Op de keper beschouwd lijkt de wetgever er soms op uit om er, naast een enorme hoeveelheid, ook een bijzondere constructie qua benaming op na te houden. Ter illustratie: voor de aanleg van een stal of rijhal wendt u zich tot de gemeente alwaar het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) zich uiteindelijk over de zaak dient te buigen. Die toetst uw plan aan het Bestemmingsplan (BP) en het BP is wellicht een resultante van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De Wro is op haar beurt de vervanger van de WRO (Wet op de Ruimtelijke Ordening) en met de komst van de Wro hebben we ook te maken met het Besluit omgevingsrecht (Bor). Uiteraard dient uw plan niet in strijd te zijn met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), want dan krijgt u nimmer goedkeuring van het College van B&W.
Overigens, mocht u qua planvorming nogal ambitieus zijn, is wellicht ook nog goedkeuring van de GS (Gedeputeerde Staten) vereist. Als uw activiteiten als agrarisch worden aangemerkt en een milieuvergunning is vereist, kunt u daarover alles vinden in de Wet Milieubeheer (WM). Bovendien zou de combinatie van bijvoorbeeld milieu- en bouwvergunning een stuk vlotter moeten verlopen met de komst van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
En mocht u bijvoorbeeld ook nog een intensieve veehouderij hebben, dan kan een milieueffectrapportage (m.e.r.) en het daaraan gekoppelde milieueffectrapport (MER) wellicht noodzakelijk zijn. Zulks kan weer afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de nabij gelegen Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Maar ook een Algemene Maatregel van Bestuur (AMVB) kan bepalend zijn voor de wijze waarop uw bedrijf planologisch of milieutechnisch gezien gelabeld wordt! Enfin, dat de wetgever niet stil zit, dat moge duidelijk zijn! Maar laten we het nou ook niet erger maken dan het is. Door de bomen het bos niet meer zien in het woud van wetten en regels is begrijpelijk. Echter, een goede gids zorgt voor een behouden tocht vanuit het woud naar de grazige weiden.
Of het hierboven genoemde woud van wetten en regels bijdraagt aan een transparantere manier van werken, dat betwijfel ik! Maar die twijfel daarover, tja, dat is ook een wet, namelijk die van de Meden en Perzen.
Robert van Driesten, rentmeester en eigenaar van Rentmeesterskantoor Drie Zwaluwen, fokker en springruiter
Deze column verscheen vrijdag 27 juli 2012 in De Paardenkrant
Je kan er als een mopperkont naar kijken, maar je kan het ook van de positieve kant zien.
Deze regels zorgen ervoor dat onze leefomgeving beschermd wordt. Het geeft een ieder de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen bouwplannen en uitbreidingen van anderen.
De regels beschermen ons dus als burger, maar ook als ondernemer.
Ze geven je als ondernemer de ruimte, om binnen de lijntjes, je bedrijf in te richten. Die lijntjes moeten duidelijk zijn en geen discussie op hoeven roepen.
Een samenleving, zeker niet zo’n volle als de onze,kan niet bestaan zonder regels en regelgeving.
Als je er mee aan de gang moet, zal je je erin moeten verdiepen of iemand in de arm nemen met verstand van zaken. Ik ben het dus totaal niet met de columnist eens dat moge duidelijk zijn.