Ga naar hoofdinhoud

Superharmonie

Carl Hester hier met Nip TuckFoto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl

Laat ik nu eens iets aardigs over dressuur schrijven. Het leuke aan die sport is dat een arme sloeber van een rijke stinker kan winnen. Als er goed gejureerd wordt - dat voorbehoud moet ik helaas maken - kan een manegepaard winnen van een goedgekeurde hengst, mits hij beter wordt gereden. Dressuur is toch op de allereerste plaats doen wat er gevraagd wordt, op het moment dat het gevraagd wordt.

Wie precies bij A afwendt, wie precies bij B aanspringt, wie precies op drie hoefslagen het schouderbinnenwaarts toont, wie de volte precies tien meter doorsnee maakt, scoort als het goed is punten bij de vleet. Ook al zit ‘ie op een derde premieruin. Zeker als de basisgangen daarbij steeds taktzuiver blijven en de aanleuning smakelijk is. Dat zijn allemaal haalbare doelen voor de eenvoudige dressuurruiter die zich geen beestje van de PSI kan veroorloven.

Goed paardrijden

Het mooie aan de goedgejureerde dressuur is dat niet het goede paard, maar goed paardrijden voorop staat. Alleen goed getrainde, durchlässige paarden kunnen taktzuiver en in een fijne aanleuning precies bij A afwenden, precies bij B aanspringen, over precies drie hoefslagen een schouderbinnenwaarts draven en een volte van niets meer of minder dan tien meter lopen.

Huidige mode

Niet zo leuk aan dressuur is dat er in het hoofd van juryleden zoveel ruimte is voor interpretatie van het FEI-protocol. Dat geschrift lijkt voor zichzelf te spreken, maar toch wordt de harmonie daar de laatste tijd wel heel erg uitgelicht als een soort overtreffende trap van goed paardrijden. In de huidige mode van jureren wordt een gebrek aan impuls, kracht en expressie vertaald als superharmonie.

Britse school

Ik heb het over de Britse school. Isabell Werth en Weihegold hadden afgelopen zaterdag een wereldrecord in de Kür verdiend, maar nee, dat moest in handen blijven van de met veel minder impuls lopende Valegro. De briljant afgerichte Nip Tuck liep 83.325% bij elkaar, een score die suggereert dat dit één van de beste dressuurpaarden van de wereld zou zijn. Driewerf neen!

Harige driejarige

Als harige driejarige had Valegro of Nip Tuck bij elke ruiter met een smalle beurs terecht kunnen komen, dat is inderdaad het mooie en sportieve van de dressuur. Niet de bankrekening van Carl Hester, maar zijn rijkunst maakte het verschil.

Maar dressuur is méér dan alleen de vaardigheid van de ruiter, dressuur is ook genieten van de expressie, de kracht en atletiek van het paard. Bij gelijk niveau van africhting moet in de top van het klassement – in de B én in de Grand Prix – de kwaliteit van het paard de doorslag geven.

Dirk Willem Rosie, hoofdredacteur

[email protected]

Topics van dit bericht

Selecteer een topic en vind alle berichten over dit onderwerp onder "Mijn nieuws".
Lees meer over topics .

4 reacties op “Superharmonie

  • Ko

    Genieten, is een kwestie van smaak. Ik zie ook liever wat meer “atletische expressie” van een paard, maar laten we wel wezen, het “hoog” (te? is ook weer smaak) punten van Vallegro maakt uw openings alinea (en ook een heel mooi aspect van dressuur) wel meer haalbaar dan een paard dat reageert als een Lamborghini, moet die het natuurlijk wel doen 😉

  • tony

    Kracht en expressie zoals DWR het graag ziet wordt het paard niet zelden over zijn toerental gereden met veel dwang maar ook dikwijls met een weggedrukte rug en een aanleuning die je echt niet fijn kunt noemen maar met super gespannen neusriem en dan zie natuurlijk veel’schow’die moeten die spanning ergens kwijt.Zie toch liever het harmonische en met lichtheid lopende paard of niet?

  • LM

    Expressie moet dan misschien het verschil maken in de top van het klassement, maar het overgrote deel van de dressuurpaarden wordt zodanig opgefokt dat dit ten koste gaat van de basis, dwz taktzuiverheid, lossigheid en aanleuning. Ik heb afgelopen week met enige verbazing gekeken naar de shows op de KWPN HK. In de U25 veel spanning, 1x bloed in de mond, paarden die niet kunnen stappen, monden open, etc. Vervolgens het afscheid van Valegro gezien met de kür van Carlijn Vaessen. Minder expressie, maar zoveel fijner beeld. Ik zal er als springruiter wel geen verstand van hebben 🙂

  • eddy crul

    Het probleem is ,en niemand durft dit bijna te zeggen, dat de dressuurtop het de voorbije 10 jaar verkl..t heeft. Maar ik zeg er onmiddellijk bij dit is niet volledig hun fout. Erger nog, op enkele uitzonderingen na weet die top niet wat harmonie is. Bij sommigen zie je een weinig verbetering anderen volharden in de boosheid. Natuurlijk kan je als jury niet van de éne op de andere dag een 2 gaan geven als je voor het zelfde al 10 jaar een 8 geeft. We gaan dus noodgedwongen een overgangsperiode krijgen. Amsterdam heeft terug aangetoond dat er wel vooruitgang is maar weinig. Uitgestrekte galop? De meeste zonder enige verruiming van het kader en of het schoudergedeelte. Het paard moet verruimen maar men trekt wel het hoofd tegen de borst. Maar wel achten op het scorebord. Gestrekte draf? Een zogenaamde topcombinatie reed een gestrekte draf die geen 3 waard was. Alleen de voorbenen bewogen en het leek er op dat die de achterhand meetrokken in stap, een te korte hals en geen zweefmoment maar wel achten. Die combinatie stond wel vooraan in de uitslag. Piaffen op de voorhand en bij sommigen zou je denken een klein zweefmoment te zien. Maar wel achten. Vergeet niet een piaf wordt gereden zonder zweefmoment hoe kort ook. Dan spreek ik nog niet van de houding van sommige ruiters amazones.
    Sommigen lijken houten klazen, handen te hoog om het paardenhoofd hoog te houden , weg ongedwongen aanleuning in de plaats daarvan een weggedrukte paardenrug. Veel te veel beweging van het bovenlichaam naar voor en achter omdat ze niet bekwaam zijn het werk met de lenden en heupen op te vangen. Knikkebollende hoofden enz enz. Maar ik denk dat ik beter ga stoppen of ik krijg deze reactie nooit geplaatst. Maar mr Dirk Willem Rosie, ik ben het wel eens met u dat de kwaliteit van het paard mee moet tellen maar dan in het totaal van de combinatie. Het allerbeste paard dat niet kan stil staan moet een 2 of 1 of nul krijgen en geen zes of zeven of zelfs achten. Met vr gr EC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook