeleien

  • babette

    Begeleiding na aankoop lijkt mij zeker goed. Helaas overschatten vele paardenbeziters hun eigen kunnen. Ook onderschatten vele paardenkopers de verantwoordelijkheid van het hebben van een paard. Een paard is geen hondje die je drie keer per dag uitlaat en verder gezellig in huis hebt.

    Verder kan je als koper veel problemen voor zijn met een goede aankoopkeuring en eventueel een proef periode. Of zelf het paard meerdere keren rijden op de handelstal voordat je hem koopt.

  • Tja

    Dus ik zou een paard terug moeten nemen omdat de koper toevallig er niet mee overweg kan? Wie weet is het paard in die paar weken wel goed verknald door de koper waardoor je het enige maanden moet trainen om het weer op het oude niveau te krijgen.
    Ik zou best een koper willen helpen met wat tips e.d. Maar ik ga geen verkocht paard terugnemen omdat de klik er niet is.
    Ja, ik kom deze auto terugbrengen, ik wil bij nader inzien toch een blauwe i.p.v. rode.
    Of ik breng het paard terug, mijn stalgenoten hebben gezien dat het paard toch linksvoor ietsje frans staat (was bij aankoop natuurlijk ook al zo, en was geen reden voor afkeuring, maar de beste dierenartsen zijn altijd je stalgenoten).
    Het gaat steeds vreemder in deze wereld. Gelukkig ben ik geen handelaar en zou ik hooguit 2 paarden te verkopen hebben.
    En dan zou ik bij verkoop best kritisch zijn, maar eenmaal verkocht blijft verkocht.

  • Marieke

    Het lijkt mij het beste wanneer koper iemand met verstand van zaken inschakelt (bv de huidige instructeur) en voor zichzelf op een rijtje zet welk paard bij hem / haar past (hoogte, karakter, leeftijd e.d.). Een goede verkoper weet wat voor paard hij verkoopt en welke ruiter daar bij past.

    Zo heb ik zelf mijn paard gekocht. Ook een goede relatie met de verkopende partij opgebouwd en ik zou deze stal ook aan iedereen aanraden. Dus als verkoper niet koste wat kost een paard verkopen (en daar later alsnog mee zitten omdat de koper terugkomt).. En als koper jezelf kennen en een goede inschatting maken van jouw eigen mogelijkheden.

  • Wilma Suilen

    Wij hebben eind november 2011 een paard verkocht en daar een D-pony (zou sportpony zijn) op ingeruild. Onze vraagprijs voor het paard was 4250,00 euro (röntgen en klinisch goed, merrie).
    De pony wilden ze eerst ruilen tegen het paard, maar aangezien wij dit erg veel vonden en wij ook nog nooit een pony hadden gehad gingen wij met deze prijs niet accoord, ook had de pony geen papieren en was toen nog niet gekeurd. De pony was volgens de verkoper wel al een aantal maanden onder het zadel. Uiteindelijk is voor het paard 2000,00 euro door de koper bij betaald.
    Dit betekent dat wij voor de pony 2250,00 hebben betaald, maarja hij zou gekeurd worden en zou een sportpony zijn, waar kinderen in de springsport veel op konden bereiken aldus verkoper. Toen ze de pony brachten was hij gesedeerd, er werd ons gezegd dat de pony wel erg zenuwachtig was en de eerste tijd nodig zou hebben om aan ons te wennen, dus voorlopig heel rustig aan te doen.Ook werd ons gezegd dat hij niet alleen op de wei kon. Dit wetende besloten wij (hoe stom kun je zijn) de pony een aantal weken met rust te laten, alleen maar op de wei te zetten met andere paarden en buiten een beetje wandelen, niks aan de hand. Toen wij echter een week of 6,7 geleden wilden beginnen de pony te trainen, kwamen wij erachter dat de pony
    hier niet van gediend was. Daarom begonnen wij helemaal van voren of aan alsof je een jong paard in moet rijden, heel voorzichtig en met veel geduld. In het begin ging dit nog redelijk goed, maar allengs wij meer van hem vroegen ging de pony er met de ruiter vandoor, steigerde of hij gooide je ervan af.
    Deze pony, die volgens de verkoper, eigenlijk een sport pony voor
    KINDEREN zou moeten zijn bleek levensgevaarlijk.
    De amazone (23) die de pony bij ons gereden heeft is een Z springruiter maar kon er dus niet op blijven zitten en heeft al diverse knuizingen.
    Ten einde raad hebben wij de pony mee genomen
    naar een proffessionele stal voor eventueel les.
    Hier heeft de pony nu één keer privé les gehad, en de intructrice zegt dat deze pony nooit geschikt zal zijn voor een kind omdat hij te gevaarlijk en te onbetrouwbaar is. Het dier heeft, volgens onze intructrice, ooit een super nare ervaring gehad want hij is een bonk gespannenheid. Met heel veel tijd en geduld krijg je hem misschien wat rustiger, maar als er ook maar iets gebeurd ben je weer terug bij af. Wij willen niet dat een kind hier, op wat voor manier ook, de duppe van wordt.
    Zij heeft ons u adres gegeven.
    Heb contact opgenomen met de verkoper van de pony en gevraagd hoe we dit oplossen.

    1 ste voorstel van ons; geef ons 2000,00 euro en neem de pony weer mee, werd door haar afgewezen, teveel geld.

    2 de voorstel
    van ons; maak de actie ongedaan; wij geven jou 2000,00 euro en wij krijgen het paard terug en jij de pony, werd door haar afgewezen, paard was volgens haar nu 7000,00 euro waard.

    3 de voorstel van ons; geef ons 1500,00 euro en neem de pony mee en hou het paard, werd door haar afgewezen, wil hooguit 1000,00 geven voor de pony, hadden we alles maar op papier moeten zetten en niet moeten inruilen, eigen schuld, volgens haar.

    Mijn vraag: wat kunnen wij hier nog aan doen?
    Kan hier niet mee accoord gaan, vooral ook omdat verkoper wist dat de pony nooit geschikt zou zijn voor een kind en zij willens en wetens deze wel als zodanig heeft aangeprezen.

    Wij zijn geen handelsstal wij verkopen 1 à 2 per jaar een paard om onze hobby te bekostigen.

    Verneem gaarne van u, met vriendelijke groet,
    Wilma Suilen
    0495-632044

Reacties zijn uitgeschakeld.

Lees ook