Een gezin uit Rijssen wil de koop van een pony ontbinden, die ze eind maart voor hun zesjarige dochter hadden aangeschaft. De rechter in Almelo heeft besloten dat de stal die de pony heeft verkocht hem moet terugnemen, het aankoopbedrag van 4500 euro moet terugstorten en de gemaakte kosten voor bijvoorbeeld stalling moet betalen. Het was daarbij voor de rechter bepalend dat de verkoper niet reageerde op de mededelingen en de brieven van de koper en hij de koper op zijn sociale media blokkeerde. Ook voor de rechtbank gaf de verkoper verstek.
De rechter legt ook een dwangsom op, zodat de stal gedwongen wordt het vonnis uit te voeren.
Geen veilige familiepony
Het gezin uit Rijssen beweert dat de pony vanaf de levering kreupel is. Dit komt door artrose in beide achterbenen. De pony heeft ook astmatische klachten en vertoont gevaarlijk gedrag. Het gezin vindt dat de pony geen veilige familiepony is, waar ze recreatief mee wilden rijden.
Gehoor geven bij problemen na verkoop
De wetgeving en de rechtspraak is beschermend voor kopers. Consumentenbescherming is van toepassing wanneer een particulier koopt van een beroepsverkoper.
Wanneer er zich na een verkoop een probleem voordoet is het aan de verkoper om gehoor te geven aan de koper en in de mate van het mogelijke het probleem proberen op te lossen.
Bron: Horses.nl
Arm dier durf te wedden dat die arme pony vermoord word arme dieren
Daarom is het altijd handig om iemand mee te hebben die er meer van weet dan domweg van een persoon een pony kopen, of goed verdiepen en proefritje in de bak doen, als dat al niet mogelijk is dan ook zeker niet doen